שתף קטע נבחר

ריאליטי תנ"ך: האישה פשעה, המנהיג נאשם

משפט ראווה למלך אחאב נערך בשבוע שעבר בהשתתפות סנגוריה, תביעה ושופטת. זה קרה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים, מרחק של כ-160 קילומטרים ממקום המאורע, עמק יזרעאל, ובאיחור של כ-3,000 שנה: "דרך נפלאה לראות ששום דבר לא הומצא בשנים האחרונות"

 

 

גם זו דרך ללמוד תנ"ך, ולהפוך את הסוגיות המקראיות לאקטואליות בקרב הנוער: משפט ראווה למלך אחאב נערך בשבוע שעבר בהשתתפות סנגוריה, תביעה ושופטת. זה קרה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים, מרחק של כ-160 קילומטרים ממקום המאורע, עמק יזרעאל, ובאיחור של כ-3,000 שנה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 

תלמידי י"ב מבתי הספר רנה קסן בירושלים והראל במבשרת היו אחראים על התביעה וההגנה, בסדר זה, כשלרנה-קסנים מסייע עו"ד אלי שוורץ – ולהראלים, עו"ד ענבל רובינשטיין, הסנגורית הראשית לשעבר. מי שהתבקשה להכריע בסוגיה הייתה השופטת (בדימוס) נורית אחיטוב, מבית המשפט המחוזי תל אביב.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

הרב הראשי לרב אליהו: "אביך גאה בך בשמים"

 

המשפט נערך לפי כל כללי הטקס, ובצמוד לסיפור המקראי מספר מלכים א' (פרק כ"א), המספר את סיפורם של המלך אחאב, אשתו איזבל ונבות היזרעאלי. המלך אחאב, למי שהספיק לשכוח, חשק בכרמו של נבות היזראעלי ששכן בסמוך לארמונו, אלא שזה סירב למכור. אשת המלך, איזבל, שראתה כי בעלה מאוכזב וכועס, החליטה לעשות מעשה: היא ארגנה משפט ראווה לנבות, שבו נמצא אשם בקללת אלוהים. הוא הוצא להורג, והמלך אחאב ירש את כרמו, מעשה שבעקבותיו איים עליו אליהו הנביא בעונש חמור, מה שהביא את אחאב לחזור בתשובה.

 

השופטת אחיטוב: כלום לא הומצא היום

אבל האם אחאב באמת אשם? הרי לא הוא רצח את נבות. האם ידע מה אשתו מתכננת? ואם ידע, מדוע אפשר לה לעשות זאת? האם רק בכדי לזכות בכרם בו חשקה נפשו? טל ארליך, תלמיד כיתה י"ב מתיכון הראל, ייצג עם חבריו את אחאב מטעם ההגנה.

 

 

הוא מודה כי את הסיפור המקראי לא הכיר קודם לכן, ובכלל, כל נושא הדת רחוק ממנו בחייו האישיים. "זו למידה שונה לגמרי מאיך שאתה לומד את זה בבית ספר. אתה מרחיב אופקים ומשלב בזה את המשפט הישראלי. אני חילוני גמור, אפילו אתאיסט, אבל אני מודה על ההזדמנות שיצאה לי ללמוד שיעור תנ"ך בצורה כל כך מעניינת".

 

עומר מנשה, תלמיד י"ב מבית הספר רנה קסן היה עורך הדין מטעם התביעה. "אנחנו הולכים להראות שאחאב הוא מלך מאוד חזק, שהיה מודע לאירועים, ועצם את עיניו אל מול כל מה שהתרחש אצלו במדינה", הוא אומר ברצינות רבה. "הוא ידע שאשתו רצחנית ושדרכה לפתרון בעיות היא אלימות. אני מאמין שהצדק איתנו ואני די בטוח שהשופטת תפסוק לטובתו היום".

 

הפרויקט משותף למוזיאון ארצות המקרא בירושלים ומשרד החינוך, והתלמידים המשתתפים במשפט מלווים לאורך השנה על ידי הפרקליטים המסייעים. הם כותבים בעצמם את כל טיעוני התביעה וההגנה, ומשחקים את העדים במהלך המשפט. כחלק תהליך העבודה, שאורך כחודש, הם מקשרים את הסיפור המקראי לסיפורים עדכניים, ובכך מקבלים נקודת מבט מודרנית על סיפורים מקראיים.

 

השופטת (בדימוס) נורית אחיטוב, פקדה במשך 25 שנה את אולמות בית משפט השלום ובית המשפט המחוזי, ומספרת כי שמחה לשתף פעולה עם משפט מעט שונה מהרגיל. "זה מאוד מרענן", היא אומרת, "זו דרך מאוד מעניינת להנחיל לתלמידים את עולם המשפט בזעיר אנפין וגם את אהבת התנ"ך, שיש בו כלים משפטיים הרלוונטיים גם לימינו אנו. זו דרך נפלאה לזכור את התנ"ך, להבין אותו, לראות את האקטואליות שלו, ואת העובדה ששום דבר לא הומצא בשנים האחרונות, ושגם לפני אלפי שנים אנשים התחבטו בשאלות שאנחנו עלולים לשאול גם היום".

 

"הסייעת וגם ירשת?"

ד"ר עידית קמחי, מנהלת מחלקת חינוך והדרכה במוזיאון ארצות המקרא מספרת כי הפרויקט מתקיים זו כבר השנה השלישית. "במשפט עצמו ראינו קצהו של תהליך ארוך וממושך במסגרתו למדו התלמידים לעומק את הסיפור, הדמויות, התקופה, השפה המקראית וגם את יסודות המשפט הישראלי", היא אומרת.

 

"התלמידים זוכים ללמוד בדרך הזו גם על הדין הפלילי של היום, ובכל משפט עולות סוגיות אקטואליות מאוד רלוונטיות. זה מתכתב למשל עם סוגיות של איש ציבור שדרך החשבון של אשתו עברו, לכאורה, כספים, או עם איש ציבור שבנו הביא את הנהג והמאבטח שלו למקומות מפוקפקים".

 

"הרצחת גם ירשת?" מטיח אליהו הנביא את המשפט המכונן בפניו של המלך אחאב, והשופטת אחיטוב ששמעה את כל העדויות, וקיבלה לידיה את כל הראיות הרלוונטיות למשפט, זיכתה את הנאשם, המלך אחאב, מעבירת הריגה – אך הרשיעה אותו בסיוע לעבירת הריגה. "אמרו מעתה: 'הסייעת וגם ירשת?" סיכמה את המשפט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים