תעלומת קריעת ים סוף: איפה יש ים - והיכן התרחש הנס
איפה היה ים בין מצרים לישראל, ולמה זקוקים היו ישראל לנס? ועל איזו ימה מדבר המקרא בקריעת ים סוף? ערב שביעי של פסח - היום שבו על פי המסורת היהודית הים נקרע לשניים - אתם מוזמנים לצלול עמנו למסע בעקבות הנס
מי לא מכיר את סיפור קריעת ים סוף, סיפור המעבר של בני ישראל בתוך היבשה, וטביעת המצרים בים - ומי לא מכיר את מפת הארץ עם גבולה הדרומי: הים האדום, ים סוף שכך אנו קוראים לו עד היום, עם מפרץ אילת ומפרץ סואץ.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
- העמוד המיוחד שלנו: כל מה שרציתם לדעת על פסח
אנו גם מכירים את מפת מצרים לאורכו של הנילוס, שנשפך מלמעלה למטה, מדרום לצפון, ורבות נשאלה השאלה איפה התרחש הסיפור הזה - ולמה בכלל צריך נס בשביל לעבור ממצרים לארץ ישראל?
עוד פסח בערוץ היהדות :
- סוכנות ידיעות דיווחה: "היהודים כבשו את אל-אקצה" - והתנצלה
- הרב הראשי: מוצרים שנראים כמו חמץ - חמור יותר מקטניות
בני ישראל שכנו בארץ גושן, די קרוב לחוף הדרומי של הים התיכון. אז איפה יש שם ים שצריך היה לקרוע - ולמה זקוקים היו ישראל לנס כדי לעבור מצרים לארץ ישראל?
נקשה עוד: בין פורט סעיד שבצפון לסואץ שבדרום יש כ-160 קילומטרים שאין בהם ים, ובני ישראל היו יכולים לעבור בנחת ממערב למזרח. היום יש במקום הזה את תעלת סואץ, אבל בעת העתיקה התעלה הזו לא היה קיימת, והראיה – סיפורים רבים שיש לנו על אנשים שהיו צריכים לעבור ממצרים לאי, ולא נזקקו לעבור דרך ים או לנס כלשהו.
קריעת ים סוף - הגרסה הרציונאלית
החוקרים התווכחו בשאלה זו. היו שהציעו שמקום מעבר בני ישראל היה בכלל באזור הצפוני. היו שהציעו שזה היה בימת ברדוויל המוקפת בחולות טובעניים, וידועה בגאות והשפל שיש בה, וביקשו בכך להסביר באופן רציונאלי את נס קריעת ים סוף. לדבריהם, משה רבנו ידע להשתמש בגאות ובשפל ולנצלם כדי להטביע את המצרים, ולאפשר לישראל לעבור ביבשה. היו אף חוקרים שהציעו כי האגמים המרים מדרום הם מקום המעבר של ישראל בים.
רבי אברהם אבן עזרא שחי לפני למעלה מ-850 שנה, הכיר היטב את המפה ואת השאלה - והציע את התשובה: "ואנו ידענו כי אין ים סוף בין מצרים ובין ארץ ישראל, ואין צורך שיכנסו בים, רק ציווה ה' לעשות כך בעבור שייכנסו המצרים אחריהם ויטבעו".
אכן אין ים בין ישראל למצרים, מסביר הרב, וצריך להבין שהקב"ה סובב את ישראל אל מקום שיש בו ים. זה יכול להיות במפרץ סואץ או באגמים המרים או בימת ברנדוויל. אבל צריך להבין שהקדוש ברוך-הוא לקח את ישראל בכוונה תחילה מהמקום הטבעי שאפשר לחצות בו, אל מקום שיש בו ים - כדי שישראל יראו את המצרים ואת המרכבוֹת המצריות שידועות היו בעוצמתן טובעים בים, בזמן שישראל יכולים לחצות ביבשה, והכל כדי לחזק את אמונתם בה' ובמשה עבדו.