שתף קטע נבחר

השיבה מיפן: הצצה לבית מעוצב בתל מונד

משפחה שקנתה בית ישן במושב באזור השרון לאחר שהות של 3 שנים ביפן, החליטה לעצב אותו מחדש. היא בחרה לשלב אלמנטים יפניים שליוו אותה, לצד תחושת ביטחון ורכות עם שליטה בכל המרחב. צפו בתמונות

בני זוג בשנות ה-40 לחייהם ו-3 ילדיהם חזרו לארץ לאחר שהות בת 3 שנים ביפן. הם קנו בית ישן במושב תל מונד שבאזור השרון והחליטו לשפצו מהיסוד. אחרי תרגיל בדמיון מודרך בשיטת ארכיטקטורה בביטוי אישי, החליטו בני הסוג לעצב את הבית בצורה שתתאים לשניהם - מרחב שניתן לשלוט בו לצד סביבה עם ביטחון, רכות וזרימה.

 

כתבות נוספות במדור ביקור בית :

מהכפר למגדל: הצצה לדירה עירונית-פרברית

השראה איטלקית: הצצה לדירה מעוצבת בת"א

מהכפר אל העיר ובחזרה: בית מעוצב במושב

 

הליך התכנון כלל עקרונות מתחום הפסיכולוגיה, מתוך הבנה שבית הוא לא רק מבנה בעל השפעה פיזית - אלא גם אחראי על מצב התודעה של מי שגר בו. לפיכך הוגדרה סכמה כללית שבה הזרימה תלווה את כל התכנון, ועליה יקרין הבית איזון בין שאיפה למרחב ובין הצורך בביטחון.

 

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)
 

כדי ליצור זרימה הן של תנועה והן של קווי מבט, נחפרה חצר גדולה למרתף, כך שהוא הפך לחדר מואר עם יציאה החוצה. כך הושגה זרימת תנועה לא מופרעת מקומת הכניסה אל המרתף וממנו החוצה, מקומת הכניסה החוצה 4 פתחים וגם ממפלסי המגורים החוצה אל המרפסות שלהם.

 

הבית תוכנן כך שלא יהיה חדר ללא מוצא - מכל מקום אפשר לעבור הלאה או החוצה. גם האור שוטף את הבית מלמעלה (יש חלון בחלק הכי גבוה) עד למטה ונכנס מ-4 כיווני האוויר. כדי ליצור תחושה מקסימלית של מרחב בבית, הושם דגש על פתיחת קווי מבט בין המפלסים, ובין פנים הבית החוצה.

 

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)

התכנון על פני 4 המפלסים מאפשר לראות וגם לשמוע ממפלס למפלס - מה שמאפשר תחושה של שליטה במתרחש. כמו כן, חדר השינה של ההורים הממוקם בקומה העליונה מאפשר שליטה על יתר חלקי הבית.

 

התרבות היפנית, אליה התחברו בני המשפחה בשהייתם במדינה, הוטמעה בעיצוב הפנים. למשל, חדר ההורים רוצף בשילוב של עץ ומחצלת טטאמי מקורית שהביאו עמם בני הזוג מטוקיו. גם חדר הרחצה של בני הזוג עוצב בהשראה יפנית, עם שני שרפרפי עץ מקוריים המאפשרים רחצה בסגנון שנחשפו אליו בזמן שהייתם. ביתר חלקי הבית שובצו מזכרות ואביזרים שניתנו לבני הבית כמתנות, ולכן מעבר ליופיים יש להם משמעות רגשית גדולה. 

 

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)

פרט לחוויה היפנית המשותפת, לבני המשפחה אוסף כלים מוזיקליים מיוחדים שאספו במשך השנים. כדי שיוכלו לשיר ולנגן יחדיו, תוכנן ספסל מיוחד שהגדיר פינת מוזיקה משפחתית בחלל המגורים. פרט לשפע האור הטבעי והצבע הלבן המולך במבנה, נוספו צבעים שמעודדים תחושת שמחה.

 

קווי העיצוב של הבית הם אופקיים ומודרניים. עם זאת, הפתחים בין המפלסים, שמאפשרים לאור לזרום פנימה ולשטוף את כל החללים, עגולים ומלווים במעקות שעוצבו בקו רך מפרופילי ברזל עגולים שנצבעו בגוון שמנת כדי להדגיש את אפקט הזרימה והרכות. 

 

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)

 (צילום: שי אדם) (צילום: שי אדם)
(צילום: שי אדם)

לתחושת המרחב בבית, שהושגה באמצעות פתיחה מקסימלית של מפלס המגורים, היה צורך להכניס גם ערכים של חום וביטחון. לשם כך נבחרה לחיפוי מישור הרצפה הגדול אבן טבעית מלוטשת מט.

 

הגוון הטבעי שלה סיפק את הרכות, הליטוש את שדה הראייה הבלתי מופרע. חומרים חמים נוספים כמו עץ טבעי ועץ צבוע, וצבעים ירוקים-חומים וכן מעט ורוד ואדום, הוסיפו ממד של חמימות ורכות.

 

הכותבת היא אדריכלית ומעצבת פנים, בעלת משרד רחל סלע אדריכלות ועיצוב

פורסם לראשונה 25/04/2016 22:50

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי אדם
הבית בתל מונד
צילום: שי אדם
מומלצים