שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    הכי מטוקבקות
      "סיוט תחבורתי": התנגדות לבנייה במרכז י-ם
      בשבוע הבא צפויה הוועדה המחוזית בירושלים לדון בהתנגדות של תושבי העיר לתוכנית בנייה הכוללת שני מגדלי מגורים בני 24 קומות ליד שוק מחנה יהודה. המתנגדים: "התוכנית גוזלת זכויות מהציבור לצורך עושרם של היזמים". היזמים בתגובה: "התנגדות של גורמים אינטרסנטים"

      התנגדות לפרויקט בנייה במרכז ירושלים: ביום א' צפויה להתכנס ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז ירושלים, כדי לדיון בהתנגדויות שהגישו תושבי מרכז ירושלים נגד פרויקט "כל ישראל חברים". מדובר בתוכנית שאושרה בנובמבר 2015 לבניית מתחם בשטח של שמונה דונם בין שוק מחנה יהודה, רחוב אגריפס ומתחם עץ חיים.

       

      כתבות נוספות בערוץ הנדל"ן

       

      כיום שוכן במתחם המבנה הנטוש של בית ספר ההיסטורי "כל ישראל חברים", לצד שורת חנויות הסמוכות לשוק ופונות לרחוב אגריפס. בשנים האחרונות משמש המתחם כחניה לבאי השוק. תוכנית המתאר העירונית למתחם כוללת מרכז עסקים ראשי והקמת שני מגדלי מגורים בני 24 קומות, הכוללים 140 יחידות דיור לצד 44 דירות להשכרה.

       

      לטענת המתנגדים, התוכנית תהפוך את מרכז העסקים הראשי של העיר ל"סיוט תחבורתי". בין המתנגדים גם בעלי הזכויות ומפעילי חניון "כלל" הבנוי בצומת הרחובות כי"ח ואגריפס, אשר טוענים כי התוכנית תביא לשיתוק מוחלט של רחוב כי"ח, שמהווה לדבריהם "צינור חמצן" המנקז את התנועה מכביש הטבעת לעבר החלקים האחרים בעיר.

       

      לפי המתנגדים, "בשל העובדה שהכביש אינו מסוגל כבר כיום לתת שירות ולקלוט את נפחי התנועה המוזרמים אליו, הופך כל מטר ברוחב זכות הדרך לקריטי. התוכנית פשוט גוזלת זכויות מהציבור לטובת הגדלת עושרם של היזמים".

       

      יזמי הפרויקט הם נחום רוזנברגר, המחזיק גם במתחם ישיבת "עץ החיים" הסמוך; עמיר בירם, מנכ"ל בריטיש ישראל לשעבר; ויעקב פשקוס, ששימש ראש לשכת סגן ראש העיר ירושלים בתקופת אורי לופוליאנסקי.

      שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
      שוק מחנה יהודה בירושלים(צילום: גיל יוחנן)

       

      "גזלת הזכויות הציבוריות"

      תוכנית הבנייה כוללת שתי חלופות תחבורתיות להקלת הבעיה שמציגים המתנגדים. על פי חלופה א', הגישה למתחם תהיה דרך חניון בית כלל, ועל פי חלופה ב', תתבצע כניסת כלי רכב למתחם מרחוב כי"ח, על ידי יצירת רצועת שיקוע במרכז הרחוב. שלוש החברות המפעילות של חניון בניין כלל הסמוך לפרויקט מתנגדות לשתי ההצעות, בטענה כי התוכנית תחריף את העומסים הקיימים ממילא בצומת אגריפס-כי"ח ותפגע בנגישות באזור.

       

      "ניתוב עשרות קווי אוטובוס לציר אגריפס גורם כבר כיום לפקקי תנועה אינסופיים בציר האסטרטגי, אשר גורר גם זיהום אוויר חמור ומטרדי רעש בלתי פוסקים", טוענים המתנגדים, באמצעות עוה"ד יובל גלאון ומרדכי גדנסקי ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות'. "רחוב כי"ח הוא צר וקצר וכבר היום אינו מסוגל לקלוט את קיבולת התנועה הקיימת. לכן יצירת השיקוע במרכז רחוב כי"ח לטובת שימוש בלעדי עבור באי המתחם תצמצם עוד יותר את זכות הדרך, ותגדיל פי כמה את העומס הקיים כיום".

       

      "כל השינויים הקשים הללו, הנדרשים בהסדרי התנועה, נועדו רק כדי לאפשר בניית מגדל נוסף במתחם התוכנית. מה ההצדקה להקרבת האינטרס הציבורי הרחב בעניין הדרך, על מזבח האינטרסים הכלכליים של בעלי המגרש הפרטי?", מוסיפים המתנגדים. "התוכנית פשוט גוזלת זכויות מהציבור להגדלת עושרם של יזמי התוכנית".

       

      תגובות: "התנגדות ללא כל בסיס"

      יזמי הפרויקט מסרו בתגובה: "חשוב לציין כי התוכנית מהווה נדבך חשוב במאמצים להחיות את מרכז העיר, תוך יישום העיקרון התכנוני החשוב של עירוב שימושים למסחר, משרדים, מגורים (לרבות דירות קטנות), מלונאות ומבנה ציבור. הכל תוך יצירת מרחב ציבורי נגיש ופתוח בין מתחם כי"ח, מתחם עץ חיים, שוק מחנה יהודה וכיכר הדווידקה".

       

      ביחס לטענות המתנגדים, לפיהן התוכנית תגרום לבעיות תחבורתיות, נמסר: "מערך התנועה החדש המוצע בתוכנית ישפר משמעותית את מכלול התנועה ברחוב כי"ח, ויאפשר כניסה ויציאה מחניוני השוק בצורה נאותה שלא תפריע לתנועה. הפתרון נבדק ואושר על ידי גורמי המקצוע בעיריית ירושלים ועל ידי משרד התחבורה ומומחי התחבורה בוועדה המחוזית. צר לנו שגורמים אינטרסנטים מתנגדים משיקולים זרים, בניסיון לכפות על מגישת התוכנית הסדרים מסחריים לא מקובלים. להתנגדות אין כל בסיס ולכן נדחתה בשבוע שעבר על ידי הוועדה המקומית ירושלים".

       

      מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "התוכנית שהוגשה על ידי בעלי הקרקע תואמת למדיניות שנקבעה בתוכנית המתאר החדשה כבר ב-2009, בה האזור סומן כאזור המיועד לבנייה גבוהה ולעירוב שימושים. במסגרת התוכנית, נבחן אזור הצומת הקיים במרכז הרחוב, המאפשר כניסה לשלושה פרויקטים גדולים ומשמעותיים, והוצעו שתי חלופות תחבורתיות טובות יותר אשר צפויות לתת מענה לכך.

       

      "בנוסף, נלקח בחשבון כי התוכנית נמצאת בסמוך לקו קיים של הרכבת הקלה, דבר אשר צפוי אף הוא להקל על העומס. נדגיש כי החלופות אושרו על ידי אגף דרכים בעיריית ירושלים, יועץ התנועה של הוועדה המחוזית וכן משרד התחבורה".

       

      מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים נמסר בתגובה: "מאחר שמדובר בהתנגדות תלויה ועומדת, לא נוכל להתייחס אליה בשלב זה. נציין שככל ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית, גם זו תושמע, תדון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מומלצים