שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בקרוב: פחות מקומות חניה במרכזי הערים
    עובדים בקרבת הרכבת הקלה? מתגוררים ליד מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים? תקנות חדשות קובעות כי בסמוך למרכזים אלה יוקמו פחות מקומות חניה. אילו השפעות נוספות יהיו למהלך? צפו באולפן ynet

    נמאס לכם לחפש חניה? ייתכן שהמצב יחמיר בעתיד הלא רחוק בגלל תקנות חדשות הקובעות סטנדרטים חדשים של חניה בכל מבנה מגורים מסחרי או תעשייתי הקרוב למתע"ן - מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים להסעת המונים (אוטובוסים, מטרונית, הרכבת הקלה).

     

    חניה בפרויקט תמ"א 38: סוגיה שאסור להזניח

    הצצה: כך נראים מבפנים חניוני העתיד

     

    בראיון באולפן ynet שוחחנו עם עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן ולתכנון בנייה, בניסיון להבין את משמעות התקנות החדשות שיכנסו מחר (א') לתוקף. צפו בדיון:

     

    צלמים: אלי סגל ואורי דוידוביץ

    צלמים: אלי סגל ואורי דוידוביץ

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    מדובר בתיקון לתקנות החניות, המפחית באופן משמעותי את מספר מקומות החניה שיוקצו במגרשים הממוקמים בקרבת מערכת להסעת המונים. לדברי עו"ד שוב, תקנות התכנון והבנייה שמתייחסות לנושא החניה רלוונטיות מ-1983, כאשר תיקונים שונים חלו עליהן עם הזמן - אך התיקון המהותי הגיע כעת. "בכל מקום שיש בו מרכז תחבורתי הוחלט להפחית את מספר מקומות החניה - כי הולכים לסמוך על הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית", הוא מוסיף, "בתקנות יש התייחסות למעגלים: ככל שאתה קרוב לרכבת הקלה יהיו פחות חניות, ככל שאתה מתרחק יהיו יותר חניות, אך בכל מקרה תהיה תקרה מוגבלת".

     

    לדברי עוה"ד עפר טויסטר ומיטל טויסטר רוזנטל ממשרד עפר טויסטר עורכי דין, המתמחה בתכנון ובנייה, התקנות החדשות מפחיתות את מספר החניות שניתן יהיה להקים במגרש, לעתים באופן משמעותי. התקנות קובעות 4 מדרגים - אזור א' שנמצא במרחק אווירי של עד 300 מטרים מציר מתע"ן; אזור ב' שנמצא במרחק אווירי של בין 300 מטרים ועד 600 מטרים מציר מתע"ן; אזור ג' שנמצא ביישוב שחלה בו תכנית למתע"ן, אבל שנמצא במרחק גדול מ-600 מטרים מציר מתע"ן; ויישובים שבהם אין מתע"ן.

     

    "היום בבנייני מגורים ניתן לקבל חניה אחת לכל דירה בשטח של עד 120 מ"ר, וחניה ושליש לכל דירה ששטחה מעל 120 מ"ר", הם אומרים. "לפי התקנות החדשות, בבניין מגורים בקרבת תחבורה ציבורית באזור א' ניתן לקבל בין חצי חניה לחניה אחת לכל דירה, ללא קשר לגודלה. בתוך הטווח הזה תקבע הוועדה המקומית את מספר מקומות החניה שיאושרו, בעת אישור היתר הבנייה".

    עבודות הרכבת הקלה. בניינים בקרבתה יקבלו פחות חניות (צילום: אסף שילה/ישראל סן) (צילום: אסף שילה/ישראל סן)
    עבודות הרכבת הקלה. בניינים בקרבתה יקבלו פחות חניות(צילום: אסף שילה/ישראל סן)

     

    הפחתת מקומות החניה תשפיע על שווי הנכסים

    לדבריהם, "במגרש מסחרי, לחנויות שגודלן עד 2,000 מ"ר, ניתן היה בעבר לקבל חניה אחת לכל 25-35 מ"ר (כתלות בסוג החנות), ואילו לפי התקנות החדשות, ניתן יהיה לקבל לכל היותר חניה אחת לכל 50 מ"ר מסחר. השינוי הדרמטי ביותר הוא בבנייני משרדים, בהם ניתן היה בעבר לקבל חניה אחת לכל 40 מ"ר, ואילו לפי התקנות החדשות, ניתן יהיה לקבל לכל היותר מקום חניה אחד לכל 240 מ"ר. כלומר, למשרד הממוקם בסמוך למערכת הסעת המונים פעילה, שמשתרע על פני קומה שלמה בבניין משרדים בשטח של קצת פחות מ-1,000 מ"ר, ואשר מעסיק עשרות עובדים, מקצות התקנות 4 חניות בלבד (לעומת 24 חניות לפי התקן הקודם)".

     

    ומה קובעות התקנות בנוגע למקומות חניה לאופניים? בבניין שיש בו יותר משתי דירות, יהיה צריך להקים מתקן חניה לאופניים, כאשר יהיה צריך לספק לפחות חניית אופניים אחת לכל דירה, כשלפחות מחצית מהחניות חייבות להיות בחלל ייעודי בתוך הבניין; בבנייני משרדים יהיה צריך לספק חניית אופניים אחת לכל 250 מ"ר שטח בנוי (כלומר, במשרדים באזור א', מספר מקומות החניה לאופניים יהיה זהה פחות או יותר למספר מקומות החניה לרכב); ומוסדות חינוך יחויבו לספק חניית אופניים לכל 10 תלמידים.

     

    "מכיוון שהשינוי המשמעותי ביותר הוא בנוגע לתקן החניה למשרדים, ניתן להניח שתהיה לכך השלכה דרמטית על הביקוש למשרדים בבניינים חדשים, אשר ייבנו לפי התקן החדש, שכן רוכשים ושוכרים רבים יעדיפו בנייני משרדים ישנים, שיש בהם חניות רבות יותר", מסכמים במשרד טויסטר."המטרה של צמצום התקנים היא לעודד אנשים להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית, שזו מטרה חשובה וראויה, אבל השאלה אם הגורמים הרלוונטיים ידעו לספק את התחבורה הציבורית הנדרשת לאור התקנים החדשים ובזמן סביר. ההליכים התכנוניים הארוכים שנדרשו ועודם נדרשים לצורך קידום תחבורה ציבורית, כגון הרכבת הקלה בתל-אביב (הכרוכים, בין היתר, בהתנגדויות, עררים והליכים משפטיים), מעמידים זאת בספק".

     

    "נדמה שתקנות החניה החדשות מנסות להכתיב מציאות, ועל ידי הפחתת תקן החניה לאלץ אנשים להתנייד בתחבורה ציבורית", טוענת עו"ד תמר מגדל, ראש מחלקת תכנון ובנייה במשרד עוה"ד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'. לדבריה, "תקנות החניה החדשות משפיעות גם על שוויים של נכסים (זאת לפחות עד שתוסדר תחבורה ציבורית נאותה). שוכרים פוטנציאלים יעדיפו לשכור מבנים שיש בהם מקומות חניה בכמות גדולה יותר מאשר במקומות בהם התקן הוא מופחת. מטבע הדברים, זה גם מקנה יתרון למבנים קיימים על פני מבנים חדשים, או למגרשים להם יש תקן ספציפי שלא נפגע מהתקנות החדשות על פני מגרשים עליהם יחול התקן המופחת. הדבר נכון לא רק למבני תעסוקה, או משרדים אלא גם למגורים ולמעשה בכל ייעודי הקרקע".


    פורסם לראשונה 23/07/2016 20:59

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מצוקת חניה בירושלים. התחבורה הציבורית תוריד את מספר החניות בקרבתה
    צילום: גיל הדני
    עו"ד מיטל טויסטר
    צילום: גיל הדני
    מומלצים