מחקר ישראלי: אוטיסטים מפרשים ריחות גוף הפוך מהמקובל

מדענים ממכון ויצמן גילו כי אנשים עם אוטיזם מגיבים באופן שונה מאחרים לריחות גוף. כך למשל, בתגובה לזיעה קרה שמקורה בפחד, הפגינו אוטיסטים שהשתתפו במחקר, תגובות של אמון וביטחון. החוקר: "מקווים שמחקרים נוספים יבהירו מה התפקיד של רמזים חברתיים מבוססי ריח בהפרעות חברתיות כמו אוטיזם"

הקשר בין אוטיזם לבין ריחות גוף: מחקר ישראלי חדש המתפרסם היום (ב') בכתב-העת המדעי Nature Neuroscience, מגלה כי אנשים עם אוטיזם מציגים תגובות שונות – ואף הפוכות – לריחות גוף.

החוקרים, פרופ' נעם סובל מהמחלקה לנוירובילוגיה חוקרת במכון ויצמן ושני סטודנטים שלו, מצאו כי מדובר בריחות תת-הכרתיים, שמשפיעים על מצבי הרוח ועל ההתנהגות שלנו ומהווים חלק מתקשורת לא-מילולית. ממצאים אלה עשויים לסייע בהבנת ליקויים התפתחותיים מוקדמים המובילים לאוטיזם.

קראו עוד:

- אוטיזם: סימנים מקדימים שכדאי להכיר

- "לא הבנתי שלילד שלי יש אוטיזם"

- יכול להיות שהילד שלי אוטיסט? מדריך

הקשר בין אוטיזם לריחות גוף. יחס הפוך (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הקשר בין אוטיזם לריחות גוף. יחס הפוך(צילום: shutterstock)

ריח "הפחד" לא היה מפחיד

אוטיזם מתאפיין בדרך כלל בחוסר יכולת לקרוא רמזים חברתיים. נהוג לקשור זאת לקושי בפירוש הבעות פנים, אך המחקר מצביע על כך כי דווקא לחוש הריח עשוי להיות תפקיד מרכזי בתסמונות הרצף האוטיסטי.

אצל הגברים האוטיסטים שלקחו חלק בניסוי "ריח הפחד", ובמקרה זה זיעה שנאספה ממשתתפים בשיעורי צניחה בעת הצניחה, התגלה כי הריח הפחית אצל הנבדקים את תגובות הפחד. זאת, בעוד ריח הביקורת, זיעה של אותם האנשים במהלך אימונים על קרקע בטוחה, העלה את רמות החרדה. כלומר, הפוך ממה שהיה מצופה.

גם בעניין אינטראקציות חברתיות, התגלה כי התנהגות האוטיסטים הייתה הפוכה לזו של קבוצת הביקורת. בעוד "ריח הפחד" הגביר את תחושת האמון בקרב גברים עם אוטיזם, ריח הביקורת פגע ברמות האמון שהופגנו.

מהמחקר עולה כי אוטיסטים בתפקוד גבוה מסוגלים לקרוא רמזים חברתיים מבוססי ריח, אך פרשנותם לרמזים אלה שגויה. פרופ' סובל, סבור שהדבר עשוי להצביע על קשר עמוק יותר בין חוש הריח להתפתחות המוקדמת.

מחקרים מהשנים האחרונות, גילו קולטני ריח כמו אלה שבמעברי האף בכל מיני מקומות בגוף – מהמוח ועד הרחם, והועלתה השערה כי קולטנים אלה משחקים תפקיד בהתפתחות. כלומר, ייתכן כי חישה של אותות כימיים עדינים עלולה להשתבש בשלבים מכריעים בהתפתחות המוח באוטיזם.

"אנחנו עדיין בשלב ההשערות", אומר פרופ' סובל, "אבל אנחנו מקווים שמחקרים נוספים במעבדה שלנו ובמקומות אחרים יבהירו מה התפקיד של רמזים חברתיים מבוססי ריח ומה המעורבות שלהם בהפרעות חברתיות כמו אוטיזם".

אוטיזם. הקשר לריחות גוף