שתף קטע נבחר

משחת שיניים של קולגייט ב-3 שקלים: נחשפים המחירים של שופרסל לעצמאים

שוקולד פרה ב-3 שקלים, שמן קנולה ב-5 שקלים וחיתולים ב-30 שקלים. שופרסל מציעה את המחירים האלה לעצמאים - בעלי עוסק מורשה, חברה בע"מ או עמותה. בעקבות פתיחת הסניף הסיטונאי ניסינו לעשות סדר בבלבול שנוצר בענף. האם שקיפות המחירים תוזיל את העלויות לצרכן הסופי, ומה יעלה בגורל העסקים הקטנים? שאלות ותשובות

שופרסל עוקפת את המפיצים: המהלך עליו הכריזה היום (ג') רשת שופרסל עורר שאלות רבות בענף. האם בקרוב מוצר שנמכר במכולת השכונתית יעלה אותו דבר כמו ברשתות הגדולות, ומי יוכלו ליהנות מהמחירים הסיטונאים? לפניכם התשובות 

 

שופרסל. מעכשיו גם סיטונאית (צילום: סיון פרג') (צילום: סיון פרג')
שופרסל. מעכשיו גם סיטונאית(צילום: סיון פרג')

 

מסלול עוקף מפיצים: שופרסל תמכור בסיטונות למכולות

 

מה בדיוק כולל המהלך של שופרסל?

שופרסל תפתח מחר (ד') סניף סיטונאי ראשון בבאר יעקב, שיאפשר לבעלי עסקים כמו מכולות וקיוסקים, לרכוש את כלל המוצרים תחת קורת גג אחת. זאת, ללא תיווך של סיטונאים ומפיצים עצמאיים וערוצי הפצה נוספים של החברות השונות. בהמשך, מתכננת הרשת לפתוח כ-7 סניפים למכירה סיטונאית, שיפוזרו ברחבי הארץ.

 

"אנחנו מצטרפים לעולם באיחור של 30 שנה. כולם מכירים היטב את הפורמט הזה שבו חברה קמעונאית מוכרת מוצרים בסיטונאות לבעלי עסקים", אמר איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל במסיבת עיתונאים שהתקיימה לרגל השקת הסניף. "אנחנו צופים שהעסק יגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה. לפני דור לא הייתה לנו את היכולת לעשות זאת. כיום, העיתוי שונה, העולם השתנה".

 

בחנות יימכרו 5,000 מוצרים שונים (כמעט כל מוצרי הצריכה שקיימים בסניפי שופרסל, למעט מוצרי חלב, מוצרי בשר טריים, גלידות, לחמים ופיתות).

 

מדוע יוצאת שופרסל למהלך?

בעשור האחרון התגברה התחרות בין רשתות המרכולים השונות. המהלך החדש – מעבר למכירה בסיטונאות בהיקף נרחב – הוא חלק מרצונה להתחזק במגזר העסקי ובתחום ההפצה, לרבות בהזמנות און-ליין.

 

כחלק מכוונותיה של שופרסל להתחזק בעתיד בתחום האונליין, אמר היום המנכ"ל גם כי "בשנים הקרובות אנו עובדים על הקמת מחסן אוטומטי שימוקם במודיעין, ושיהיה בשטח של 30 אלף מטר, וייתן מענה לקניות און-ליין".

 

יתרון נוסף הוא חיזוק המותג הפרטי. לדברי המנכ"ל אברכהן, "אנו מעוניינים להגביר את הימצאות מותגי הבית של שופרסל בקרב המכולות. כיום המותג הפרטי שלנו מהווה 25% מנתח המכירות, ואנו מעוניינים להגדיל את היקף המכירות שלו".

 

מה היתרון שמציעה שופרסל לבעלי העסקים הקטנים?

לטענת שופרסל, המחירים יהיו זולים יותר ב-10%-15% מהמחירים שרוכשים בעלי המכולות כיום מהמפיצים והספקים השונים של החברות הגדולות.

 

הנה, למשל, מחירים לדוגמא. המחירים הם אומנם לפני מע"מ, אך בהחלט נמוכים ביחס למחיר הסופי לצרכן:

 

שקיפות המחירים תאפשר לצרכן לדעת מה גובה הקופון שגוזרים עליו במכולות ובמינימרקטים ()
שקיפות המחירים תאפשר לצרכן לדעת מה גובה הקופון שגוזרים עליו במכולות ובמינימרקטים
 

מעבר לכך, ישנו עניין הנוחות שיאפשר לבעלי העסקים לבצע רכישה מרוכזת במקום אחד, בחשבונית אחת. רועי פרייבק, מנהל הפעילות העסקית של שופרסל, הוסיף: "כיום בעלי מכולות מבזבזים זמן רב בהתמקחות עם מפיצים על מחיר ועל כמויות, בבדיקת הסחורה ובפריקתה, מכל ספק בנפרד, במהלך שעות העבודה. הם עסוקים יותר בהנהלת חשבונות ובקניינות ורכש מאשר במכירה לצרכן הפרטי. כיום יש חברות יצרניות שכלל לא מעוניינות להגיע ולספק להם, בהזמנה של מתחת לסכום של 5,000 שקל".

 

מחסני הסניף החדש (צילום: מורן רגב) (צילום: מורן רגב)
מחסני הסניף החדש(צילום: מורן רגב)

האם תינתן הנחה על רכישה בכמויות גדולות?

בשופרסל טוענים שלא, ומבטיחים לא להפלות לרעה בעלי עסקים שיקנו כמויות קטנות. לדברי פרייבק, "אנחנו מתחייבים לא לעשות הנחה, ולא לעשות הבדלי מחירים בין בעלי העסק השונים. המחיר כתוב בצורה ברורה, ללא מע"מ, ואין מינימום קנייה. ההגבלה היחידה היא לרכוש אריזה ולא מוצר בודד, בהתאם לגודל האריזה שמספקות החברות היצרניות". 

 

כיצד זה ישפיע על הצרכן הסופי?

עדיין לא ברור כיצד המהלך ישפיע על המחירים ועל המגוון שיוצע לצרכן הסופי. מבחינת המחיר, הרי שבעלי המכולות הם שקובעים את המחיר, אך מכיוון שהם נמצאים בתחרות עם רשתות המרכולים הגדולות, יהיה להם אינטרס להציע מחירים אטרקטיביים יותר.

 

מי יכול ליהנות מהמחירים הסיטונאים?

מבחינת שקיפות המחירים הסיטונאיים לצרכן, הרי שכעת יהיה הרבה יותר קל לברר מהם המחירים הסיטונאיים ולראות מה גובה הקופון שגוזרים עליו בשאר הרשתות והמכולות. אומנם הצרכן הרגיל לא יוכל להיכנס ולקנות ישירות בסניף הסיטונאי, אך למעשה כל מי שהוא עוסק מורשה, חברה בע"מ, או עמותה יוכל להיות חשוף למחירים אלו – גם אם אינו בעל עסק בתחום המזון. ביניהם: משרדי עורכי-דין, חברות היי-טק, עמותות, בעלי מזנונים, חומוסיות, דוכני פלאפל, משרדי ממשלה, בתי-מלון וגופי חינוך ואף גרפיקאי פרטי שהוא עסק מורשה.

 

מבחינת המגוון, גורמים בענף אומרים שזה יגרום ל"דחיקת ספקים קטנים מהשוק, מה שיגרום לפחות מתחרות להישאר בשוק, ולפחות מגוון לצרכן. ברגע ששופרסל מקדמת את מותג הבית שלה, זה בא על חשבון ספקים אחרים, כמובן".

 

מי צפויים להיות הנפגעים העיקריים מהמהלך?

"הנפגעים העיקריים מהמהלך הזה הם הסיטונאים והמפיצים", אמרה ל-ynet חברה יצרנית גדולה מאוד בענף. "ישנם סיטונאים שבסך הכל היו מתווכים לאורך כל השנים, חלקם כלל לא עסקו בהפצה, וגלגלו כמה עשרות מיליונים של שקלים בשנה. פתאום שופרסל גונבת להם מתחת לאף את הלקוחות. נפגעים צפויים נוספים הם ספקים קטנים, אשר יכולים להידחק החוצה, ולהותיר את הצרכן עם פחות מגוון ועם פחות תחרות על המחיר".

 

האם החברות היצרניות יכולות להיפגע מכך שהן מפסידות את נתח השוק העסיסי שלהן, שקנה מהן ביוקר לאורך השנים (בעלי המכולות)? "מי שהתחיל עם כל המהלך הזה, אלו הן החברות היצרניות שעשו לאורך השנים אפליית מחירים בין שופרסל לבין אחרים, אז אין להן מה להלין כעת", אומר גורם בכיר בענף.

 

 

מה אומרים על המהלך בענף? 

"זה לא סוד שבעלי המכולות קנו במחירים גבוהים יותר", אומר גורם בחברה יצרנית ענקית בענף. "ועדיין, כדי שיגיע השינוי הגדול בשוק, ייקח עוד זמן. לא ברור כמה היענות תהיה לכך מצד המכולות, ייקח עוד זמן עד שאפשר יהיה לומר ש'נמחקו' הסיטונאים, ושופרסל תשנה את פניה מהחברה שאנחנו מכירים כיום לחברה שיודעת לנהל משא ומתן מול עשרות אלפי נקודות מכירה פרטיות ולשנע אליהן את הסחורה. כרגע זה רק בגדר פיילוט. מעבר לכך, צריך לזכור שמה שהורג את המכולות זה הרכישות און-ליין ולא הסיטונאים. הרבה מכולות נסגרו בעיקר בגלל הסיבה הזו".

 

האם יש חשש מפגיעה בתחרות בענף?

האם התחזקותה של שופרסל בתחום ההפצה תפגע בתחרות בענף? גורמים המקורבים לרשות להגבלים עסקיים, אמרו בשיחה ל-ynet: "נעקוב מקרוב אחרי ההתפתחות בתחום, כדי לוודא שאין ניצול לרעה, ושאין דחיקת מתחרים בתחום ההפצה, הקמעונאות והספקים הקטנים. אנו תקווה שהמהלך יוביל להפחתת מחירים לצרכן הסופי".

 

האם שינוי תנאי ההובלה לא יפגעו באיכות המוצרים?

דבר אחד נותר לא פתור במהלך הזה: סוגיית תנאי ההובלה של המוצרים מהחנות הסיטונאית ועד לפריקת אחרון המוצרים בחנות, שיתבצע באמצעות בעלי עסקים קטנים שאינם בהכרח ערוכים לשינוע סחורה בתנאי קירור, בייחוד מוצרים כמו בשר קפוא או מוצרי חלב.

 

אברכהן התייחס לנושא ואמר: "אני מניח שתהיינה תקלות. יהיו בעיות, נידרש להתמודד. אם נראה שבעל עסק מסוים לא שומר על הובלה בתנאים הנדרשים, ייתכן שנוותר על העבודה מולו. צריך לזכור שגם הוא תחת פיקוח של הוראות משרד הבריאות. בכל מקרה, אנו מספקים משלוח לבית העסק בעלות של 119 שקל (בלי קשר לכמות ההזמנה. ייתכן שנוסיף כיתוב בכניסה לחנות - אנא הצטיידו בצידנית כשאתם לוקחים ציוד מקירור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים