שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תושבי ראש העין: "העיר לקראת אסון אורבני"
    כ-150 מפגינים התכנסו הערב מול בניין עיריית ראש העין ודרשו לעצור את שיווק הקרקעות בשכונות החדשות. לטענתם, המדינה לא ממלאת את חלקה בהסכם הגג, לפיו היא תקים תשתיות ראויות במקביל להקמת הדירות. "חלק מהבניינים אוכלסו אבל יש מחסור בגני ילדים, בשירותי בריאות וכבישים. איך אומרים - תעצרו את העיר אני רוצה לרדת". העירייה: "קשובים לצרכים"

    תושבי ראש העין אינם מרוצים, בלשון המעטה, מהתקדמות הסכם הגג שחתמה העירייה עם המדינה לפני כשנתיים . הערב (ב') התכנסו כ-150 מפגינים תושבי העיר מול בניין העירייה, כדי למחות על התנהלות העירייה ומשרדי הממשלה בנוגע להסכם שאמור לאפשר הקמה של כ-16 אלף יחידות דיור. לטענת התושבים, בעוד עיריית ראש העין ממשיכה לשווק קרקעות לבנייה, המדינה עדיין לא בנתה תשתיות ראויות בשכונות שכבר מתחילות להתאכלס, כפי שהתחייבה בהסכם.

     

    צפו בהפגנת תושבי ראש העין:

    צפו בהפגנת תושבי ראש העין    (צילום: יוגב אטיאס)

    צפו בהפגנת תושבי ראש העין    (צילום: יוגב אטיאס)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    זוהר ראובני, שרכש דירה באחת השכונות החדשות הנבנות בימים אלה בעיר ואמור לעבור אליה בעוד כחודשיים, דורש יחד עם חבריו לעצור את שיווק הקרקעות לאלתר, עד שהמדינה תסדיר תשתיות ראויות למגורים. "יש אנשים שגרים פה כבר ואין להם כלום. אפילו לא שטחי ציבור פתוחים. יש כאן מחסור בגני ילדים ובשירותי בריאות ודת - ובעצם בנו רק בניינים", הוא טוען.

     

    לדבריו, "העירייה ממשיכה לשווק קרקעות, וכביכול מקיימת את החלק שלה בהסכם, אבל נראה שהמדינה לא עומדת במילה שלה - ולא דואגת לתשתיות ראויות. כשאנחנו פונים למשרדי הממשלה אומרים לנו לפנות לעירייה, וכשאנחנו פונים לעירייה מפנים אותנו בחזרה למשרדים".

     

    "הגיע הזמן להתעורר", ממשיך ראובני, "איך אומרים - 'תעצרו את העיר, אני רוצה לרדת. מובילים את ראש העין לאסון אורבני תחבורתי ואקולוגי. יש כאן חוסר משווע בתכנון ואין לנו תשובות, ואנחנו רואים את זה כבר עכשיו - עוד לפני אכלוס מסיבי שהולך לקרות בחצי שנה הקרובה".

    הפגנת התושבים מול בניין העירייה (צילום: אילן שתיוי) (צילום: אילן שתיוי)
    הפגנת התושבים מול בניין העירייה(צילום: אילן שתיוי)

     (צילום: אילן שתיוי) (צילום: אילן שתיוי)
    (צילום: אילן שתיוי)

    אילן שתיוי, ממובילי מחאת הארנונה בעיר, מחזק את הדברים. "המטרה שלנו זה לעצור את השיווקים. העירייה נותנת היתרי בנייה אבל לצערנו לא מסתכלת קדימה. לא מדובר רק במבני ציבור, גם נושא התחבורה לוקה בחסר".

     

    לדבריו, "יש שני כבישים (5 ו-444) ובכל העיר, והם פקוקים והגיעו עד מעל יכולת הקיבולת שלהם. הרכבת הקלה לא מגיעה לכאן. אנחנו בתחילת האכלוס של כמה אלפים בודדים מתוך 16 אלף יחידות דיור וכבר יש עומסים רציניים גם בבוקר גם אחר הצהריים. לצאת מהעיר עצמה לוקח כ-20 דקות ואנחנו רק בהתחלה".

     

    הסכם הגג בראש העין, שנחתם בפברואר 2014, כולל הקמה של 15,700 דירות בהליך מואץ, ששווקו וישווקו בשישה מתחמים בשנתיים האחרונות. השיווקים צפויים להמשיך עד 2017. על פי ההערכות, אוכלוסיית ראש העין תצמח מ-42 אלף כיום לכ-120 אלף תוך עשור. בעיר אף הושלמו מכרזים להקמת פרויקטים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן להקמת דירות מוזלות כמו גם תוכנית מחיר מטרה.

     

    התנגדויות לקידום השיווקים מקיר לקיר

    אביבה שקד, חברת המועצה מהאופוזיציה (יחד עם ראש העיר לשעבר משה סיני), כבר הגישה בקשה לראש העיר לעצור את השיווקים במתחם E (אחד מתוך ששת המתחמים בשכונות החדשות). "כבר לפני שנחתם הסכם הגג ביקשנו להוסיף לו כמה התניות, בין היתר לגבי הקמת מרכזים רפואיים, מבני ציבור וכדומה", היא אומרת.

     

    לדבריה, "כשמקימים עיר חדשה בתוך עיר קיימת צריך להיערך לקליטת התושבים החדשים ולטפל בתושבים הקיימים. התחושה היא שראש העיר דוהר קדימה ברכבת בלי קטר. יש לו את הכוח לפתוח את ההסכם מול משרדי הממשלה, והתחושה היא שהולכים לקראת כאוס עירוני".

     

    גם עומר רצון ואלכס קפלונוביץ, חברי הקואלציה במועצת ראש העין, דורשים לעצור את שיווקי הקרקעות. לדברי רצון, "מדובר במהלך שיקבע את עתידה של העיר. כבר מזמן דרשנו לעצור את השיווקים, וזאת עד הבטחת ערבויות וביטחונות מידי המדינה לבניית מבני ציבור, מתקני ספורט ותשתיות ראויות - ורק לאחר השלמת בנייתן להשלים את המכרזים, מאחר שמדובר בבניית עיר נוספת בתוך עיר קיימת". 

    מפגינים מול בניין העירייה (צילום:יוגב אטיאס) (צילום:יוגב אטיאס)
    מפגינים מול בניין העירייה(צילום:יוגב אטיאס)
     

    שכונת פסגות אפק בראש העין. חלק מהבניינים כבר אוכלסו (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
    שכונת פסגות אפק בראש העין. חלק מהבניינים כבר אוכלסו(צילום: יריב כץ)

    נזכיר כי הסכמי הגג הם כלי שפותח במהלך העלייה מברה"מ לשעבר, בשנות ה-90 של המאה הקודמת, וחזר לשימוש בשנים האחרונות כמענה לעליית מחירי הדירות בישראל. במסגרתו, חותמים כל משרדי הממשלה הרלוונטיים על חוזה מול העירייה שבשטחה נבנות הדירות. בחוזה מתחייב כל משרד לעמוד בלוחות הזמנים לביצוע הפעולות הנדרשות ממנו, על מנת לאפשר את תוספת האוכלוסייה לתחום שיפוטה של העירייה.

     

    העיקרון המנחה של ההסכמים הוא העמדת קדם מימון על ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה נדרשים, עוד משלב שיווק הפרויקט. הם מבטיחים ליזמים קבלת היתרי בנייה תוך 90 יום, ומקצרים דרמטית את זמן פיתוח השכונות החדשות והקמתן. בנוסף, יקבע לוח זמנים לביצוע כל שלב בפרויקט. הסכמי הגג אמורים להבטיח לרשות המקומית את האמצעים והגיבוי הממשלתי להקמת שכונות ענק של אלפי יחידות דיור.

     

    העירייה: "דואגים לתושבים החדשים"

    מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "ראש העין נמצאת בימים אלה בתהליך צמיחה ופיתוח חסרי תקדים. העיר קולטת אלפי תושבים חדשים ובתוך מספר שנים, יתגוררו בעיר כ-100 אלף תושבים. לפני כשנתיים חתמה העירייה על הסכם גג עם משרדי הממשלה. במסגרת ההסכם, הוחלט כי תוקם מנהלת משותפת של משרד הבינוי והשיכון והעירייה לבנייה ותשתיות ולשליטה ופיקוח של העירייה בכל תהליכי הפיתוח, כולל פתרונות תחבורתיים והקמת מבני ציבור וחינוך. זאת בנוסף להקמת מנהלת לקליטת תושבים חדשים שהיא מודל ייחודי לראש העין ואינו קיים בערים אחרות.

     

    "לקראת תחילת אכלוס התושבים, בנתה העירייה את מוסדות החינוך ובהם 16 גני ילדים ושני בתי ספר, וזאת כדי להיות ערוכים לקליטה מיטבית של התושבים. נכון להיום, יש בית ספר חדש שטרם אוכלס וממתין לתושבים החדשים. זאת במקביל לבנייה מסיבית של גני ילדים ומעונות יום באחריות העירייה".

     

    בעירייה גם התייחסו לסוגיית התחבורה בעיר: "בשנה האחרונה הכפלנו את מערך התחבורה הציבורית באמצעות חברת אוטובוסים חדשה, נחנך מחלף חדש על כביש 5 המתחבר לכביש עורקי החוצה את העיר ונותן פיתרון ליציאה מהמתחמים החדשים לכיוון כביש 5. בעוד כחודש יתחילו העבודות להרחבת כביש 444 לשלושה נתיבים בכל צד עד לכיוון כביש 471. העבודות צפויות להסתיים בתוך כ-18 חודשים.

     

    "במקביל, בתוך מספר חודשים ייצא מכרז להקמת מחלף על כביש 444 ביציאה הדרומית של העיר. ראש העיר, שלום בן משה, פועל מול שר התחבורה להפעלת נת"צ על כביש 5, זאת במקביל לדרישה להשמשת תחנת הרכבת המזרחית וההגעה אליה תהיה באמצעות גשר מכיוון הכניסה הצפונית של העיר לתחנת הרכבת. אנו עושים הכל וקשובים לצרכי התושבים החדשים ופועלים בשיתוף פעולה איתם כדי לתת מענה ככל הניתן לצורכיהם".

     

    ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר עמד בכל התחייבויותיו בהתאם להסכם שנחתם לפני כשנתיים עם עיריית ראש העין, ובכלל זה התוספות התקציביות לטובת הקמת תשתיות ומבני ציבור והוספת יחידות דיור לשכונות חדשות".

     

    ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "בכל השכונות בהן החלו תהליכי אכלוס משרד הבינוי והשיכון השלים את כלל התשתיות הדרושות למגורים ובהן כבישים, מדרכות, שטחי פנאי ונופש, וכן הוקמו מבני ציבור וחינוך על ידי הרשות המקומית. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בשכונות חדשות בתהליך הקמה הנבנות בתהליך הדרגתי. המשרד פועל ככל יכולתו לצמצם את אי הנעימות הנובעת מהמגורים בסמיכות להמשך פיתוח התשתיות ובנייני המגורים.

     

    "בסיור בעיר לקראת אכלוס התושבים הראשונים, שקיים השר גלנט עם הכניסה לתפקידו במאי 2015, התגלו פערים במוכנות התשתיות. השר גלנט הנחה את גורמי המשרד להעלות הילוך בטיפול בעיר וליווה אותו באופן צמוד. בהתאם להנחייה נתן המשרד מענה מהיר לפערים שנתגלו והוא מקיים מאז מעקב שוטף אחר מוכנות התשתיות ובעיות התושבים המתאכלסים, כל זאת בתיאום מלא עם עיריית ראש העין.

     

    "במסגרת הסכם הגג עם העירייה הוחלט על שיווק של כ-15,000 יחידות דיור בעיר. עד כה שווקו קרוב ל-10,000 יחידות דיור, ההיקף הגדול ביותר מבין הסכמי הגג עד כה. המשרד פועל בתיאום עם משרדי ממשלה נוספים למתן מענה שוטף לצרכים העולים מקצב השיווק המהיר: פתרונות תשתיות, תחבורה, הקמת מוסדות חינוך וציבור, תוספת שטחי מסחר לעיר ועוד".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "תושבי ראש העין: "העיר לקראת אסון אורבני""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יריב כץ
    בנייה בשכונת פסגות אפק חדשה בראש העין
    צילום: יריב כץ
    מומלצים