שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    תוכנית: הקמת שלושה קווי מטרו במרכז
    עבודות הרכבת הקלה רק החלו, אבל במשרדי האוצר והתחבורה הולכים על תוכנית גדולה ויקרה הרבה יותר: מכרז לבחינת הפעלת קווי רכבת תחתית לנסיעה בטווח של 10-20 ק"מ ממרכז ת"א. המודל הנבחן: המטרו של ברלין

    חפירות הרכבת הקלה רק התחילו, וכבר מחשבים מסלול מחדש. בזמן שעבודות הרכבת הקלה בתל־אביב נמצאות בעיצומן, ל"ממון" נודע כי ועדת היגוי של משרדי האוצר והתחבורה החליטה לקדם תכנון של שלושה קווי מטרו ראשונים בגוש דן. המטרה היא לשלב את המטרו עם קווי הרכבת הקלה המתוכננים, כנהוג בערים רבות בעולם. קווי המטרו צפויים לתת שירות מהיר ונגיש יותר מרכבת קלה, ומיועדים לנסיעות בטווח של 20-10 ק"מ ממרכז תל־אביב.

     

    בלעדי: תוכנית האוצר לביטול הרכבת הקלה

    תעריפים מוזלים בתחבורה - בכל הארץ

    רכבת ישראל: הקופות נסגרות ב-14:30

     

    לפי התכנון, קווי המטרו ישרתו ערים רבות, בהן רחובות, ראשל"צ, לוד, רמלה, ראש־העין, רעננה ועוד. לקידום תכנון שלושת הקווים החליטה הוועדה הבינמשרדית לפרסם בתקופה הקרובה מכרז לבחינת היישום בפועל, שיבדוק את תכנון התוואי, אומדנים תקציביים לבנייה, הקמה של מערכות חשמל ותפעול וכדומה.

     

    על אילו קווים מדובר?

    1. קו צפון-דרום: קו שירות בין הטבעת התיכונה הדרומית (רחובות, ראשל"צ, לוד ורמלה) לטבעת התיכונה הצפונית (יישובי דרום השרון: הרצליה, רעננה וכפר־סבא). אורך הקו מקצה אחד לשני עומד על כ-40 ק"מ.

     

    2. קו מזרחי: קו שירות בין הטבעת התיכונה המזרחית (ראש־העין, סירקין, פתח־תקווה) למרכז תל־אביב. אורך הקו כ-20 ק"מ.

     

    3. קו היקפי: קו שירות לאזורי ביקוש משניים בטבעות הפנימיות של המטרופולין (רמת החייל, קריית אריה, אוניברסיטת בר־אילן, אזור תעשייה חולון). אורך הקו כ-25 ק"מ.

     


     

    במשרד האוצר בוחנים גם אפשרות להחליף חלק מקווי הרכבת הקלה בקווי מטרו, אך טרם ניתן פתרון לתקצוב או למימון בניית מערכות מטרו היקרות הרבה יותר ממערכות של רכבת קלה. באוצר רצו לפני כמה חודשים לקדם מערכת לקווי מטרו בלבד, אך במשרד התחבורה התעקשו לשלב את הקמת קווי המטרו עם מערכת הסעה המונית כנהוג בערים מערביות. נכון לעכשיו מסתמנת פשרה בין המשרדים לפיה ישולבו קווי מטרו משלימים שיזינו את קווי הרכבת הקלה. המטרה היא ליצור מערכת הסעה שתשלב קווים של רכבת קלה, מטרו ואוטובוסים.

     

    העיר ברלין עשויה לשמש כמודל לגוש דן בשל גודל גיאוגרפי ומספר תושבים דומה. ברלין מפעילה זה עשרות שנים מארג עם מערכות משולבות של רכבת קלה, אוטובוסים רבי קיבולת ומטרו. ייתכן שתיעשה פנייה לחברת התחבורה הברלינאית (BVG) כדי להסתייע בניסיונה וביכולותיה בהקמת הרשת במטרופולין גוש דן.

    הרכבת התחתית בברלין (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הרכבת התחתית בברלין(צילום: shutterstock)
     

    שר התחבורה ישראל כץ הנחה בימים אלו את משרדו לפעול לתכנון קווי מטרו נוספים. לדבריו, "אחרי שהוצאנו את הקו האדום לדרך והנחיתי להפקיד ולהשלים את הקו הירוק מהרצליה לדרום תל־אביב, שכולל 4.5 ק"מ מתחת לאבן גבירול, ואת הקו הסגול העילי - נקדם קווי מטרו שישולבו עם קווי הרכבת הקלה. ייבחנו דרכי המימון להקמת המטרו".

     

    "אין ספק שהתוכנית טובה יותר ממה שתוכנן עד היום", אומר גורם תחבורה בינלאומי שישתתף במכרזי המטרו העתידיים. "המפה הזו מעידה על היערכות טובה יותר לעתיד שמשלבת קווי מטרו עם רכבות קלות, ובראשן הקווים האדום, הירוק והסגול". הקו האדום תוכנן בשנות ה־90 כמטרו, אולם עקב מגבלות תקציביות עברו לתכנון של רכבת קלה, שחלקה מתחת לפני הקרקע.

     


     

     

    ומה עם העבודות ברכבת הקלה? 

    מבדיקה שערכנו אתמול עולה כי כי במרבית התחנות התת־קרקעיות שגודרו לפי כשישה חודשים מבוצעות חפירות של קירות התחנה על ידי מכונות קידוח לעומק 40 מטר. בתחנת ארלוזורוב עובדים מסביב השעון למעלה מ־60 פועלים, ומרבית ימות השבוע העבודות נמשכות גם בשעות הלילה על מלוא שטח התחנה בת 4 דונם.

     

    לעומת זאת, בתחנות התת־קרקעיות אלנבי, קרליבך, אבא הלל וביאליק ברמת־גן העבודות מבוצעות בסמוך למבני מגורים ולכן החל מהשעה 6 בערב הקידוחים נפסקים ומתחילה עבודת הכנה ליום שמחרת.

    עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
    עבודות הרכבת הקלה בתל אביב(צילום: אבי חי)
     

    בעוד כמה חודשים במרבית האתרים, לאחר שיסתיים דיפון הקירות, תחל החפירה המרכזית במרכז התחנה. באתר תחנת אבא הלל שבה סיירנו אתמול ממוקמות מערכות ניטור לייזר על בית עלית לבדיקת רעידות ותזוזות של המבנים הסמוכים. בכל מקרה שיש התרעה מערכת הניטור תפסיק אוטומטית את העבודות.

     

    בתחנת קרליבך החלה מכונת הקידוח המיוחדת לחפור את קירות התחנה, ובמקביל עיריית תל־אביב פועלת לסלול את כביש חסן ערפה שנועד להעביר את התחבורה הציבורית מציר בגין החל מסוף חודש מרס.

     

    לפי תוכנית העבודה, החברות הסיניות אמורות לפרוס את מכונות החפירה בסוף שנה זו, אך משיחות שביצענו עם קבלנים בשטח נאמר לנו שחברת נת"ע תימרצה את החברות להקדים את מועד תחילת עבודות הכרייה. בתקופת כריית המנהרות יגיעו לישראל 800 פועלים סינים שיתווספו לכ-600 פועלים נוספים שיעבדו על התחנות.

     

    ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר רואה חשיבות גדולה בקידום מהיר ויעיל של רשת הסעת המונים אשר תוכל לענות על הביקושים הצפויים בשנים הבאות ובכך להקטין את הגודש הכבד בכבישים. בימים אלו נעשית עבודה לבחינת מבנה הרשת הרצויה. בימים אלו נעשים מאמצים לקידום הקו האדום כדי לסיימו מוקדם ככל הניתן".

     

    הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים