שתף קטע נבחר

אוי, בוי: הכוכב החרדי שמבלבל את הבנות

הוא בחור צעיר ויפה תואר, על ראשו - המגבעת הליטאית, אבל עם טוויסט אופנתי, והמוזיקה שלו מדברת על מצוקה של נוער חרדי שמחפש את זהותו. הכירו את מאיר גרין, תופעה מוזיקלית ברחוב החרדי, שוויתר על תהילת הפריימטיים כדי לא לוותר על הישיבה - וממשיך להתנדב עם נוער חרדי נושר

 

 

בגיל 20 הרגיש מאיר גרין שהוא על סף קריסה רוחנית ופנימית. הוא היה אז לאחר "ביקור" בלא פחות מ-12 ישיבות חרדיות על פני שלוש יבשות: ישראל, צרפת, שווייץ וקנדה, והבין כי הוא "לא מוצא את עצמו".

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

הוא חזר לישראל נואש – בחור חרדי חסר מנוח, שמקומו בעולם נראה לו פתאום שברירי, לא בטוח. אבל אז קרו לו שתי מהפכות ששינו את חייו, הכניסו בהם ייעוד ומטרה – והפכו אותו לסלב בן-לילה.

 

עוד תרבות בערוץ היהדות:

  • מופע: שולי רנד מגיש: טרום-ביכורים לגולשי ynet
  • אופנה: הפאשניסטים החרדים לא עוצרים בשחור

     

    "מגיל צעיר מאוד התרוצץ בי החלום המוזיקלי", גרין מספר ל-ynet, "אבל כבחור חרדי אין לכך כל ביטוי. אתה כל היום בישיבה, אתה לא יכול, ואין לך גם לאן לצאת. בגיל 17 התחלתי 'להתפרפר', ולא הפסקתי לשאול את עצמי מה לא בסדר איתי, למה אני לא כמו כולם? אז יצאתי לדרך חדשה".

     

    מספר את הסיפור של הנוער הנושר

    הדרך החדשה נמצאה דווקא בצפון הארץ. גרין קיבל הצעה לשמש כמדריך לנוער חרדי נושר, ולאחר ארבעה חודשי התנדבות הבין כי מצא את ייעודו: "ברמת העיקרון הייתי בעצמי בקטגוריית 'נער נושר', בדיוק כמו החניכים שלי, לכן התחברתי אליהם כל כך. ידעתי לשחק את המשחק", הוא מודה בכנות.

     

    "נלחמתי על הילד הזה שייכנס למערכת, וכאשר הוא הרים עלי יד, הבנתי שאני שוב אבוד". מאיר גרין (צילום: לאדיס ריאדינסקי) (צילום: לאדיס ריאדינסקי)
    "נלחמתי על הילד הזה שייכנס למערכת, וכאשר הוא הרים עלי יד, הבנתי שאני שוב אבוד". מאיר גרין(צילום: לאדיס ריאדינסקי)

     

    הנערים עצמם הגיעו מבתים הרוסים, מהרחוב, וכשגרין החל להסביר להם מהי שבת, ומדוע יש להתפלל ולהניח תפילין – הוא מצא את השלווה הפנימית הרוחנית שייחל לה. באותם ימים יצא הסינגל הראשון שלו, "האושר הבא", שאותו כתב עם המוזיקאי ישי לפידות – וזה הפך במהירות ללהיט ענק ברחוב החרדי.

     

    "השיר הזה מספר את הסיפור של הנוער שלנו", אומר גרין. "הילד שרב עם אמא שלו, לוקח תיק, מתדרדר לרחוב, מבין שזה חסר טעם - ובסוף מוצא את ה'אושר הבא' ש'עוד מעט בא'. גם הבחורים בישיבה מופיעים בקליפ".

     

    יש מאפיין ייחודי לנוער נושר חרדי?

     

    "אני חושב שהורים וגם מחנכים לא יודעים מספיק כיצד להתייחס לנער שהולך 'לכיוון לא טוב', מבחינתם. עד היום עברו מול עיניי 300-400 נערים נושרים, שכמעט כולם הגיעו ממשפחות חרדיות 'חזקות' או בעלי תשובה. המכנה המשותף לכולם: כאלו שלא יודעים לתת מרחב, שלוחצים".

     

    כשהלב שלו נשבר

    השנתיים היפות בישיבה והטיפול בילדים, הולידו את השיר השני, שכקודמו מתנגן בכל בית חרדי – "נקודה של אור". השיר הכולל את המילים "מתוך האפילה נגלית לי קרן אור", תיאר את התחנה היפה בחייו של הצעיר שמצא את האור בהתרוצצות ברחוב אחרי נערים, בשיחה אתם, ואפילו ברכישת בגדים עבורם מכיסו הפרטי.

     

    "אם הם לא ישמעו את המוזיקה שלי, הם יאזינו להראל סקעת. זה יותר טוב?" (צילום: דורון עדות) (צילום: דורון עדות)
    "אם הם לא ישמעו את המוזיקה שלי, הם יאזינו להראל סקעת. זה יותר טוב?"(צילום: דורון עדות)

     

    "חייתי בישיבה, לא הייתי חוזר הביתה גם בחופשות", גרין מספר, אלא שאז התחולל המשבר. המוסד שבו עבד נקרע למאבקי שליטה בין שני מחנות יריבים, והמאבק המכוער חלחל גם לתלמידים. האדמה התחילה לרעוד מתחת לרגליו של הזמר הצעיר, וניתן היה לחוש את המתח באוויר.

     

    כאשר באחד הערבים העיר לבחור שדיבר בתפילה, וספג התפרצות אלימה – הסתגר גרין בחדרו, ובמשך שעות של בכי כתב את השיר החדש, "לב שבור". "נלחמתי על הילד הזה שייכנס למערכת, וכאשר הוא הרים עלי יד, הבנתי שאני שוב אבוד. שאני צריך להתחיל מחדש. נשברתי לחתיכות, ובכיתי את הנשמה שלי לתוך השיר. מיאנתי להאמין שהמקום הזה נגמר. שהעבודה שהצילה אותי, הסתיימה".

     

    הישיבה התנגדה, וגרין נאלץ לבחור

    גרין, היום בן 23, חזר לירושלים, אסף את עצמו, ונכנס לישיבה

    שאפשרה לו לעסוק גם במוזיקה. את הנוער הנושר לא עזב: "הרבה נערים שמכירים את ההיסטוריה שלי, פונים אלי באמצעות הפייסבוק או הווטסאפ, ואני מנסה לעזור בעשרות שעות של שיחות אל תוך הלילה".

     

    בין לבין הוא ניהל להקת ילדים בבית ספר מקומי, שר בחופות, והריץ הופעה משותפת עם הרב חיים הורוויץ. אבל על התקליט החדש לא ויתר, וכך התגלגל לאולפן "הכוכב הבא", שם שר את "גולדן בוי" של נדב גדג' ודורון מדלי, בגירסה החרדית – "עוד ישמע בערי יהודה".

     

    הייתה זו תחנה אחת בסך הכל, ששינתה את חייו. אולי בקיצוניות רבה מדי: הקאבר המוצלח הפך ללהיט חתונות היסטרי ברחוב החרדי, ושופטי התוכנית כמו גם ההצופים העבירו אותו לשלב הבא. אלא שאז בחר גרין לפרוש.

     

    למה בעצם? היית הופך לכוכב בקנה מידה לאומי.

     

    "הישיבה עמדה על הרגליים, ולא הסכימה לכך. הייתי חייב לעשות את הבחירה שלי, ועשיתי. בחרתי בישיבה, אבל קיבלתי הרבה חשיפה".

     

    "אני לא עובר על שום איסור או הלכה"

    להבדיל מהזמרים החסידיים הקלאסיים, עבדקנים מבוגרים כמו אברהם פריד ומרדכי בן דוד שבוחרים לשיר שירי קודש למנגינות פופ - מאיר גרין מציג לוק אחר, קונספט חדש: הוא בחור צעיר ויפה תואר; על ראשו - המגבעת הליטאית, אבל עם טוויסט אופנתי; מופיע בקליפים מושקעים – ומדבר על מצוקה של צעיר שמחפש את זהותו, מה שמוביל לשאלה: האם העולם החרדי מסוגל להכיל "כוכב" מן הסוג הזה?

     

    גרין משוכנע שכן. "פעם לא היה סמארטפון, אבל העולם מתקדם והוא דורש אומץ", הוא אומר. אני לא עובר על שום איסור או הלכה", והוא מזכיר כי לצעירים חרדים רבים אין מענה מוזיקלי הולם: "אם הם לא ישמעו את המוזיקה שלי, הם יאזינו להראל סקעת. זה יותר טוב?"

     

    אתה כוכב, צעיר ונראה טוב. בנות חרדיות מתחילות אתך?

     

    הוא צוחק במבוכה: "כמובן. אני מאוד מכבד אותן, ומבין שזה חלק מהעסק. אני לא יכול להחביא את איך שאני נראה ואיך שאני שר. לפעמים זה קצת קשה, אבל אני יודע שזה מגיע מאהבה. הן הקהל שלי, ובזכותן אני הוא מה שאני".

     

    אולי תמצא את השידוך שלך בדרך הזו?

     

    "אין לדעת, אבל לא נראה לי סביר. אני שומר נגיעה גם כשמבקשים להצטלם, ולא מגיב להודעות של מעריצות הכוללות ביטויים גסים. באופיי אני אדם פרטי אמנם, אבל אני לומד ליהנות מהמצב החדש שנוצר".
  •  

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דורון עדות
    "מעריצות?" מכבד ומבין שזה חלק מהעסק. מאיר גרין
    צילום: דורון עדות
    מומלצים