שתף קטע נבחר

איפה נמצא רבונו של עולם?

האם אלוקים שוכן בין קרשים ויריעות בד - או מלוא כל הארץ כבודו? האם הוא בתוך המשכן - או בתוך עם ישראל? ושני ילדים שהפכו לגדולי ישראל, שידעו איפה נמצא הקב"ה כבר מגיל צעיר

 

 

פרשת תצוה ממשיכה את ההכנות להקמת המשכן וכליו שהיה במדבר. מה שמעניין הוא, שאם בפרשת תרומה שקראנו בשבוע שעבר דובר על המשכן עצמו וכליו, פרשת תצוה מייחדת את עיקר הדיבור על הקדשת הכהנים, אהרון ובניו, לעבודת המשכן. הפרשה מפרטת מה מוטל עליהם לעשות, לצד פירוט מלא של בגדי הכהונה.

 

לזמני הדלקת נרות ויציאת השבת - היכנסו לכאן

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

אבל השאלה העיקרית בשתי הפרשות, וגם באלו שבאות לאחר מכן, היא מה מקומו של המשכן בכלל? האם הקב"ה מתכוון לשכון בתוך יריעות הבד האלו, בתוך קרשי המשכן, 20 על 30 אמה? או שאני קורא בפרשת השבוע תצוה את הפסוקים הבאים: "ושכנתי בתוך בני ישראל, והייתי להם לאלוקים. וידעו כי אני ה' אלוקיהם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים, לשכני בתוכם".

 

עוד על פרשת השבוע :

 

הקב"ה אומר בפסוקים הללו כי אינו מתכוון לשכון בתוך הקרשים או יריעות הבד האלה. הכוונה היא להפוך את זה לסמל של השראת השכינה בתוך עם ישראל.

 

וזה מביא אותנו לסיפור החסידות הידוע. כשהיה ר' לוי יצחק מברדיצ'ב ילד קטן, אמרו לו: "'אני אתן לך מטבע לוי יצחק, אם תגיד לי איפה נמצא הקב"ה". ענה הילד בחיוך רחב: "אני אתן לך שתי מטבעות אם תענה לי על השאלה, איפה הוא לא נמצא". הקב"ה - מלוא כל הארץ כבודו, במשכן ומחוצה לו.

 

פתחו את השער, פתחוהו רחב

אבל יש תפיסה אחרת ביהדות. הרב מנדלה מקוצק נשאל בילדותו, "איפה נמצא ריבונו של עולם?" וענה:

"הוא נמצא בכל מקום שבו פותחים לו את הדלת".

 

אם אתה פותח את הלב ואתה מוכן להשראת שכינה; אם אתה לומד יהדות, אם אתה מוכן להתמודד עם ערכיה, עם האמונה שבה - אזי השכינה שורה. על זה נאמר: "פיתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם".

 

במילים אחרות, עשה אתה את הצעד הראשון לקראתי, ואני אפתח מלוא הפתח, רוחב וגובה כדי לקבל אותך בקרבתי. שנאמר, "שובו אלי ואשובה אליכם".

פורסם לראשונה 19/02/2016 00:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי הר צבי
הרב ישראל מאיר לאו
צילום: קובי הר צבי
מומלצים