רוכבים ביום כיפור? קסדה תציל אתכם
יום כיפור מתקרב ותמונת מאות אלפי רוכבי אופניים בכבישים הריקים, תחזור על עצמה גם השנה. איך ניתן להקטין את הסכנות שברכיבה, בעיקר עבור הילדים?
במהלך יום כיפור נפגעים בממוצע כ-240 ילדים מרכיבה על אופניים, קורקינטים וגלגיליות. כך עולה מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים. לפי הארגון, קסדה היא האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש. הנתון המבהיר זאת יותר מכל מתייחס לאחוז הילדים שחבשו קסדה ובכל זאת נפגעו בראשם בתאונת אופניים: 14% בלבד. שאר 86% הילדים שנפגעו בראשם בתאונה, לא חבשו קסדה.
מכלל תאונות אופניים הגורמות לפינוי ילדים לחדר המיון, ב-80% לא חבשו הילדים קסדה כלל. נתונים אלה, כך מבהירים גורמי בטיחות, מעבירים מסר חד-משמעי להורים המאפשרים לילדיהם לרכוב באופן קבוע, ובמידה מוגברת ביום כיפור.
הילד עדיין לא מדווש? כך תלמדו אותו לרכוב
סכנת אופניים חשמליים בכיפור: 'ייגמר באסון'
לקראת כיפור - איך לבחור אופניים חדשים לילד
מתכוננים לחג הרכיבה - כיפור על אופניים
אופניים ביום כיפור? המדריך הזה עבורכם
כללי הבטיחות החשובים בעת רכיבה על אופניים לפי ארגון בטרם:
- מתחת לגיל 18? חובה לחבוש קסדה
- גם ביום כיפור נעות על הכבישים מכוניות. יש לשמור על כללי הבטיחות ולהיזהר
- יש להתאים את האופניים לגובהו של הילד, ולהקפיד על לבוש מתאים שלא עלול להתפס בגלגלים
- חובה לבדוק את תקינות האופניים לפני נסיעה
- מומלץ להימנע מרכיבה בשעות החשיכה
בארגון מזכירים גם את כללי הבטיחות החשובים שנוגעים לתקינות והתאמת הקסדה: עליה להיות בעלת תו תקן והיא צריכה להתאים לראש הילד כך שלא תהיה תנועה חופשית לצד כלשהו, וכמו-כן על רצועת הסנטר להיות מהודקת. עוד מזכירים אנשי בטרם כי אין להשתמש בקסדה שהייתה מעורבת בתאונה.
לפי הארגון, בין השנים 2008-2015 נהרגו 28 ילדים (מרביתם בנים) בישראל כרוכבי אופניים (91%), קורקינטים וגלגיליות. קבוצת הגיל עם מקדם הסיכון הגבוה ביותר היא 10-14, המהווה 54% מכלל מקרי התמותה.
אורלי סילבינגר, מנכ"לית בטרם, מזכירה כי מרבית פגיעות הילדים הן כתוצאה מנפילה ולא מהתנגשות עם כלי רכב. לדבריה, קסדה עשויה להפחית עד 88% מפגיעות ראש ומוח. "לפני יום כיפור ההורים חייבים להתריע בפני ילדיהם שרוכבים על האופניים, למשנה זהירות ולמיתון מהירות הרכיבה", אומרת סילבינגר.
יש להזכיר כי גם במרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, מכון גרטנר, זיהו זה מכבר את חשיבות הקסדה בהקטנת נזקי תאונה. בנייר עמדה של המרכז שהתפרסם לפני כחודשיים ועסק במגמות אשפוז כתוצאה מ(תאונות) אופניים וקורקינטים חשמליים, מציין פרופסור קובי פלג, מנהל המרכז, כי כמעט מחצית מהרוכבים המאושפזים הם נפגעי ראש (כולל פנים וצוואר), פגיעות המעידות כנראה על אי שימוש בקסדה.
בחלוקה לפי ערים, עולה כי ב-2015 הייתה תל אביב-יפו בראש רשימת הערים בהן אירעו תאונות עם אופניים או קורקינטים חשמליים (כ-16%), לפני ירושלים (4%), ראשון לציון, אשדוד ואשקלון (3.5%).
