שתף קטע נבחר

צפו: 60 שניות על המהפך העתידי של ת"א

בנייה ללא הפסקה: תוכניות הבנייה הגרנדיוזיות של תל-אביב-יפו מבקשות להוסיף אלפי דירות חדשות לחלקים נרחבים ברחבי העיר, לצד פרויקטים שאפתניים כמו קירוי נתיבי איילון והנמכת כיכר דיזנגוף למפלס הרחוב. איך תיראה העיר ללא הפסקה בעשור הבא? כל התשובות בדקה

 

 

תל-אביב מכונה העיר ללא הפסקה בעיקר בזכות מקומות הבילוי שבה, אבל נראה שגם תוכניות בנייה חדשות מקודמות ללא הפסקה. בחודש החולף אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר את תוכנית האב למתחם 2000 בסמוך למסוף התחבורה ארלוזורוב. המתחם יכלול מוקד תחבורה משודרג, לצד מגדלי תעסוקה, מגורים ומסחר. בסך הכול ייבנו כ-1,300 דירות, לצד 205 דונם של פארקים, ושטחי ציבור בשטח של כ-420 דונם בבעלות המדינה והעירייה.

 

צפו: היכן קונים דירה ב-1.2 מיליון שקל במרכז

צפו: איפה קונים דירות בפחות ממיליון שקל

 

בעירייה מסבירים כי תוכנית האב מהווה מסמך מדיניות, כאשר בהמשך יקודמו תוכניות מתאר מפורטות לתת-המתחמים שבתחומה. זאת בהתאם להסכם עקרונות לקידום שיקוע הקו הירוק בציר אבן גבירול שנחתם בין העירייה למדינה ולרשות מקרקעי ישראל בשנת 2012.

 

הדמיות תוכנית מתחם 2000 (מסוף ארלוזורוב) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)
הדמיות תוכנית מתחם 2000 (מסוף ארלוזורוב)(הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)

 

 (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)
(הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)

במסגרת התוכנית יוקם מוקד עירוני חדש בקצה הצפוני של מרכז העסקים הראשי (המע"ר) בעיר, שיחד עם מרכזי העסקים הסמוכים ברמת גן (אזור הבורסה) ובגבעתיים, יוצר מרכז חדש למטרופולין כולו. המוקד יהווה מרכז של שימושים מעורבים: תעסוקה, מסחר, מלונאות, מגורים, מבני ציבור ומרכז תחבורה, המשולבים בתוך מרחב הולכי רגל ורוכבי אופניים במפלס אחיד, עם חציית כבישים מעטה ככל הניתן.

 

מרכז תחבורה ישתרע על שטח של כ-100 אלף מ"ר בנוי במבנה תלת-קומתי, אשר ימוקם על הקירוי מעל רציפי הרכבת הקיימים ונתיבי איילון, וישלב מגוון אמצעי תחבורה: תחנת רכבת, מסוף אוטובוסים, תחנות רכבת קלה (הקו האדום והקו הסגול), מוניות וחניוני רכב דו גלגלי.

 

 (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)
(הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)

מתחמי התעסוקה יכללו תשעה מבנים רבי קומות המשלבים תעסוקה, מסחר ומלונאות בגובה של 100-40 קומות בכ-820 אלף מ"ר בנוי מעל פני הקרקע. מרבית הבינוי על יחידת קרקע גדולה, המשמשת כיום בעיקר חניונים ומסוף אוטובוסים, ממזרח לדרך נמיר בין רחוב על פרשת דרכים לגשר דורי. בנוסף יוקם מגדל "בין ערים" - מבנה רב קומות המשלב תעסוקה, מסחר ומלונאות בגובה של כ-100 קומות ובשטח של כ-166,500 מ"ר בנוי מעל פני הקרקע.

 

אשר למתחמי המגורים, התוכנית מציעה הקמה של שמונה מבנים בגובה של כ-40 קומות, הכוללים 1,280 יחידות דיור בשטח של כ-189 אלף מ"ר ברוטו מעל פני הקרקע וכן חניה תת-קרקעית. הבינוי מוצע לאורך הגדה המערבית של האיילון: ברצועה בין רחוב ספיר, רחוב ההלכה וגשר דורי וכן גוש נוסף מדרום לפארק צמרת. תמהיל הדירות ושטחן הממוצע ייקבע בהמשך.

 

המיזם השאפתני: קירוי נתיבי איילון

התוכנית הזו מתחברת למיזם שאפתני נוסף - קירוי נתיבי איילון. על פי התוכנית, את מתחמי התעסוקה והמגורים תעטוף מעין "טבעת ירוקה" שתכונה TLV LOOP - שדרה רחבה, כ-40 מטר אורכה, במפלס הרחובות הגובלים. היא צפויה לשמש מתחם פעילות ופנאי. החיבור לתוכנית האב של קירוי האיילון תיצור תנאים להקמת מתחם תחבורה וקירוי התחום שבין גשר מודעי לגשר ההלכה, כך שתתאפשר הקמת מגדלי מגורים לאורך רצועת האיילון במקביל ליצירת פארק ציבורי מעל האיילון.

 

צפו: הדמיית תוכנית קירוי נתיבי איילון

 

במסגרת התוכנית לקירוי איילון, הנתיבים, שהיום מחלקים את העיר לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש, ייקורו ויכללו מתחמי פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים ובתי קפה. אישורה מהווה שלב מקדים לעריכת תוכנית בניין עיר אשר תסדיר את התשריט הסטטוטורי לביצוע הקירוי. להערכת הגורמים המלווים את הליך קידום התוכנית באגף תכנון העיר, תוכנית בניין העיר תאושר בתוך שנתיים עד ארבע שנים.

 

התוכנית, אשר שטחה עשוי להגיע לכ-240 דונם, מחלקת את הפרויקט למספר מקטעים בהתאם למאפיינים השונים של האזורים השונים במסדרון האיילון ומתן דגש על חיבוריות והמשכיות של תנועת הולכי רגל ושבילי אופניים לרוחב בכיוון מזרח ומערב, דרך צירים עירוניים ראשיים, כדוגמת רחובות לה גארדיה ולוינסקי. עלות הפרויקט נאמדת בכשני מיליארד שקל, ובכך למעשה נחשב לפרויקט המוניציפאלי הגדול בישראל.

 

כיכר דיזנגוף כמו שלא הכרתם

ואם כל זה לא מספיק, באחרונה יצאה לדרך התוכנית להנמכת כיכר דיזנגוף, שכוללת את הריסת הכיכר המוגבהת ובניית כיכר חדשה במפלס הרחוב, שיקום מערכות תת-קרקעיות וסלילת שביל אופניים. עלות הפרויקט היא כ-60 מיליון שקל.

 

צפו: הדמיית הנמכת כיכר דיזנגוף

 

חלופה א' כוללת קפל קרקע מגונן בהיקף הכיכר הפנימית, בשילוב עצים ממינים שונים, המייצרים הפרדה בין הגן המרכזי לכביש שסביב. קפל הקרקע משופע קלות כלפי פנים הכיכר ובהיקפו ישולבו לסירוגין מדרגות ישיבה. מסביב לבריכת המים, ובלב הכיכר יהיה שטח מרוצף רחב.

 

חלופה ב' כוללת משטח הכיכר הפנימית מוגבה קלות ("מרחף") מפני הקרקע, ומייצר הפרדה מדורגת בין הגן המרכזי לכביש שסביב. הכיכר מחולקת לאזור מגונן בהיקף ואזור מרוצף רחב, בו ישולבו פינות ישיבה, סביב הבריכה, הפסל והעצים.

 

הכיכר נחנכה ב-1938 ונקראה על שם צינה דיזנגוף, רעיית ראש העיר הראשון מאיר דיזנגוף. ב-1976 הוגבהה הכיכר מעל מפלס הרחוב על מנת להקל את עומס התנועה באזור, וכמה שנים מאוחר יותר התווספה במקום המזרקה "מים ואש" של הפסל יעקב אגם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים
הדמיית תוכנית מסוף ארלוזורוב
הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים
מומלצים