שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הטריק הקטן שיעזור לכם להירדם מהר יותר

    חוקרים באוניברסיטה בטקסס מצאו טכניקה פשוטה שקיצרה את הזמן שלקח לנבדקים להירדם בעשר דקות - הכנת רשימת מטלות ליום המחרת

    מחקר חדש מצא טריק פשוט שישפר משמעותית את היכולת להירדם בלילה – הכנת רשימת מטלות ליום המחרת.

     

    במחקר שהתפרסם בכתב עת לפסיכולוגיה ניסויית (Journal Of Experimental Psychology), ונערך באוניברסיטת "ביילור" שבטקסס ארצות הברית, השתתפו 57 מתנדבים אשר נחלקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה התבקשה להכין לפני שעת השינה רשימת מטלות שעליהם לעשות. הקבוצה השנייה הכינה רשימה של מטלות שהם השלימו לאחרונה.

     

    המתנדבים העבירו לילה במעבדת השינה של האוניברסיטה כשהם מחוברים למכשירים לניטור פעילותם המוחית. המתנדבים שהכינו רשימת מטלות לעתיד הקרוב, כך מצא המחקר, נרדמו בממוצע 10 דקות מהר יותר מחבריהם בקבוצה המקבילה.

     

    ככל שרשימת המטלות הייתה מפורטת יותר - זמן ההירדמות התקצר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ככל שרשימת המטלות הייתה מפורטת יותר - זמן ההירדמות התקצר(צילום: shutterstock)

     

    קשר הדוק בין שינה למצב הבריאותי

    בתקציר המחקר מתארים החוקרים כי "מחשבות טורדניות אודות משימות שעלינו לעשות לפני השינה הם גורם משמעותי בקושי בהירדמות". החוקרים מציינים כי הם ביקשו לבחון האם התמקדות במשימות לעתיד הקרוב לפני השינה תסייע להירדמות קלה ומהירה, או תפריע לה.

     

    החוקרים מצאו לא רק שהקבוצה שערכה רשימת מטלות נרדמה מהר יותר, אלא שככל שהרשימה הייתה מפורטת יותר, כך הנבדק נרדם מהר יותר. "אנו מסיקים שאנשים יכולים לקצר את הזמן שלוקח להם להירדם אם יכינו רשימה מפורטת ככל האפשר של מטלות כחמש דקות לפני שעת השינה".

     

    החוקרים מדגישים כי הם לא בדקו את השפעת הטכניקה על אנשים הסובלים מהפרעות שינה, כגון אינסומניה, וכי כל המתנדבים היו אנשים בריאים אשר לא דיווחו על קשיים בשינה.

     

    אינסומניה, או נדודי שינה בעברית, היא הפרעת השינה הנפוצה ביותר. כרבע מהאוכלוסייה סבלו, סובלים או יסבלו מההפרעה. הגורמים לאינסומניה הם רבים ומגוונים - ממצבים רפואיים שמקשים על ההירדמות, כגון כאבים או מחלות, ועד מחשבות טורדניות, שינויים בהרגלי החיים, הפרעות בבלוטת התריס, צריכת סמים או תרופות מעוררות ועוד.

     

    לא כל קושי בהירדמות עולה לכדי אינסומניה. רופאים ממליצים לאדם החווה קשיים להירדם יותר משלוש פעמים בשבוע ובמשך יותר משלושה חודשים לפנות לייעוץ. הטיפולים היעילים ביותר עבור נדודי שינה הם תרופות שינה הניתנות במרשם רופא וטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT).  

     

    למחסור בשינה איכותית ומספקת ישנן השלכות חמורות ביותר על הבריאות - מחקרים מראים כי אנשים הסובלים ממחסור בשינה חולים יותר במחלות כלי דם ולב, סרטן, סוכרת, דיכאון ומחלות נוספות. חוקרים גם מצאו קשר הדוק בין חסך בשינה ובין עודף משקל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הטריק שיעזור להירדם מהר
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים