שתף קטע נבחר

מה קונים בחנויות הנוחות? פחות סיגריות, יותר חלב ומוצרי בריאות

מנטה, רשת חנויות הנוחות של חברת דלק, הודיעה שהיא מצטרפת לטרנד הבריאות. למרות זאת, הסיגריות עדיין מהוות 39% מהמכירות שלה, גם מגוון האלכוהול גדל. בכלל שוק חנויות הנוחות - דווקא מוצרי המכולת נמצאים בעלייה. מנטה מציגה את הצמיחה הגדולה ביותר מבין רשתות חנויות הנוחות, אך ילו עדיין מובילה

אחרי שהציגה ב-2016 צמיחה של 12.1% במחזור המכירות - השיעור הגבוה מבין חנויות הנוחות, רשת מנטה של דלק רוצה להיות רשת חנויות הנוחות המובילה בישראל, כך אומרת ל-ynet מנכ"לית דלק ישראל, אסתר אלדן. לשם כך עליה לעקוף את ילו (yellow), של פז, המחזיקה 241 חנויות ומגלגלת 791 מיליון שקל בשנה, לעומת 197 חנויות של מנטה, שגלגלה אשתקד 438 מיליון שקל.

 

כדי להגדיל את נתח השוק שלה החליטה מנטה לקדם את נושא הבריאות בחנויות הנוחות. לשם כך היא הוסיפה ספירולינה ויוגורט למשקאות והכניסה למגוון יותר מוצרים המיועדים לשוחרי בריאות. זאת, למרות שרוב המכר בחנויות אלה עדיין נשען על קפה וסיגריות, ובמקביל להגדלת מגוון האלכוהול.

 

"קטגוריית הבריאות מציגה צמיחה של 50%"

במסגרת המהלך, מוצרים כמו פריכיות, קרקרים וחטיפי אנרגיה למיניהם מוצגים כיום בחנויות בסטנד נפרד, בצבע ירוק כמובן, תחת הסלוגן "מנטה לבריאות". לצידם נמכרים שקדים, אגוזים ותמרים של חברת שקדיה (10 שקלים ל-100-70 גרם) וכן חטיפים של ממה (7.9 שקלים) ואברהמסון (6 שקלים). ל-20 חנויות הוכנסו גם חטיפי חלבון לספורטאים כמו all in שנמכר ב-12.9 שקלים, Pure Protein שנמכר ב-14.9 שקלים, zone perfect שנמכר ב-14.9 שקלים ו-MET-RX שנמכר ב-19.9 שקלים.

 (צילום: אלירן אביטל) (צילום: אלירן אביטל)
(צילום: אלירן אביטל)

כמו כן התווסף יוגורט למשקאות הקיץ של קפה ג'ו (מנטה מחזיקה ב-51% בעלות על הרשת, שמוכרת קפה, משקאות וכריכים בסניפי מנטה). טווח המחירים של מוצרי היוגורט עומד על 18-15 שקלים ל-500-330 מ"ל. כמו כן, לתפריט נוספו משקאות כמו ספירולינה-סויה, אסאי, משקה יוגורט ללא תוספת סוכר ותה ירוק אורגני.

 

"מנטה מזהה את המגמות ההולכות ומתחזקות בתחום הבריאות", מסבירה אלדן. "הצרכן הישראלי מקפיד יותר על תזונה נכונה, יותר אנשים מודעים לחשיבות סוג המזון שהם צורכים, נמנעים מסוכר ומגלוטן, ודוגלים בחלופות בריאות - באוכל מזין ומאוזן יותר, בכל שעות היממה. גם בתפריט בית הקפה של ג'ו שמנו דגש על חלופות בריאות ומזינות יותר".


משקאות של קפה ג'ו ()
משקאות של קפה ג'ו
 

לדברי מנהל אגף הסחר והשיווק במנטה, מוטי סלע, "כבר היום, בקטגוריית מוצרי הבריאות, המגמה מראה על גידול של יותר מ- 50% במכירות הקטגוריה, אל מול השנה שעברה".

 

מה המטרות של הרשת לשנים הבאות?

אלדן: "להגדיל את המכירות למ"ר שכיום עומדות על 4,500 שקלים למ"ר. לפתוח 5-4 חנויות מנטה בשנה. להגדיל את חנויות מנטה הקיימות באזורי ביקוש, לשטחים גדולים יותר. יש 70 חנויות שגודלן החל מ-28 מ"ר, שאפשר להגדיל משמעותית. הפוטנציאל אדיר, רק מחכים לאישורים. עוד מטרה היא לשפר את הנראוּת, שהמוצרים יוצגו בצורה יותר מזמינה".

 

חנויות הנוחות בצמיחה - למרות המחירים הגבוהים

רשת מנטה גם מתגאה בכריכים שהיא מוכרת תחת המותג "קפה ג'ו", אך אלה הכריכים היקרים ביותר ברשתות הנוחות: 26 שקלים לכריך, או 28 שקלים לכריך+משקה (שכלול במבצע). ברשת מסבירים שאלו כריכים איכותיים ומושקעים יותר (המגוון כולל בין היתר: בוריטו בשרי, כריך טבעוני עם לחמנייה ירושלמית, או כריך גבינת גאודה) לעומת כריכי עינת ולורד סנדוויץ' שנמכרים בדרך כלל בחנויות הנוחות (וגם במנטה) ב-18 שקלים. הרשת מוכרת גם סלטים ותבשילים תחת המותג קפה ג'ו. כלל מוצרי המותג מהווים 10% ממכירות הרשת.

 

למרות המחיר הגבוה, טעמם של הכריכים כנראה ערב לחיך הלקוחות (והם גם מקבלים בולטות על המדף, בזכות מבצע השתייה). אשתקד חל גידול של 35.5% במכירות הכריכים במנטה, לעומת גידול של 7.6% במכירות הכריכים בכלל חנויות הנוחות.

כריכים בחנות מנטה ()
כריכים בחנות מנטה
 

בוריטו צ'יקן של קפה ג'ו ()
בוריטו צ'יקן של קפה ג'ו

למרות המחירים הנחשבים לגבוהים בחנויות הנוחות, שוק חנויות הנוחות גדל בשנים האחרונות. לפי סטורנקסט, מנטה כאמור מובילה את הצמיחה בשוק עם 12.1% גידול במחזור ב-2016, אל מול 7.4% גידול בכלל שוק הנוחות. מנטה הגדילה את נתח השוק שלה מ-21.8% ב-2015 ל- 22.8% ב-2016. מובילת השוק היא כאמור ילו, אחריה נמצאה מנטה, לאחר מכן אלונית של דור אלון, ושחקנים פרטיים קטנים נוספים.

 

בחנויות הנוחות - יש רק מבצעי כמות

"לא הכל יקר בחנות הנוחות. שישיית מים מינרליים 500 מ"ל עולה 10 שקלים", טוען סלע, "זה מאוד משתלם".

 

שישיית מים מינרליים 1.5 ליטר של המותג הפרטי של שופרסל נמכרת ב-9.8-9.9 שקלים.

"אני לא מכיר מחיר כזה" (ניתן למצוא גם שישיית נביעות 1.5 ליטר ב-7.9 שקלים במקום ב-9.9 - במבצע בוויקטורי. שישיית 1.5 ליטר מי עדן נמכרת ב-8 שקלים בחצי חינם, מבצע במקום 11.9 שקלים ושישיית מים מינרליים עין גדי 2 ליטר נמכרת ברשתות ב-12.9-9.9 שקלים. מ.ק).

 (צילום: אלירן אביטל) (צילום: אלירן אביטל)
(צילום: אלירן אביטל)
 

"אני לא יקר בשום דבר אני נותן שירות 24/7 אז אני חייב לכלכל את זה. התחלנו להציע מיני כריך ב-11 שקל וזה מניב מכירות של 300 אלף שקל בשנה. קפה בלילה עולה 4.90 שקלים אחרי שקופיקס העלו את המחיר, חלב נמכר אצלי שניים ב-10 שקלים. יש 70 אלף משתמשים פעילים באפליקציה שמקבלים שם מבצעי מוצר בשקל ומבצעים נוספים משתלמים".

 

למה אין בחנויות הנוחות מבצעים שאינם מבצעי כמות?

"המחיר הריאלי הממוצע לפריט ירד ב-5% ב-2017 לעומת 2014. המבצעים אצלנו רק כמותיים, כי אף אחד לא מעריך מבצע קנה ב-8 שקלים במקום ב-10 שקלים. זה פשוט לא עובד".

 

עיקר המכירות בחנויות הנוחות: מזון, מכולת וסיגריות

חנויות הנוחות מוכרות בעיקר סיגריות וקפה, אם כי בכלל שוק חנויות הנוחות - דווקא מוצרי המכולת נמצאים בעלייה. לפי נתוני סטורנקסט, עיקר המכירות של מנטה הן במוצרי מכולת המהווים כ-41% מנתח המכירות.

קרטונים של חלב במנטה ()
קרטונים של חלב במנטה

הסיגריות נמצאות בירידה מ-50% מהמכירות לפני 4 שנים, לכ-39% ב-2016. כריכים, סלטים, מאפים וקפסולות קפה תואמות נספרסו מהווים כ-12% (לא כולל מכירות קפה, כיוון שמכירות הקפה ברשתות הללו לא נמדדות על-ידי חברה חיצונית).

 

כ-9% מהמכירות הן של מוצרים שאינם מזון, כגון: תמרוקים, מטענים לסלולרי, האברבורדים ומוצרי קמפינג (גידול של 56% במנטה לעומת 25% בכלל השוק).

 

רשת חנויות הנוחות של דלק (כיום חברה פרטית בשליטת יצחק תשובה), הוקמה בשנת 2001. בניגוד למתחרה הגדולה שלה - ילו, הרשת לא מוכרת פירות וירקות על מנת לא להיחשב קמעונאי בתחום המזון, לפי הגדרת החוק.

 

כמו שאר חנויות הנוחות, מנטה מציעה שירות תשלומי חשבונות ומשיכת מזומנים, שירותי דואר ישראל בכ-20 נקודות, שירותי חברת השילוח DHL בכ-70 נקודות, וגם שירותי פארם (ללא תרופות מרשם) בכ-45 נקודות, וכן היא מוכרת גיפט כארד של שופרסל. החברה מפעילה אפליקציה שמציעה מבצעים ייעודיים, אך לא מוכרת דרכה או דרך אתר אינטרנט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אלירן אביטל
חנות מנטה
צילום: אלירן אביטל
מומלצים