שתף קטע נבחר

רשות ההגבלים: נבדוק אם פייסבוק וגוגל מנצלות את כוחן לרעה

הממונה על ההגבלים העסקיים ציינה בוועדת הכלכלה כי: "הרשות לקחה על עצמה לבדוק את ענקיות האינטרנט משום שהן מבוססות על כלכלת רשת שיש לה יתרונות מאוד ברורים לגודל". מנהל רשות המסים: "בשנים האחרונות אנחנו נדרשים להתמודד עם כלכלה חדשה, דיגיטלית, עם רווחים אדירים שמעוררים שאלות משמעותיות"

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, שמה היום (ב') בוועדת הכלכלה על הכוונת את ענקיות האינטרנט בישראל. הרשות החלה בימים אלה לבדוק לעומק את השפעתן על החיים שלנו ב-2018. "בדיקת עומק תבדוק אם ענקיות האינטרנט מנצלות את כוחן לרעה ומפרות את חוק ההגבלים העסקיים. נעשה בדיקה השוואתית בעולם מול הניסיון שצברו מדינות שונות. שכן כוחן הכלכלי והפוליטי ועוצמת השפעתן על הציבור מהווים אתגר כלכלי וחברתי מאוד משמעותי. כלכלות עצומות מאיתנו מתחבטות בנושאים אלה. סימני השאלה רבים והתשובות לא פשוטות.

 

גוגל. מנצלת את כוחה? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גוגל. מנצלת את כוחה?(צילום: shutterstock)

 

הצעת חוק חדשה: גוגל ופייסבוק יוכרזו כמונופולים, ישלמו מס בארץ

רשות המסים מחפשת את ההכנסות של גוגל ופייסבוק  

 

"הרשות לקחה על עצמה לבדוק את ענקיות האינטרנט משום שהן מבוססות על כלכלת רשת שיש לה יתרונות מאוד ברורים לגודל. ככל שיש לך יותר לקוחות כך אתה יותר חזק ומושך יותר לקוחות ונכנס למעגל שהולך ומעצים אותך. מהצלחת חברת המוניות גט למדנו שאם יש לך יותר נוסעים יש יותר מוניות ולהפך, כי זה מגדיל אחד את השני. הבעיה עם כלכלות הרשת שהן נוצרות מהר מאוד. נוצר להן כוח מונופוליסטי, ולגורם שרוצה להיכנס ביניהן קשה מאוד להיכנס. כי יש אלטרנטיבה שמציעה בחינם ואף אחד לא רוצה ללכת לחלופה. לכן קשה לשבור מפעלים שמבוססים על כלכלת רשת".

 

הלפרין ציינה, "אותנו זה מחייב לניתוח כלכלי אחר. בדרך כלל משתמשים בפרמטר של המחיר כדי להבין מה יקר ומה זול. זה לא קיים בניתוח עולמות האינטרנט שבהן הרבה מוצרים הם חינמיים, והתחרות היא על איכות המוצר שהוא פורץ הדרך הבא. בהקשר זה ההבנה שלנו היא שלא צריך לתקן את חוק ההגבלים העסקיים כדי לייצר תרופה לעולם הזה. החוק עונה על הצורך בטיפול גם בעולמות הדיגיטליים. כאן לא צריך הגדרות חדשות. לגוגל פייסבוק וטוויטר יש נוכחות בישראל והן לא החברות הזרות הראשונות שחלות עליהן דיני ההגבלים בישראל גם אם לא התאגדו בה".

 

הממונה על ההגבלים הבהירה כי המבחן של הרשות בבדיקת ענקיות האינטרנט לא יהיה בגלל שהן גדולות וחזקות וקשה להתחרות בהן, אלא כדי לבדוק אם הן עושות שימוש לרעה בכוח שלהן. הכנסות גדולות כמו שיש להן לא מספיקות כדי לפעול נגדן. אבל אם יסתבר שהן עושות מעשים לדחיית מתחרים או להקשות על כניסת מתחרים לשוק, או שהן חותרות להשתלט על שווקים – זה כבר יתחיל לעניין אותנו. כי לגופים האלה יש גם נטייה טבעית להפוך למונופולים. אבל אנחנו נרצה רק לבדוק את הזווית הישראלית של הדברים, ולא להוביל מאבק גלובלי.

 

 

הלפרין. "אותנו זה מחייב לניתוח כלכלי אחר" (צילום: תומריקו) (צילום: תומריקו)
הלפרין. "אותנו זה מחייב לניתוח כלכלי אחר"(צילום: תומריקו)

 

רשות המסים: אנחנו מתמודדים עם כלכלה חדשה

מנהל רשות המסים, משה אשר, הציג את התופעה מהזווית שלו: "דיני המס נכתבו לפני הרבה שנים כאשר הכלכלה מסורתית, הפרסום היה בשלטי חוצות והמפרסם ציפה שיקראו אותן. בשנים האחרונות אנחנו נדרשים להתמודד עם כלכלה חדשה, דיגיטלית, עם רווחים אדירים שמעוררים שאלות משמעותיות. איך מחייבים במס את הכלכלה החדשה כדי שהעוסקים בה ישלמו את החלק שלהן גם במדינות שהרשתות מתחברות אליהן. בבעיה הזאת התלבטו גם במדינות ה-OECD בסוגיה של הסטת רווחים ממדינה למדינה".

 

אשר הדגיש, "מעל הדין הפנימי שלנו אנחנו כבולים גם לדיני אמנות המיסים הבינלאומיות. כאשר ראינו את ההמלצות באפריל 2016 הוצאנו חוזר עם פרשנות יחסית מאד יומרנית למיסוי הכלכלה הדיגיטלית. החוזר הזה מיושם במשרדנו והשנה אנחנו כבר בהליכי הוצאת שומה ללא מעט גופים מסחריים פועלים באמצעות האינטרנט. אני לא יכול להיכנס לפרטים ברמת התיק הבודד, כי ב-OECD ממשיכים לעבוד בצורה יותר מעמיקה ובהמלצות שיוציאו באפריל הקרוב הם אמורים ככל הנראה לאפשר למדינות החברות גביית מס מסיבית יותר.

 

"ענקיות האינטרנט כבר נמצאות בימים האלה בהליכי שומה ואני מאמין שבסופו של יום נגבה מהן את המיסים שמגיעים לישראל. זה מחייב מצידנו הרבה עבודה כי בקטע הזה יש הרבה מאוד מרכיבים המחייבים התייחסות לגבי איזה חלק מהרווחים ניתן לגבות מס בישראל. נזכיר שהתהליך לא החל אתמול. אנחנו התחלנו לפעול אחרי ההמלצות שה-OECD פרסם באוקטובר 2015. למרות שהן לא היו פורצות דרך כמו שקיווינו התחלנו כבר אז להוציא שומות לנישומי האינטרנט ובחלק מהתיקים גם גבינו כספים. היום המסה הגדולה נמצאת בהליכי שומה ובקרוב נוציא שומות ונגבה כספים גם אם נצטרך להגיע לבתי משפט".

 

 

"גוגל משלמת 20% מס בארה"ב" ()
"גוגל משלמת 20% מס בארה"ב"

 

יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ, העירה כי הענקיות גוגל ופייסבוק "ממלאות, פעם בחודש או פעם בשבועיים, מטוס מלא באנשי שיווק ללונדון ולמקומות אחרים, עושות להם 'גוד טיים' ומכניסות להן לראש איך צריך לפרסם אצלן. מיליארד שקל עברו לפרסום בגוגל ופייסבוק וערוצי הטלוויזיה שלנו נחנקים". נציגת גוגל בישראל, נועה אלפנט, הגיבה, "רוב המפרסמים בגוגל מבקשים להגיע לשווקים זרים ובכל מקרה לא היו מפרסמים בתקשורת הישראלית.

 

"גוגל משלמת 20% מס, רובם בארה"ב, ובישראל נפעל לפי כל חוק ודין". נציגת פייסבוק ג'ורדינה קטלר, אמרה כי "בצעד חד צדדי החברה החליטה לשלם מס על הכנסותיה מהפרסום המקומי בישראל ולא תרשום את ההכנסות האלה באירלנד".

 

היו"ר כבל סיכם: "למדתי היום כי רב הנסתר על הגלוי ולכן נקיים בוועדה יום עיון בנושא. אני לא רוצה למנוע מגוגל ופייסבוק להתנהל בארץ, אבל צריך למצוא את נקודת האיזון. הבחירות בארה"ב היו נקודת מפנה וקריאת השכמה. יש שאלות שצריך לתת עליהן מענה למשל עם איזה רעיונות נגיע לממשלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים