שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    סוכרתיים? ותרו על פירות יבשים ואגוזים קלויים

    פירות יבשים נהנים אמנם מתדמית של בריאות, אך כמויות הסוכר הגבוהות בהם עלולות להיות מסוכנות לסוכרתיים. איך תבחרו נכון את הפירות היבשים שיקפיצו לכם פחות את רמות הסוכר ומה הכי מומלץ לאכול בחג? דיאטנית קלינית מסבירה

    רבים מאיתנו נוהגים להיזכר בלוח החגים העברי דרך המדפים בסופר. כשט"ו בשבט כאן, אנחנו רואים על המדפים צלחות מפוארות וצבעוניות של פירות יבשים על שלל סוגיהם: אננס, משמש, תאנים, צימוקים, תמרים, שזיפים ובעצם מה לא. הדבר הידוע לכל הוא שבפירות היבשים יש הרבה סוכר ולכן יש להימנע מהם, אך האם מומלץ לצרוך אותם מבחינת ערכים תזונתיים?

     

    המגשים המפוארים מזכירים לנו. ט"ו בשבט הגיע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    המגשים המפוארים מזכירים לנו. ט"ו בשבט הגיע(צילום: shutterstock)
     

    פירות יבשים: לא בריאים כמו שנדמה לנו

    הפירות היבשים נהנים מתדמית בריאותית שכדאי להעמיד בסימן שאלה. בפן החיובי, בהיותם פירות הם מכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים עבורנו כדוגמת סידן, ברזל ואשלגן, וכן גם סיבים תזונתיים המסייעים לפעולת העיכול. אך חשוב לדעת שתהליכי הייבוש התעשייתיים, אשר כרוכים בטיפול בחום ובתוספת של כימיקלים, משנים למעשה את הערכים התזונתיים של הפירות והיתרונות הללו לא תמיד נשמרים.

     

    קראו גם: 

    כך שחייה משפרת את מצבם של חולי סוכרת

    משרד הבריאות מפרסם: התפריט השבועי שימנע מחלות

    איפה הילדים אוכלים קילו וחצי סוכר?  

     

    מבחינת כמויות הסוכר, נתחיל מהשורה התחתונה – בפירות יבשים יש הרבה מאוד סוכר. המון. למעשה, מדובר על פי 4-3 מאשר בפירות טריים, שמכילים לא מעט סוכר אף הם. פרי טרי בגודל ממוצע מכיל כ-3 כפיות סוכר, בעוד שפרי גדול יכול להכיל 6-5 כפיות סוכר. חשבו רק מה זה אומר לגבי הפירות היבשים.

     

    עוד חשוב לציין כי פירות חמוצים לא בהכרח מכילים פחות סוכר, והחמיצות שלהם נגרמת כתוצאה מנוכחות חומצות אורגניות שמטשטשות את טעמו של הסוכר. הנתונים הללו חשובים באופן מיוחד עבור הסוכרתיים, שצריכים לשמור על איזון רמות הסוכר שלהם. לפיכך, לסוכרתיים מומלץ להכיר את השפעת הפירות היבשים על רמת הסוכר בדמם באמצעות בדיקות סוכר סביב אכילת הפירות, גם אם הכמות שנאכלה היא קטנה.

     

    אם בכל זאת צורכים פירות יבשים, כדאי לבחור נכון יותר בעזרת בחינה של רשימת המרכיבים. המרכיב הראשון שסוכרתיים צריכים לוודא שאינו קיים הוא סוכר. לחלק מן הפירות מוסיפים סוכר, בנוסף כמובן לסוכר הקיים באופן טבעי בפירות.

     

    סוכרתיים? העדיפו אגוזים ושקדים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    סוכרתיים? העדיפו אגוזים ושקדים(צילום: shutterstock)

    בנוסף, אם ברשימה יש חומרים משמרים כמו סולפיט או גופרית דו-חמצנית כדאי לוותר, כיוון שחלק מהאנשים רגישים לחומרים הללו והם עשויים לגרום להם לתופעות לא נעימות כמו קוצר נשימה ובחילות.

     

    מומלץ להעדיף פירות יבשים אורגניים ולא מכילים חומרים מסוג זה. כמו כן, אולי תופעתו לגלות שבחלק מן הפירות היבשים יש שמן וצבעי מאכל מלאכותיים. לדוגמה, בפפאיה המיובשת נוטים להוסיף את צבע המאכל טרטרזין שאינו מומלץ לצריכה. העדיפו פירות יבשים שמכילים צבעי מאכל טבעיים בלבד.

     

    שימו לב שאם אתם קונים פירות יבשים במשקל וללא אריזה עם כיתוב, למעשה אתם קונים "חתול בשק" ואינכם יכולים לדעת מה הוסף להם.

     

    מה כן כדאי לאכול בחג?

    אם אתם סוכרתיים או שפשוט חשוב לכם לשמור על צריכת סוכר מתונה, מומלץ להימנע או להפחית בפירות היבשים ובמקומם לאכול מאכל מסורתי נוסף של ט"ו בשבט – אגוזים. הם עשירים בשלל רכיבי תזונה ומהווים מקור בריא לחלבון ושומנים.

     

    עבור סוכרתיים, האגוזים בשילוב מאכלים אחרים תורמים לעלייה מתונה של רמות הסוכר מספר שעות לאחר הארוחה. לדוגמה, אם אוכלים פרי בשילוב אגוזים או שקדים, השומן שבהם יגרום לתהליך עיכול איטי יותר כך שבסופו של תהליך רמת הסוכר תעלה באופן מתון יותר בדם.

     

    מומלץ להעדיף אגוזים בצורתם הטבעית, ולא קלויים או מפיצוציות. השומן שבאגוזים הקלויים מתחמצן ומשנה את הרכבו הכימי כך שהוא מאבד את יתרונותיו, והאגוזים שבפיצוציות עשירים מאוד במלח.

     

    חסרונם הגדול של האגוזים, ולמעשה החיסרון הכמעט יחידי שקיים בהם הוא ערכם הקלורי הגבוה. בכל 100 גרם אגוזים יש בין 500 ל-700 קלוריות, ולכן חשוב לצרוך מהם במתינות (או לפי המלצה אישית מדיאטנית). יותר מכך, האגוזים עשירים מאוד ברכיבי תזונה ומספר אגוזים ליום מספק את הערכים התזונתיים הנדרשים.

     

    אם כך, מומלץ לחולי סוכרת וגם לכאלו שחשוב להם לשמור על רמות הסוכר להעדיף אגוזים על פני פירות יבשים, שכן בראשונים יש יותר ערכים תזונתיים ופחות סוכר. גם בעזרת אגוזים ניתן להכין מאכלים חגיגיים ואף קינוחים, כך שניתן להינות מחג בריא וטעים. חג שמח.


    הכותבת היא דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הרבה סוכר. המון. פירות יבשים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים