שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בני הנוער שמצליחים להציץ אל העתיד
    הם משתתפים במחקרים שעשויים לשנות את העולם ומשקיעים המון זמן כדי להבין דברים חדשים. איך בגיל כל כך צעיר אפשר לחקור נושאים מורכבים ואיפה הם רואים את עצמם בעוד כמה שנים? שיחה עם מתבגרים שהצליחו לגלות מה באמת מעניין אותם

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    הם רק בתיכון אבל כבר עכשיו הגיעו להישגים השתתפו במחקרים בתחום האלצהיימר וחקר הסרטן, חקרו שרידים של בעלי חיים שנכחדו ולקחו חלק במחקר על כליות מלאכותיות. בימים אלה ההרשמה לתכניות "מרכז מדעני העתיד" בעיצומה, מרכז המפעיל תכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיתוף עם משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ומטה הסייבר הלאומי במשרד רה"מ. ניסינו להבין איך בגיל צעיר כל כך בני הנוער משתתפים במחקרים שעשויים לשנות את העולם ואיך זה משפיע עליהם.

     

    זואי לוי מקיבוץ להב שבצפון הנגב, לומדת במגמת מדעי המחשב וביולוגיה בכיתה יב', וכבר השתתפה במחקר שחקר התפתחות תאים סרטניים. "טסתי לארה"ב באוגוסט האחרון לתקופה של חודשיים, במטרה לעשות מעין התמחות וניסוי בחקר ביוכימי. הצטרפתי לצוות שחקר התפתחות של תאים סרטניים. זו הייתה חוויה טובה, הגעתי אליה בזכות התוכנית".

     

    לוי לומדת בתוכנית "אודיסיאה", באוניברסיטת בן גוריון, כבר ארבע שנים במסלול של מדעים מדויקים: מתמטיקה, כימיה, פיזיקה ועוד. "אנחנו לומדים בקבוצה קטנה, עם ילדים בגילי ובמבחן של סוף קורס ניגשים עם שאר הסטודנטים שלומדים באוניברסיטה, ולכן מקבלים נקודות זכות באוניברסיטה, זה למעשה התחלה של תואר", היא מסבירה. "אמנם כל האופציות פתוחות, אבל העתיד כבר כאן". היא מצליחה לדמיין את עצמה בתואר שלישי (כן, שלישי) וחולמת לעשות משהו שיגרום לשינוי בעולם המדע.

     

    "העתיד כבר כאן" (צילום: בקי בוטון)
    "העתיד כבר כאן"(צילום: בקי בוטון)

    רוצה להיות מדען

    יונתן שוקורון, בן 16.5 ממבשרת, הצטרף בשנה שעברה לתוכנית "אלפא" באוניברסיטה העברית. "בפרוייקט שאני משתתף בו, אנחנו חוקרים מזווית אחרת אפיגנטיקה (שינויים תורשתיים) של בעלי חיים שנכחדו. בשנים האחרונות גילו בחפירות בסיביר עצם של זרת באדם לא מוכר. מטרת המחקר שלי היא לנסות לשחזר איך בני האדם נראו מתוך ה-DNA ששוחזר ומנגנון ההגנה ששוחזר מה-DNA".

     

    למה זה חשוב כל כך?

    "המחקר עונה על שאלות, ואולי דרך מה שגילינו עליהם, נוכל ללמוד על ההיסטוריה שלנו, על האבולוציה. כל מחקר יכול לקחת להמון כיוונים בעתיד. הלימודים אפשרו לי לראות איך עולם המדע עובד. צברתי הרבה ניסיון בלימודים גבוהים באוניברסיטה, למדתי המון, צברתי ניסיון בעבודה עם אנשים, טעמתי מעולם המדע, וזה חשוב לכל מי שרוצה לחקור ולעבוד בתחום המדע. התחלתי את המחקר לפני קצת יותר משנה, אני לקראת סיומו והשאיפה שלי, אם אוכל, להמשיך עוד ולהיות חלק מהמעבדה גם בעתיד".

     

    לכתבות נוספות בנושא

     

    בעתיד הוא רוצה להיות מדען ומרגיש שהוא נחשף לעולם המדע כבר עכשיו ומרחיב אופקים. "לא הייתי נחשף לרמה כזו של עבודה ולמידה אם לא הייתי משתתף בתוכנית. אני חושב שכל אחד שמעניין אותו דברים, שעוצר רגע לחשוב איך הם פועלים ומה מפעיל אותם, מה מניע אותם, כדאי לו להתנסות במדע ולחקור בעצמו. בשבילי זה הכי טוב שאפשר, להבין יותר על הדברים וליצור מתוכם תובנות".

     

    "טעמתי מעולם המדע, וזה חשוב לכל מי שרוצה לחקור" (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
    "טעמתי מעולם המדע, וזה חשוב לכל מי שרוצה לחקור"(צילום: אלבום פרטי)

     

    לחקור ולגלות איך דברים עובדים

    מיקה קרמן, בת 17.5 מגבעתיים, לומדת בתוכנית "אלפא" באוניברסיטת תל אביב. במסגרת הלימודים השתתפה במשך שנתיים במחקר שעסק במחלת האלצהיימר. תרומתה הייתה גדולה וכיום היא נמצאת בתוכנית המשך.

     

    "סיימתי את הלימודים בתוכנית , העבודה שלי מהווה 5 יחידות ללימודי ביולוגיה בתיכון. אחרי שנתיים הציעו לי להמשיך בתוכנית, להמשיך להגיע למעבדה, זה אמנם לא נקודות זכות, אבל המון העשרה בתחום", היא מסבירה.

     

    במה זה בא לידי ביטוי?

    "למדנו המון מחקרים עדכניים על הנושא והצטרפנו למחקר קיים. סקרנו ספרות של עבודת המחקר, קראנו מחקרים שחיברו לנושא שעבדנו עליו בתחום האלצהיימר, המון למידה אישית ומנחים שהסבירו, הנחו אותנו עד לפרטים הקטנים והרלוונטיים למחקר.

     

    "אני חושבת שזו זכות גדולה שניתנת לי, זכיתי להיכנס לבניין המעבדות, לחקור, לגלות איך דברים עובדים ואם הציעו לי להמשיך ולעזור ולהסתכל מקרוב על הדברים שהכי מעניינים אותי, ברור שארצה לקחת חלק ולהשתתף. רכשתי הרבה כלים מעשיים במעבדה: למדתי על דיוק, אחריות, חישובים שתורמים לי גם בתיכון ורואים הרבה יישומים של הלימודים התאורטיים, מה עושים עם זה אחרי המעבדה".

     

    לדבריה, הלימודים גם העלו את הביטחון העצמי שלה: "למדתי שאני לא תמיד צריכה להיות תלויה באחרים כדי להעמיק בתחום מסוים. אני יכולה לחפש חומר, למצוא מחקרים, ללמוד לבד ולהבין".

    "למדתי על דיוק ואחריות" (צילום: אלה גביש) (צילום: אלה גביש)
    "למדתי על דיוק ואחריות"(צילום: אלה גביש)
     

    לחשוב מחוץ לקופסה

    ליאת בר, בת 16 מחיפה, לומדת ב"אלפא" בטכניון ולוקחת חלק במחקר בפקולטה לכימיה על כליות מלאכותיות. "כשהתחלתי את הלימודים, נפגשתי עם המנחה שלי אחת לשבוע, קיבלתי נושאים שונים ללמוד עליהם, חיפשתי חומר בספרות, סיכמתי, נפגשנו שוב להבין את מה שלמדתי ולקראת סוף השנה הראשונה, התחלתי לעשות ניסויים במעבדה.

     

    "היה לנו מחנה של שבועיים, הגענו כל יום למשך שש שעות למעבדה ועשינו ניסויים שונים. כיום, אחרי הלמידה והניסויים הגיע שלב כתיבה העבודה: כותבים תוצאות, ניתוחים של מה שראינו ולמדנו, והסקת מסקנות. אחרי שנה וחצי של למידה והתנסות, אני לקראת סיום".

     

    היא חולמת להיות מדענית כשתהיה גדולה, ומרגישה שזה חלק מהאישיות שלה "אומרים שאין הרבה יצירתיות במדע לעומת ספרות או היסטוריה אבל אני מוצאת בזה הרבה חשיבה מחוץ לקופסה".

     

    "תכניות מרכז מדעני העתיד לקידום מחוננים ומצטיינים מאפשרות לתלמידים השתלבות איכותית בעולם האקדמיה והמחקר המדעי העכשווי", מסביר אלי פריד, מנכ"ל מרכז מדעני העתיד.

     

    "התכניות גובשו במטרה לתת מענה לצרכים הייחודיים של התלמידים תוך העשרת עולם הידע האקדמי והמדעי שלהם, חשיפתם למחקר מדעי ברמה גבוהה והקניית הכישורים הנדרשים לגיבוש מחקר מדעי עצמאי. אנו מציעים לתלמידים שלנו חוויה אינטלקטואלית וליווי ותמיכה משמעותיים כבסיס איכותי להגעה להישגים פורצי דרך".

     

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "כל מחקר יכול לקחת להמון כיוונים בעתיד"
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים