שתף קטע נבחר

כוכב הרשת שבא להציל את ים המלח

משאב הטבע המיוחד שלנו המושך המוני תיירים מכל העולם הולך ונעלם. נאס דיילי, כוכב הפייסבוק עם מיליוני העוקבים מציג את הבעיה של ים המלח בצורה שטרם ראינו והכל בדקה אחת שסחפה אחריה כבר 40 מיליון צופים. "ים המוות יהפוך בקרוב למת, באמת". צפו

מאוד קל וכיף לדבר על ים המלח במובן היפה שלו. הרי מדובר במשאב טבע נדיר שאין שני לו ולכן לא מעט פעמים הראנו כאן צילומי רחפן מרהיבים מהאזור, דיווחנו על פתיחת טיילת ואזור מלונות חדש או על כמויות התיירים המגיעים למקום. אבל על הבעיה העמוקה של המקום הנמוך בעולם לא מדברים מספיק והיא כמובן התייבשות ים המלח. זה בדיוק מה שקורה בסרטון הבא:

 

 

אם לא שמעתם עליו עד עכשיו סימן שלא הסתובבתם מספיק במרחבי הרשת לאחרונה ובמיוחד בין דפי הפייסבוק. נאס דיילי (Nas Daily), כוכב ברשת החברתית שמבקש לא להגדיר עצמו ככזה, מייצר מדי יום סרטונים (אחד לפחות) באורך דקה בדיוק, כל פעם ממקום אחר בעולם וכל פעם עם עשרות מיליוני צפיות. לבקשתו הוא נקרא פשוט נאס – Nas ולא בלוגר או ולוגר (וידאו בלוגר).

 

"ים המוות יהפוך באמת למת"

בביקורו בארץ בשבוע האחרון הגיע נאס למקום הנמוך בעולם ויצר משם את הסרטון הבא שכבר הגיע לכ-40 מיליון צפיות וכ-400 אלף שיתופים תוך שבוע בלבד.

"אם לא תפעלו מהר, ים המוות כנראה יהפוך למת באמת, והלוואי והייתי מגזים", כך כותב דיילי בתחילת הפוסט היומי שלו מתחת לסרטון הווידאו המושקע שעשה ביממה אחת.

נאס דיילי הגיע להציל את ים המלח ()
נאס דיילי הגיע להציל את ים המלח
בסרטון מדמה נאס את ים המלח לחשבון הבנק שלנו ומסביר: "אם אנחנו מרוויחים כל יום 20 דולר אך גם מבזבזים מדי יום 40 דולר, נגיע במהירות לפשיטת רגל. זה בדיוק מה שקורה לים המלח". במהלך הווידאו רואים את היתרונות הרבים שיש לאזור ולים עצמו - הציפה בים ללא מאמץ, ללא אפשרות לטבוע וללא דגים שיפריעו מסביב. מצד שני מראה נאס את המרחקים הגדולים שנפתחו בין מקומות בילוי וכבישים מהירים, שבעבר נחשבו כאתרים על חוף הים וכיום רחוקים ממנו מאוד.

"אפשר לצוף כאן ללא חשש מטביעה ודגים שיפריעו" ()
"אפשר לצוף כאן ללא חשש מטביעה ודגים שיפריעו"
 

"מפעלים עובדים יום ולילה, שואבים את המים ואת המינרלים מים המלח בלי לשלם בכלל על השימוש בהם. נחלים שבעבר זרמו אל הים, היום התייבשו לחלוטין

אז אין יותר התחדשות של המים, רק בורות נשארו שם במקום. חשבון הבנק שלנו - ים המלח, עובר פשיטת רגל", מתאר נאס וכמו בכל אחד מסרטוניו הרבים מסביב לעולם הוא מסיים את הווידאו במשפט הקבוע: "זאת הייתה דקה אחת, נתראה מחר".

"הרגנו את ים המוות", מתוך הסרטון של נאס ()
"הרגנו את ים המוות", מתוך הסרטון של נאס
 

נאס נולד בארץ, בעיר עראבה שבגליל תחת השם נוסיר יאסין ומשם המשיך ללימודים בהרווארד שבארה"ב, שם התגורר שש שנים ועשה את התואר שלו בכלכלה ובמדעי המחשב. אחרי שעזב את החיים האקדמיים וההייטקיסטיים או המעונבים ו"המשעממים" אם תרצו, החל להעביר את זמנו ברחבי העולם ומשם את החוויות שעבר אל רחבי הרשת. במשך 624 ימים ליתר דיוק.

 

"לא עוד סרטון תיירות רגיל"

נאס כבר ביקר בעבר בים המלח אבל הפעם החליט להראות לעולם צד אחר וחשוב מאוד של המקום. "אני חושב שכל מי שביקר כאן אי פעם, בעיקר בחלק הצפוני של האזור ראה עד כמה המקום השתנה בצורה מטורפת", כך מתאר דיילי ל-ynet את התופעה בעיניו. בביקורו האחרון כאן פגש נאס בנציגים של הארגון "מגמה ירוקה" אשר פועל לקידום המאבק הסביבתי בים המלח. "הסרטון הפך להצלחה מטורפת, הרבה מעבר למה שיכולנו לדמיין, וכעת נאס רוצה לעשות איתנו סרטון נוסף", מסרו נציגי הארגון.

פעם מסעדת חוף, היום מקום מאוד מאוד מרוחק ממנו ()
פעם מסעדת חוף, היום מקום מאוד מאוד מרוחק ממנו
 

"הרבה אנשים שמגיעים לכאן מבקרים בעיקר באזור המלונות שנראים תמיד טוב עם הבריכות המלאכותיות ולא רואים את הבעיה האמיתית במקום. אז לא רציתי לעשות שוב סרטון רגיל כזה שמעודד תיירות לאזור אלא להראות שהעולם לא תמיד חיובי וכייפי אפילו כשמדובר בטבע. יש כאן בעיות חמורות ולכן החלטתי לעשות משהו לא רגיל כעוד תייר שמסתובב באזור ים המלח, מה גם שאני לא באמת תייר אלא מקומי", הוא מסביר כאשר נשאל לסיבת הסרטון.

"ים המוות בקרוב יהפוך למת, באמת" ()
"ים המוות בקרוב יהפוך למת, באמת"
 

האם הוא חושב שהסרטון שלו ישנה את המצב? נאס עונה שלגבי שינוי מדיניות הוא לא יודע אם יהיה כזה בעקבות הסרטון. "מה שאני כן יודע שסרטוני וידאו כמו זה ובכלל סרטונים עם המוני צפיות ושיתופים כן משפיעים בצורה לא צפויה על חשיבה של בני אדם ועל החיים שלהם. אז אם אני אשפיע על בן אחד שיהפוך לפעיל איכות הסביבה בעוד עשר או 15 שנה מהיום זה מספיק טוב בשבילי".

 

מאחר וכבר עכשיו יש קרוב ל-40 מיליון צפיות לסרטון נאס בטוח שזה יעשה שינוי כלשהו, לא בהכרח בים המלח אבל כן ישנה משהו לטובה. כאשר נשאל מה הוא היה משנה באזור אם היה יכול, ענה נאס כי לדעתו צריך פשוט לחייב את החברות שעושות שימוש במי ים המלח, "שישלמו עבור כל ליטר מים סכום מסוים וכך כשמשלמים על משהו, נעשים יותר מודעים לשימוש בו", הוא טוען ומוסיף "בעיקר כי לא מדובר במים של מי ים רגיל או אוקיינוס אלא מים ממקור קטן שלא מתחדש במהרה".

 

מאחורי הקלעים של עשיית הסרטונים הוויראליים

כל סרטוני הווידאו נעשים ב-24 שעות בדיוק, לדבריו. הצילום עצמו אורך בין שש לשבע שעות, לאחר מכן עוד כשלוש שעות לעריכה אבל החשיבה והעשייה הכללית אורכות 24 שעות.

נאס דיילי בזמן צילומי סרטון וידאו באיי הפסחא (מתוך הפייסבוק של Nas Daily) (מתוך הפייסבוק של Nas Daily)
נאס דיילי בזמן צילומי סרטון וידאו באיי הפסחא(מתוך הפייסבוק של Nas Daily)
  

לנאס יש כ-3.4 מיליון עוקבים בעמוד הפייסבוק שלו ועשרות מיליוני צפיות ושיתופים לסרטונים שהוא מעלה מדי יום. תאילנד, הודו, איי הפסחא ואפילו צפון קוריאה, נראה שנאס הספיק לכסות כל מקום מעניין בעולם אבל משיכתו לארץ מולדתו ניכרת בין דפי הווידאו הרבים בעמוד.

 

ומה עם התגובות?

נאס מספר כי 99 אחוז מהן תומכות וחיוביות ואחוז אחד מהתגובות פחות, או יותר בסגנון אדיש של "למי אכפת, הים גם ככה גוסס, דברים באים והולכים". לדבריו, הרוב כתבו לו שהם חייבים לבקר בים המלח לפני שהוא ייעלם.

האם הסרטון של נאס יצליח להזיז משהו? ()
האם הסרטון של נאס יצליח להזיז משהו?
 

"אז אני מניח שהסרטון אולי לא מעודד תיירות בצורה ישירה, שזה בסדר אבל אני חושב שאני צריך לעשות עוד כמה סרטונים כאלה כדי להראות מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב בים המלח", מסכם נאס.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסרטון על ים המלח בדקה ועם עשרות מיליוני הצפיות
מומלצים