שתף קטע נבחר

"איש הצללים": טכנולוגיה חדשה בסרט מיושן

פירס ברוסנאן הוא כבר לא ג'יימס בונד, ובמותחן "איש הצללים" הגאדג'טים המשוכללים עובדים כנגדו בקרב שהוא מנהל מול האקר שחודר לחייו. אבל הטכנולוגיה העדכנית בסרט אינה עוזרת כשמדובר בעלילה מיושנת ותבניתית

שמו המקורי של הסרט "I.T." מתייחס לעיסוקו של הנבל המוצג בו בטכנולוגיות מידע ובאופן בו ניתן להשתמש ביכולות טכניות בכדי לזרוע הרס בחייו של אדם. בישראל בחרו לתת לסרט את השם "איש צללים" הנושא הד לעולם הריגול והמלחמה הקרה. במהלך הצפייה ניתן היה רק לייחל למותחן שהיה מתרחש בעולם קדם-טכנולוגיה דיגיטלית. במקום זאת הוא מציע גרסה נחותה על עימות עם פולש לתא המשפחתי בנוסח "פסגת הפחד" (1991), מעודכן לטכנולוגיות עכשוויות, ונטול כל שאר רוח וערך קולנועי.

 

פירס ברוסנאן מגלם את דמותו של מייק ריגאן, מנכ"ל חברה שהקים ושעוסקת בכלי טייס וטכנולוגיות תעופה. רגע לפני הנפקה בבורסה, הוא עומד להשיק אפליקציה חדשה שתאפשר לעשירים להזמין מטוס פרטי כאילו היה ממונית אוּבר. הוא טכנופוב במידה מביכה. אפילו את מכונת הקפה הביתית במטבח הבית החכם והמפואר שלו הוא מתקשה להפעיל.

 

לכאורה הכל נראה אידיאלי. הוא חי יחד עם אשתו האוהבת רוז (אנה פריאל) ובתו בת ה-17 קייטלין (סטפני סקוט). אבל בשוליים של עולמו יש גם נציגים של מעמד הפועלים החדש. כשבשעת פרזנטציה קריטית לעתיד ההנפקה יש בעיות במערכת הממוחשבת, נחלץ לעזרתו עובד זמני באגף המחשבים של החברה בשם אד פורטר (ג'יימס פרצ'וויל).

 

 

בהתחלה נדמה כי זו תחילתה של ידידות מופלאה. פורטר, הטוען כי הוא עבד עבור ה-NSA, מתקין מערכת ניווט צבאית במכוניתו של ריגאן, ומתקן את הבעיות שקיימות בבית החכם. העובדה כי בית זה מכיל "עיניים" אשר רואות את כל המתרחש בו רומז על העתיד להתרחש. יתר על כן, כשאיש המחשבים מצהיר על כך שהזכות לפרטיות היא למעשה זכות יתר, נדמה כי כל הנורות האדומות של ריגאן היו כבר אמורות להידלק. ב"איש הצללים" כל מה שחושבים שעומד להתרחש, אכן יתרחש, ובדרך הצפויה ביותר.

 

ביקורות נוספות בערוץ הקולנוע :

 

מה שנדמה כמו קשר ידידות עם אלמנט אבהי משתבש במהרה. פורטר רואה את קייטלין משתזפת בביקיני בחצר הבית ומפתח פיקסציה מידית. תוך זמן קצר הוא חוצה את הגבולות הסבירים - מופיע בשעות שבהן לא הוזמן לבית הבוס, לוטש מבטים בעלי משמעות ברורה בבת - דבר שקצת מדליק את הקטינה. בנוסף הוא מתחיל לחדור למקומות שאליהם אסור להגיע, כמו לצלם את הבת דרך הטאבלט שלה בשעה שהיא מאוננת במקלחת - מראה שהסרט מתרפק עליו (גם אם לא חושף את הנערה בעירומה). בהשוואה ל"פסגת הפחד", ולסצנת הפיתוי המטרידה של רוברט דה נירו וג'ולייט לואיס הצעירה, ניתן להעריך את הפער המאוד משמעותי בין שני הסרטים.

 

באופן לא מפתיע, מעשיו הלא שקולים של פורטר מביאים לפיטוריו. שני השלישים האחרים של הסרט מציגים את המלחמה אותה מנהל פורטר כהאקר כנגד חייו ועסקיו של ריגאן. אין טעם לפרט מעללים אלו אך לא בגלל שבכך תתקלקל איזושהי הפתעה משמעותית, אלא מעצם היותם צפויים, ובהתאם לכך כל מהלך של הסרט עד העימות הסופי בין שתי הדמויות.

 

חלפו כבר 12 שנים מאז ברוסנן פרש מגילום דמותו של בונד וחזר להיות סוג של בן תמותה. מול השליטה הטוטאלית של בונד באוויר, ים יבשה ובגוף האישה, ברוסנן משחק דמות אנושית יותר. ובכל זאת, בשעת הצורך ובשיאו של הסרט הוא יחזור לאוטוריטת זכר האלפא שלו. שינויים עלילתיים אלו לא הופכים את הדמות של ריגאן למעניינת יותר ואת העלילה לבעלת עומק רב יותר.

 

קריירת הבימוי של ג'ון מור התנהלה, עד סרט זה, תחת אולפני פוקס. במסגרת זו הוא ביים חמישה סרטים, אף אחת מהם לא הותיר רושם ראוי לציון. שלושת סרטיו האחרונים הם הרימייק "אות משמיים" (2006), העיבוד הזניח למשחק המחשב "מקס פיין" (2008), והפרק הירוד ביותר בסדרת "מת לחיות: "מת לחיות ביום טוב" (2013). ההערכה הביקורתית לסרטיו נעה בין הלא טוב לאיום ונורא. "איש הצללים" - כפי שקל להבין - אינו משנה מגמה זו.

 

 

לתסריט של דן קיי ו-וויליאם ווישר יש נטיות לחזור לקלישאות של טכנולוגיה מאיימת מבלי שהם מצליחים להעלות רעיון חדש. סצנת ההשתלטות על בית חכם שהייתה בעונה האחרונה ב"מר רובוט" הדגימה באופן אפקטיבי יותר את סוג הסכנות שאותן הסרט מתיימר לבחון. למעשה, התחושה של צפייה במוצר זניח ומיושן היא כה חזקה, עד שנדמה כי אם כבר חיקוי, "איש הצללים" היה צריך להיעשות בראשית שנוות ה-90, זמן קצר לאחר "פסגת הפחד", על מנת שתהיה אשליה שיש בו סוג של ערך ומקוריות.

 

"איש הצללים" (ארצות הברית) - במאי: ג'ון מור. שחקנים ראשיים: פירס ברוסנאן, ג'יימס פריצ'וול, אנה פריאל וסטפני סקוט. אורך הסרט: 105 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
|פירס ברוסנאן ב"איש הצללים"
לאתר ההטבות
מומלצים