שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רוב המבוגרים סובלים מעצירות: 4 דרכים למניעה
    רוב בני הגיל המבוגר סובלים מעצירות אולם מפאת הבושה נמנעים מטיפול ופונים לכדורים משלשלים הפוגעים לאורך זמן בכבד. מומחה ברפואה משלימה מסביר עד כמה העצירות משפיעה על איכות חייכם ואיך אפשר למנוע את הסבל ללא תרופות

    60% מבני 70 ומעלה סובלים מעצירות והמספרים גבוהים אף יותר בקרב המאושפזים במוסדות לחולים כרוניים. לנוכח התופעה הרחבה מגדירה הרפואה המודרנית את העצירות כמגפה השקטה התוקפת רבים מבני הגיל המבוגר.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    6 המלצות: כך תתמודדו עם עייפות בגיל מבוגר 

    כך תתאימו פעילות ספורטיבית למצב בריאותי 

    תכירו: ההפקה הישראלית שפורצת את גבולות גיל

    תזונה המתבססת על קמח לבן עשויה לגרום לעצירות. אבל לא רק (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תזונה המתבססת על קמח לבן עשויה לגרום לעצירות. אבל לא רק(צילום: shutterstock)
     

    7 סיבות לעצירות

    בגיל מבוגר עולה כידוע השכיחות בהופעתן של מחלות כרוניות. אולם לצד כאבי גב, סכרת ודלקות פרקים לא מעט מבוגרים סובלים מעצירות אשר במקרים רבים, בניגוד למחלות כרוניות אחרות, הבושה מכניעה והם נמנעים מלדבר על הנושא וכך לא מגיעים לטיפול. 

     

    הסיבות לעצירות באופן כללי הן רבות אבל הכל מתחיל ונגמר בתזונה שלנו. ככלל אנו צריכים להקפיד לאכול מאכלים שמסייעים לעיכול תקין דהיינו הרבה סיבים במזון, כלומר: ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות ובלי מאכלי "דבק".

     

    אורח חיים שגוי הכולל אכילה בלתי סדירה שמתבססת בעיקרה על קמח לבן ומים והתרכובת הזאת הופכת בגופנו לדבק וגורמת להצטברות משקעי פסולת על דופן המעי ולעצירות. יחד עם זאת ניתן למנות גם שתייה לא מספקת, חוסר פעילות גופנית ומתח.

     

    בגיל השלישי מתווספים גורמי הסיכון לעצירות כגון בעיות בחילוף חומרים, סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס, תנועת מעיים לקויה, תסמונת המעי הרגיז, נטילת תרופות ושימוש כרוני במשלשלים. אין זה פלא שבעולם הרפואה המודרנית רואים בעצירות את אחד הגורמים לסרטן המעי הגס.

     

    יתרה מזאת, מחקר שנערך במשך כעשור במחלקה הגסטרואנטרולוגית באלסינור, דנמרק, הראה שבקרב רבים הנהנים מיציאות יומיומיות יש עצירות סמויה. דהיינו נותרים משקעי צואה שאינם יוצאים. אלו גורמים לכאבי בטן, כבדות נפיחות ועייפות דיברטיקוליטיס שהיא מחלה שכיחה בגיל מבוגר הגורמת להתפתחות נקיקים במעי ואף סרטן המעי הגס.

     

    עצירות גורמת לא רק נפיחות 

    רבים בני הגיל המבוגר רואים בעצירות תופעה שולית, אולי מפאת הבושה הכרוכה בדיבור ובטיפול בתופעה, וכך נוצר חוסר מודעות באשר לסימפטומים והשפעות העצירות על הגוף ובעיקר חוסר ידע על הטיפולים.

     

    בנוסף לתחושת הנפיחות הבלתי נעימה הנגרמת עקב התופעה הסימפטומים יכולים לבוא לידי ביטוי גם בעייפות, עצבנות, מיגרנות וכאבי ראש ועלייה בלחץ הדם. זאת הסיבה, אולי, שרבים באוכלוסייה הכללית ובעיקר מעל גיל 60, משתמשים במשלשלים באופן קבוע מבלי לדעת, כי ישנן פתרונות נוספים לטיפול, חלקם בהיבטי רפואה מונעת וחלקם היבטים טיפוליים, אשר לא מחייבים נטילת כדורים כימיים ממכרים.

     

    תזונה המבוססת על ירקות, פירות ודגנים מלאים תעזור להלחם בעצירות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תזונה המבוססת על ירקות, פירות ודגנים מלאים תעזור להלחם בעצירות(צילום: shutterstock)
     

    4 צעדים להתמודדות

    עצירות מוגדרת כמגפה של המאה ה-21 ובני הגיל השלישי הם קבוצת הסיכון הראשונה לכך. החששות והבושות הן מובנות אך חשוב לדעת כי ישנם טיפולים שיכולים לפתור את הבעיה עוד טרם הפניה לכדורים כימיים, משלשלים שלרוב פוגעים בכבד. לפניכם ארבעה צעדים להתמודדות.

     

    תזונה: הכל מתחיל בתזונה. על מנת להימנע ממצב של חסימת מעי ועצירות, חובה לעבור לתזונה עתירה בסיבים תזונתיים ולהימנע ממאכלים המבוססים על קמח לבן. בנוסף, יש להקפיד על הכנסת נוזלים בכמות מספקת. אלמנט חשוב נוסף הוא לשלב בתפריט שמנים. שמן זית או שמן פשתן הם חיוניים על מנת לשמן את המעי ולסייע לפעילותו ולהקל על היציאות.

     

    טיפול: טיפול ראשוני צריך להתמקד בסילוק הרעלים מהגוף ופתיחת מערכת העיכול על ידי טיפול הידרו-קולון. ניקוי הידרו משמעותו סילוק הפסולת מהגוף על ידי שטיפת המעי הגס ממש כמו הדרך בה אנחנו שוטפים את גופנו משאריות השומן והלכלוך שהצטברו עליו מפעילות היום יום. זהו מעיין "ספונג'ה". הטיפול אינו כואב ולאחריו כבר מרגישים בהקלה משמעותית והדבר משפיע בצורה ישירה על תפקוד כל מערכות הגוף.

     

     מניעה: לאחר ניקוי צריך לוודא שמצב העצירות לא יחזור שוב ולכן השלב הבא הוא פגישת ייעוץ עם תזונאית שתבנה עברו בני הגיל השלישי תפריט מותאם אישית ועשיר בסיבים על מנת לשמר את ניקיון המעיים לאורך זמן.

     

    תחזוקה: לאנשים שסובלים מעצירות כרונית מומלץ לבצע את הטיפול אחת לרבעון עד להקלה משמעותית וכמובן להקפיד על העשרת הגוף בסיבים התזונתיים.  

     

    המדריך השלם ליציאות ועצירות: מה היציאות שלכם אומרות על התזונה שלכם ומתי ללכת לבירור רפואי או תזונתי.

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     
     
     
    הכותב הינו MD, מומחה לרפואה טבעית, מרכז WELLNESS לרפואה משלימה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    מתביישים לדבר וסובלים מהשפעות בריאותיות רחבות
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים