שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכירו את השכונות הכי נגישות בישראל
    קרבה לצירי תחבורה ראשיים, סמיכות לתחנות רכבת ולתחנות הרכבת הקלה העתידית וצמידות למרכזי עסקים ומסחר: סקירה שערכה חברת סביבות מגורים עבור ynet איתרה 9 שכונות המאפשרות נגישות מקסימלית

    משנה לשנה עם ישראל "מבלה" יותר ויותר זמן בפקקים - בדרך לעבודה, ללימודים, לחוגים ולקניות. בעצם רוב הנסיעות המבוצעות כיום, לפחות באזור מרכז הארץ, כרוכות בהיתקלות עם גודש תחבורתי כזה או אחר. אמנם הממשלה משקיעה מיליארדי שקלים בסלילת כבישים, אך תוספת האספלט לעולם אינה מדביקה את תוספת כלי הרכב החדשים מדי שנה.

     

    לדברי מתכנן הערים והאזורים אלון גרינברג, מנכ"ל חברת סביבות מגורים, ישנן הוכחות מחקריות לכך שהגדלת היצע הכבישים גוררת עמה גידול בביקוש לכלי רכב פרטיים - תופעה המכונה ביקוש מושרה (Induced Demand). כך יוצא שהכבישים החדשים "והנוצצים" של היום, הם גם הכבישים הפקוקים של מחר.

     

    "הפתרון המקובל והמוכח בעולם הוא פיתוח של מערכות הסעת המונים, אך התחבורה הציבורית בארץ מפגרת כיום בכמה עשורים אחרי מרבית מדינות המערב", טוען גרינברג. "הסיבות לכך רבות ומגוונות: תכנון עירוני מפוזר שאינו מאפשר קיום תחבורה ציבורית יעילה; השקעה ממשלתית בתחבורה ציבורית בין-מטרופולינית במקום פנים-מטרופולינית; ועוד".

     

    למרות זאת, הוא אומר, ניתן להתעודד מכך שלאחרונה עלתה המודעות לנושא במשרד התחבורה, וגברו ההשקעות במתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים), דוגמת הרכבת הקלה בירושלים, הרכבת הקלה בגוש דן והמטרונית במטרופולין חיפה.

     

    גרינברג מסביר שהתופעה מכבידה על משקי הבית, ואפילו מכתיבה סדר עדיפויות חדש עבור רוכשי הדירות. "כיום אנו רואים יותר ויותר רוכשים שבבואם לבחור מקום מגורים, מוכנים להתפשר יותר מבעבר על רכיבים כגון רמת האוכלוסייה והחינוך - ובלבד שהשכונה תהיה נגישה למקום העבודה, לכבישים בינעירוניים ולתחבורה ציבורית יעילה", הוא טוען.

     

    סקירה מיוחדת שערך גרינברג עבור ynet מציגה את השכונות הנגישות ביותר בישראל. תשע השכונות נבחרו על בסיס מספר פרמטרים: נגישות קיימת או עתידית; קרבה לצירי תנועה בולטים; סמיכות לתחבורה ציבורית; וכן צמידות לריכוזי תעסוקה ושירותי ציבור שונים.

     (מקור: סביבות מגורים) (מקור: סביבות מגורים)
    (מקור: סביבות מגורים)

     

     

    כרמי גת, קריית גת

    שכונת כרמי גת היא דוגמא בולטת לתופעה שהתחזקה בשנים האחרונות בקרב רוכשי הדירות: להתרחק מלב המטרופולין, אך להרגיש קרוב בזכות נגישות משופרת ולא פחות חשוב - תוך תשלום מחיר סביר עבור הדירה הנכספת.

     

    השכונה ממוקמת כחמש דקות נסיעה בלבד מכביש 6 (חוצה ישראל), ונהנית גם מנגישות טובה ברמה האזורית (חבל לכיש ואשקלון), דרך כבישים 40 ו-35. משך הנסיעה לתחנת הרכבת של העיר עומד גם כן על חמש דקות, ומהתחנה עצמה הנסיעה לתל אביב אורכת 34 דקות בלבד.

     

    יתר על כן, כרמי גת, שנבנית מצפון לכביש 35, תקושר בעתיד למרכז העיר באמצעות מעברים וגשרים. היא תכלול 7,500 יחידות דיור בתמהיל מגוון, ובמרכזה יפותח פארק ענק בן 430 דונם. עם זאת, בימים אלה חל עיכוב בבנייה של חלק מהפרויקטים בעקבות חילוקי דעות בין העירייה למדינה לאחר החתימה על הסכם הגג. בעירייה טוענים כי המדינה אינה מממנת תשתיות ראויות, ובינתיים הרוכשים ממתינים. 

     

    אגב, מאז הוחל בשיווק השכונה, מחירי הדירות טיפסו בעשרות אחוזים וכיום מחיר דירת ארבעה חדרים ממוצעת עומד על כ-1.15 מיליון שקל. לדברי אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה הבונה בשכונה את פרויקט דונה כרמי גת, "שכונת כרמי גת החדשה היא יעד אסטרטגי, כיוון שהיא ממוקמת סמוך לעורקי תחבורה מרכזיים ולכביש 6 וכך מצליחה למשוך אליה אוכלוסייה צעירה מאזור השפלה ואפילו מרכז הארץ".

    קריית גת (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
    קריית גת(צילום: בראל אפרים)

     

    האירוס, ראשון לציון 

    שכונת האירוס החדשה ממוקמת בדרום-מזרח ראשון לציון ומאופיינת בנגישות גבוהה עקב הקרבה לכביש הרוחב 431. כביש זה מוביל במהירות יחסית לכבישי האורך 6 (חוצה ישראל), 4 (תל אביב-אשדוד) ו-20 (נתיבי איילון). כמו כן, השכונה מצויה במרחק הליכה קצר מתחנת הרכבת הראשונים, ממנה ניתן להגיע כיום לתל אביב ונתניה.

     

    בעתיד, מציין גרינברג, תחובר התחנה לתחנת הרכבת משה דיין בעיר באמצעות מסילת ראשון לציון-מודיעין, ותעבור דרך תחנת רכבת עתידית במכללה למנהל ובתחנה המרכזית החדשה של העיר. מסילת הרכבת תמשיך בין נתיבי כביש 431 לכיוון מודיעין, ותהווה מסילת רוחב בין ערי דרום גוש דן למודיעין-מכבים-רעות.

     

    בחודש מרס הקרוב עתיד להיפתח בצמוד לשכונת האירוס מרכז עזריאלי הראשונים, שיכלול 52 אלף מ"ר של שטחי מסחר ומשרדים. בשכונה עצמה נבנות כ-1,300 יחידות דיור ב-21 מגדלי מגורים הכוללים עד 24 קומות. דירות חמישה חדרים נמכרות ב-2.45 מיליון שקל בממוצע.

     

    "נושא הנגישות היווה לאורך השנים קטליזטור בבחירת פרויקטים למגורים לצד תשתיות, פיתוח סביבתי ומוסדות חינוך תרבות ופנאי", מסביר אבי צרפתי, סמנכ"ל בחברת צרפתי שמעון המקימה בשכונה את פרויקט מגדלי צרפתי. לדבריו, "בשנים האחרונות מתעצמת הבעיה של נגישות ופקקי תנועה בשעות העומס ביציאות משכונות מגורים וממרכזי הערים, ופרמטר הנגישות הופך לשיקול מרכזי אף יותר".

     

    צרפתי מוסיף כי "באופן טבעי בעקבות זאת הביקושים למציאת דירה בפרויקטים הצמודים לנקודות היציאה מהעיר, או הממוקמים בסמיכות לצירי תחבורה ציבורית, עולים. שכונת האירוס נהנית ממיקום מרכזי והן מסמיכות לצירי תחבורה עירוניים ובין עירוניים, לצד תחנת רכבת ראשונים ובעתיד צפוי גם לעבור בשכונה קו של הרכבת הקלה, מה שישפר אפילו עוד יותר את הנגישות שלה".

    שכונת האירוס, ראשון לציון ()
    שכונת האירוס, ראשון לציון

     

    צומת מעריב ויד אליהו, תל אביב

    אחד המקומות הכי פקוקים בתל אביב כיום, עתיד על פי התכנון להפוך בתוך שבע שנים למוקד הנגיש ביותר - לפחות באמצעות תחבורה ציבורית. במפגש הרחובות קרליבך ודרך בגין (צומת מעריב) נבנית כיום תחנת קרליבך, שייחודה הוא בכך שהיא תשרת הן את הקו האדום של הרכבת הקלה והן את הקו הירוק - שני הקווים הראשונים שייחנכו מבין שלל קווי המערכת להסעת המונים בגוש דן.

     

    הקו האדום יקשר את תושבי השכונות הסמוכות (מונטיפיורי, שרונה והחלק המזרחי של אזור לב תל אביב) לבת ים, פתח תקווה וכמובן לחלקים נוספים בעיר ללא הפסקה. הקו הירוק, שייבנה במפלס אחר בתחנה התת קרקעית, יקשר אותם למערב ראשון לציון, צומת חולון ועד לצפון תל אביב ושכונת רמת החייל הסמוכה לבני ברק.

     

    שכונת יד אליהו, הנמצאת בדרום-מזרח העיר, מקושרת היטב לכל חלקיה בתחבורה ציבורית, ויש ממנה חיבור מהיר לנתיבי איילון. השכונה מצויה במרחק הליכה או רכיבה על אופניים מתחנת רכבת ההגנה ומהתחנה המרכזית החדשה.

     

    בנוסף, הקו הסגול של הרכבת הקלה, שהעבודות עליו צפויות להתחיל ב-2019, יחלוף בגבולה הדרומי של השכונה, על דרך ההגנה, ותושביה ייהנו על פי התוכניות מארבע תחנות סמוכות לביתם. תוואי הקו הסגול עובר, בין השאר, בתל אביב, גבעתיים, רמת גן ובקעת אונו.

     

    יד אליהו הפכה בשנתיים-שלוש האחרונות לאחת השכונות המבוקשות בתל אביב, והיא מצויה בתנופה של תכנון ובנייה, בכלל זה כמה פרויקטים במסגרת של התחדשות עירונית, בנייה רוויה למגורים ומעונות לסטודנטים. מחירי הדיור נמוכים בכ-50% ביחס למרכז העיר - 1.65 מיליון שקל עבור דירת שלושה חדרים יד שנייה ממוצעת, כ-2.8 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים חדשה.

    יד אליהו, תל אביב (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    יד אליהו, תל אביב(צילום: ירון ברנר)

     

    גליל ים, הרצליה

    למגה-שכונה שנבנית בהרצליה יש נגישות כמעט מיידית לנתיבי איילון דרום, ומעתה גם לכביש 531 ורעננה/כפר סבא, וכן לכביש החוף, תחנת הרכבת הרצליה וקניון שבעת הכוכבים. עם זאת, חשוב לציין שעל אף הקרבה לנתיבים הראשיים, רחוב שדרות שבעת הכוכבים המוביל אלי נתיבי איילון וכביש החוף סובל מפקקים בשעות ההגעה והחזרה מהעבודה.

     

    השכונה ממוקמת על קרקעות חקלאיות שהיו שייכות לקיבוץ גליל ים וצפויה לכלול כ-4,000 יחידות דיור, 1,470 מתוכן נכללות בתוכנית מחיר למשתכן. מחירי דירות ארבעה חדרים לזכאים ינועו בין 1.8-2 מיליון שקל, זאת בזמן שדירות באותו הגודל בשוק החופשי נמכרות כיום במחירים הנושקים לשלושה מיליון שקל. לאחרונה נחנך בשכונה פרויקט שכירות לטווח ארוך שהקימה חברת אפריקה ישראל. בנוסף למגורים, תכלול השכונה גם 90 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה.

     

    לדברי רוני טננבאום, סמנכ"לית השיווק בקבוצת יצחקי, הבונה את פרויקט צמרות גליל ים בשכונה, "היציאה לכבישים הבין עירוניים תיעשה דרך כביש פנימי שייסלל בתוך השכונה עצמה, מה שיקל על תושביה. הנגישות התחבורתית ביטלה את שיקול המרחק. מי שמבקש להגיע ללב תל אביב יכול לגור בשכונה כי הנגישות קיצרה משמעותית את זמני ההגעה".

    גליל ים, הרצליה (צילום: רוני טננבאום) (צילום: רוני טננבאום)
    גליל ים, הרצליה(צילום: רוני טננבאום)

     

    שכונת 2005, רעננה

    גרינברג מציין כי עד לאחרונה נחשבה רעננה לאחת הערים הפחות נגישות במרכז הארץ, אולם כיום היא מצויה בעיצומה של מהפכה תחבורתית דרמטית, שתשדרג את החיבורים שלה לגלעין מטרופולין תל אביב ולערי השרון הסמוכות.

     

    למעשה, הוא מוסיף, תושבי חלקה הדרומי של רעננה עומדים במוקד ההתרחשות, זאת בזכות הקרבה לכביש 531 , וכן למסילת השרון העתידית - שצפויה לעבור בין מסלולי הכביש ולחבר את מסילת החוף למסילה המזרחית. בתוך כשנה, תושבי שכונת 2005, שממוקמת בדרום-מערב רעננה, יזכו לנגישות מיידית הן לכביש הרוחב 531 (וממנו לנתיבי איילון/כביש החוף/כביש 4/כביש 6) והן לתחנת הרכבת רעננה-מערב.

     

    שכונת 2005 הוקמה לפני כ-17 שנה ונחשבת לאחת מהיוקרתיות ברעננה, עם רמה חברתית כלכלית 9 מתוך 10. בשכונה מרכיב בולט של מבני מגורים בני 3-4 קומות, לצד צמודי קרקע. דירות ארבעה חדרים נמכרות ב-2.25 מיליון שקל בממוצע, ובתים דו-משפחתיים נמכרים לרוב בטווח שבין 4-5 מיליון שקל.

    כביש 531 ליד שכונת 2005 ברעננה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    כביש 531 ליד שכונת 2005 ברעננה(צילום: מוטי קמחי)

      

    C1, עפולה

    "עפולה נהנית מתנופת פיתוח בהיקף חסר תקדים", אומר גרינברג, "וכיום מוקד ההתרחשות עבר מרובע יזרעאל שאוכלס ברובו, למתחם C1". לדבריו, C1 היא שכונה חדשה במרכז העיר הצפונית, הצמודה לתחנת הרכבת החדשה שמצויה על מסילת העמק בין חיפה לבית שאן. לרשות התושבים עומד גם כביש עוקף, המספק גישה נוחה וישירה לכבישים 60 ו-65.

     

    השכונה תכלול כ-2,900 יחידות דיור בתמהיל המשלב בין בנייה רוויה לצמודי קרקע. בשכונה מתוכננים גם פארק בן 25 דונם ומרכז תרבות עירוני. חלק מיחידות הדיור ב-C1 נכללות במסלול מחיר למשתכן, ומחירן עומד על כ-770 אלף שקל בממוצע לדירות חמישה חדרים בנות 120 מ"ר. בשוק החופשי, דירות ארבעה חדרים נמכרות בכ-950 אלף שקל.

    עפולה (צילום: שרון בן צבי) (צילום: שרון בן צבי)
    עפולה(צילום: שרון בן צבי)

     

    אור ים, אור עקיבא

    רובע המגורים החדש שיוקם בדרום אור עקיבא על אדמות קרן רוטשילד, צפוי לכלול 3,480 יחידות דיור בבנייה מרקמית, מגדלי מגורים וצמודי קרקע. שכונת אור ים מקושרת היטב לכביש 4 (תל אביב-חיפה) ולכביש 2 (כביש החוף), והיא מצויה במרחק של 40 דקות מתל אביב (ללא פקקים) ו-30 דקות מחיפה.

     

    חמש דקות נסיעה מפרידות בינה לבין פארק העסקים קיסריה, בו מרוכזות כ-100 חברות היי-טק. בנוסף, יופעל שאטל על ידי החברה לפיתוח קיסריה משכונת אור ים לפארק העסקים ולתחנת הרכבת הסמוכה קיסריה-פרדס חנה. בתחומי הרובע תיפרס מערכת שבילי אופניים, שתספק נגישות למוסדות הציבור והשטחים הירוקים.

    תצלום אוויר של שכונת אור ים ()
    תצלום אוויר של שכונת אור ים

     

    נאות פרס, חיפה

    מיקומה של שכונת נאות פרס במבואות הדרומיים של חיפה, בצמוד לכביש 4, מייתר בחלק מהמקרים את הצורך של תושביה להידחק בפקקים המאפיינים את תוככי העיר. בנוסף, היא קרובה למדי לתחנות הרכבת והאוטובוס חוף הכרמל, וכן למנהרות הכרמל.

     

    אם לא די בכך, נאות פרס גם צמודה לפארק ההיי-טק מתם, קניון חיפה ואצטדיון סמי עופר, שאליו נבנה גשר הולכי רגל מהשכונה. השכונה עתידה לכלול כ-7,000 יחידות דיור, כאשר דירות ארבעה חדרים חדשות נמכרות בכ-1.5 מיליון שקל ודירות חמישה חדרים בכ-1.7 מיליון שקל.

    נאות פרס, חיפה (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
    נאות פרס, חיפה(צילום: ראובן כהן)

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הכירו את השכונות הכי נגישות בישראל"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים