שתף קטע נבחר

פשרה בייצוגית: 50% הנחה להובלה באלקטרה

החברה - שמחזיקה במחסני חשמל, סנסור ושקם אלקטריק - נתבעה לאחר שמוביליה גבו כסף על פינוי מוצרי חשמל ישנים בניגוד לחוק. היא תחזיר 625 אלף שקל, בכך שתחתוך בחצי את דמי ההובלה ל-75-50 שקל. עוד התחייבה שלא לייקר את ההובלה. ההנחה תינתן למי שיקנה מוצר חדש וימסור ישן

פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד אלקטרה מוצרי צריכה: החברה הסכימה להעניק הנחה של 50% על דמי ההובלה ללקוחות שירכשו דרכה מוצר חדש וימסרו לחנויותיה או למוביליה מוצר ישן דומה. הלקוחות ישלמו 75-50 שקל במקום 150-100 שקל על הובלה. ההנחה הזאת תינתן עד מיצוי סכום הפיצוי שנקבע בפשרה: 625 אלף שקל. הפשרה אושרה על-ידי בית-המשפט המחוזי מרכז. את התובע הייצוגי ייצגו עו"ד אסף כהן ועוה"ד עדי פורת ומורן שרביט מינס.

 

נקבע כי הזיכוי יינתן במעמד הזמנת ההובלה מאלקטרה, אך הלקוח יידרש לאשר בכתב כי ימסור למוביל ציוד ישן דומה לזה שרכש. החברה התחייבה שלא להתנות את מתן הזיכוי בשום תנאי נוסף.

 

בנוסף התחייבה אלקטרה, ככל שהדבר תלוי בה, שלא יבוצע שינוי בדמי ההובלה. עוד התחייבה כי כל דמי ההובלה שייגבו עד לתשלום מלוא הפיצוי יועברו למובילים וכי מחירי ההובלה לפני ההנחה ללקוחות שייהנו מהפיצוי, יהיו זהים למחירי ההובלה ללקוחות אחרים.

 

לפי החוק, לקוח יכול להוביל בעצמו את המוצר ולהשאירו בחנות. הסכם הפשרה לא מספק פיצוי כספי ללקוחות כאלה. הפשרה הזאת למעשה מעודדת לקוחות כאלה להשתמש בשירותי הובלה ולשלם עליהם כסף. עורכי-הדין הניחו שרוב מוסרי המוצרים הישנים - משתמשים בשירותי ההובלה.

מקררים ישנים שהועברו למיחזור (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
מקררים ישנים שהועברו למיחזור(צילום: רועי עידן)
 

אלקטרה תיידע את לקוחותיה בכל דרך אפשרית

אלקטרה אף התחייבה מעתה ואילך לפעול בהתאם להוראות החוק, ובכלל זה לא לחייב את לקוחותיה בתשלום בגין פינוי מוצר ישן.

 

בנוסף, החברה התחייבה ליידע בדרכים שונות את לקוחותיה בדבר זכויותיהם על פי החוק. בין היתר, בכל מסרון הקשור בהובלה או ברכישה היא תודיע ללקוח שהוא זכאי להובלת מוצר ישן דומה מביתו.

 

בכל הזמנה היא תוסיף את המשפט: "הינך רשאי למסור למוביל פסולת ציוד דומה למוצר אותו רכשת בבית העסק". במשך 18 חודשים, יצורף להזמנה עלון שמפרט את הסדר הפשרה וכן יוצגו שלטים בחנויות ופירוט לגבי הסכם הפשרה והחוק באתר האינטרנט שלה.

 

המוביל דרש כסף בניגוד לחוק לטיפול סביבתי

התביעה הוגשה ביולי 2015 ונטען בה כי אלקטרה לא מילאה לכאורה אחר הוראות החוק המחייבות אותה לאסוף מבית הלקוח מוצר ישן דומה למוצר החדש שרכש. למעשה, המוביל מטעמה גבה מהתובע הייצוגי סכום כסף בגין פינוי המוצר הישן.

 

הלקוח הגיש תביעה ייצוגית בשם כל לקוחות החברה שלקחו מהם כסף על פינוי מוצרים ישנים, לקוחות שלא ידעו שעל החברה לפנות עבורם מוצר ישן, לקוחות שבחנויות רשתות אלקטרה סירבו לקחת מהם מוצר ישן ולקוחות שנפטרו בעצמם מציוד ישן, שכן לא ידעו שהחברה אמורה לאסוף אותו מהם.

 

במרס 2014 נכנס לתוקף החוק לטיפול סביבתי של ציוד אלקטרוני וסוללות, המחייב משווקים ויצרנים של מוצרי חשמל, לקבל לידיהם מוצר ישן שנרכש מהם בעת הובלת מוצר חדש, לבית הלקוח. על המוביל של המוצר החדש, לאסוף מבית הלקוח את המוצר הישן, כל זאת ללא חיוב הלקוח בדמי הובלה או כל תשלום אחר. לפי החוק, גם לקוח שאוסף מהחנות מוצר חדש שקנה, רשאי להשאיר בה מוצר ישן דומה. המוצרים הישנים מובלים למחזור.

 

מטרת החוק היתה לסייע לצרכנים להיפטר באופן מסודר ממוצרי החשמל הישנים שלהם ולהגביר את מיחזור מוצרים אלה, במקום להשליכם באופן לא מבוקר.

 

אלקטרה מוצרי צריכה, שמבקשת בימים אלה לרכוש את גולן טלקום, נשלטת על-ידי חברת אלקו ומגלגלת מחזור מכירות שנתי של כ-2.9 מיליארד שקל. היא מחזיקה ברשתות מוצרי החשמל שקם אלקטריק, סנסור ומחסני חשמל (ובעבר גם את אייס ואוטודיפו) וכן מייצרת את מזגני אלקטרה ואלקו, מוצרים לבית תחת השם אלקטרה וברי מים תחת השם אלקטרה בר. כמו כן היא משווקת מוצרי חשמל רבים, בין היתר: מוצרי פיליפס, סאוטר, מילה, ווירלפול וליבר וכן טלפונים סלולריים ומחשבים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים