שתף קטע נבחר

איקאה: ריקול בארה"ב ל-29 מיליון שידות לאחר מקרה מוות שמיני

זו ההודעה השנייה של הרשת, לאחר שהקודמת פורסמה ביוני 2016. מנכ"ל החברה אמר כי איקאה שלחה בחודשים האחרונים הודעות דוא"ל ל-13 מיליון איש בצפון אמריקה בנוגע להחזרת השידות, בעיקר מסוג MALM. החברה קיבלה 186 דיווחים על תאונות ופציעות שקשורות ברהיטיה

שוב שידת איקאה נופלת ומוחצת פעוט בארה"ב: ענקית הריהוט השבדית שיחררה הודעה ריקול נוספת (הפעם הקודמת הייתה ביוני 2016) בצפון אמריקה, למספר סוגים של שידות, ביניהם דגם MALM הפופולרי. השידות יכולות להתהפך בקלות אם אינן מעוגנות לקיר, בעיקר אם פעוט מטפס עליהן ורוב המשקל שהשידה נושאת הוא בחלק העליון שלה.

 

הודעת החברה באה לאחר מותו של פעוט מקליפורניה, ארה"ב, שנלכד מתחת לשידה מסוג MALM בחודש מאי האחרון. זה מקרה המוות השמיני של פעוט שנמחץ על-ידי שידת איקאה בצפון אמריקה. פרסום ההודעה החוזרת העלה תהיות רבות האם איקאה הפיצה את הודעה הריקול המקורית באופן ראוי.

 

מנכ"ל החברה לארס פטרסון הגיב לכך ואמר כי החברה מנהלת קמפיין "תקשורתי מקיף מאוד" ברשתות החברתיות ובאתר שלה. לדבריו, החברה שלחה הודעות דוא"ל ל-13 מיליון איש בנוגע להחזרת המוצרים בחודשיים האחרונים.

 

סדרת מוצרי MALM  (צילום מסך ) (צילום מסך )
סדרת מוצרי MALM (צילום מסך )

עיקר הפוקוס הוא  על שידות MALM עם 3, 4, 5 ו-6 מגירות. השידות המוחזרות גבוהות מ-59.69 ס"מ עבור מוצרים לילדים, ומעל 74.93 ס"מ עבור מוצרים למבוגרים.  

 

איקאה הורתה ללקוחותיה להפסיק באופן מיידי את השימוש ברהיט אם הוא לא מעוגן כראוי לקיר, ולמקם אותו באזור ללא גישה לילדים. יש ליצור קשר עם איקאה לבחירה בין שתי אפשרויות: החזר כספי ואיסוף השידה, או ערכת עיגון לקיר ללא תשלום.

 

איקאה תאסוף את הארוניות ללא תשלום או תספק שירות חד-פעמי וחינמי של עיגון הרהיט בבית הלקוח, על פי בקשתם של הצרכנים. צרכנים שקנו את השידות והארוניות לפני ינואר 2002 זכאים לזיכוי חלקי מהחנות.

 

על פי הנתונים של איגוד הצרכנות האמריקני, איקאה קיבלה 186 דיווחים על תאונות של התהפכות רהיטיה, כולל שידות MALM, לרבות דיווחים על פציעות בקרב ילדים.

 

החברה כבר הכריזה על חלוקת ערכות קיבוע ביולי 2015

האיסוף הקודם נעשה אחרי שהחברה דיווחה על סכנה בשידות ביולי 2015, אך לא אספה אותן, אלא שלחה צוותים שיקבעו אותן לקיר. איקאה פרסמה אז שבעקבות מותם של שני ילדים, היא מציעה לצרכנים בצפון אירופה פתרון לקיבוע 27 מיליון שידות לקיר, כיוון שהן עלולות להתהפך ולגרום לתאונות הימחצות.

 

פטי לובל, מנהל הפרסום של איקאה בארה"ב, מסר אז בהצהרה מטעמו כי החברה מביעה צער עמוק על מקרי המוות, ומקווה כי "מאמציה ימנעו טרגדיות נוספות". ההכרזה על ריקול נעשית כאמור, בעקבות מקרה המוות של הפעוט טד מק'גי מפברואר 2016.

השידה המדוברת ()
השידה המדוברת
 

בעקבות מקרה זה, באיקאה הסבירו שוב כי השידה לא הייתה מחוברת לקיר. עוד מסרו אז כי החברה חוקרת את נסיבות המקרה, ובוחנת את המשך שיווק המוצר.

 

אם תובעת את איקאה על מות בנה בן השנתיים

במקביל, אם תובעת את איקאה אחרי שבנה בן השנתיים נהרג כך ב-2014. ג'וסלין קולאס מפנסילבניה ניסתה להנשים את בנה אחרי שנמחץ בין השידה למיטה. מותו הוכרז שעות לאחר מכן.

 

בתביעתה היא טוענת שהחברה כשלה בלהזהיר צרכנים שהשידות האלה עלולות ליפול קדימה בשל כובד משקלן ומשקל תכולתן. התביעה הוגשה במאי 2015. בתשובתה לתביעה, איקאה הכחישה כל האשמות בנוגע לפגם במוצר, לעיצוב ותכנון בעייתיים, לרשלנות ולאזהרות לא מספקות לצרכן. עוד טענה כי בארה"ב, ילד נהרג כל שבועיים מתאונה עם מכשיר או ריהוט ביתי.

 

גם בישראל נמכרות שידות מסדרת MALM

ומה לגבי ישראל? איקאה ישראל מוכרת בארץ שידות מסדרת MALM וכן שידות נוספות. ביולי 2015, איקאה ישראל מסרה בתגובה לחלוקת ערכות הקיבוע לשידות, כי הידיעה שפורסמה בכלי התקשורת בארה"ב היא תוצר של "קמפיין בטיחות ברהיטים" המתנהל בארה"ב בשיתוף איקאה, הקורא לכלל הציבור לקבע רהיטים לקיר. "גם איקאה ישראל מבקשת להזכיר כי קיבוע רהיטים לקיר יוודא את בטיחות ילדיכם", מסרה. כעת מתגלה שלא מדובר בקמפיין בטיחות, אלא באיסוף של ממש.

 

על פי תגובת איקאה ישראל שנמסרה בעת ההכרזה על ריקול ב-2016, "הריקול אינו מיועד ואינו מבוצע בישראל ובמדינות נוספות מלבד צפון אמריקה. מקור הריקול הינו תקן מקומי וולונטרי הנוגע ליציבות השידות ואינו קיים במדינות אחרות מלבד ארה״ב וקנדה.

 

"אנו באיקאה ישראל, מקפידים לתקשר את ההוראות המנחות לקבע את השידה לקיר, ומבקשים מלקוחותנו לוודא כי הרהיטים בביתם מקובעים לקיר על פי ההנחיות. איקאה ישראל פועלת כל העת למען בטיחות לקוחותיה ועל פי הנחיות החוק והתקינה במדינת ישראל".

 

עוד נאמר בתגובה: "איקאה סיפקה מאז ומתמיד, לכל רהיט שיש לקבעו לקיר, אביזר קיבוע מתאים באריזת המוצר המקורית. לקוחות שמעוניינים לקבל שוב את אביזר הקיבוע, מוזמנים להתקשר לשירות הלקוחות של איקאה ולקבל את אביזר הקיבוע".

 

איקאה ישראל: "המוצרים הנמכרים בארץ נבדקים על פי תו תקן אירופאי"

מאיקאה ישראל נמסר בתגובה: "מדובר בקריאה חוזרת בצפון אמריקה (ארה״ב וקנדה) לקיבוע ריהוט לקיר. איקאה שמה דגש רב על נושא הבטיחות, הנמצא בעדיפות עליונה ואנו פועלים רבות על מנת להדגיש זאת בקרב לקוחותינו.

 

"כל השידות והארונות הנמכרים באיקאה נבדקים על פי תו תקן אירופאי ומגיעים עם הנחיות הרכבה וערכות קיבוע, על פי הצורך. הקיבוע לקיר הינו פשוט וקל לביצוע. ניתן לקבל ערכת קיבוע ללא תשלום בדלפקי שירות הלקוחות בכל חנויות איקאה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים