שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הצעירים המבטיחים שייצגו את ישראל בכבוד
    הם השתתפו בתחרויות שונות ברחבי העולם, ייצגו את ישראל בתחומים כמו מדע ופיזיקה, וכל זה עוד לפני שמלאו להם 18. הכירו את בני הנוער שמוכנים להשקיע את כל זמנם כדי להיות הטובים ביותר בתחומם

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    הם השתתפו במחנות בינלאומיים ותחרויות שונות ברחבי העולם, ייצגו את ישראל בתחומים כמו מדע ופיזיקה, וכל זה עוד לפני שמלאו להם 18. רגע לפני סיום ההרשמה לתכניות "מרכז מדעני העתיד", מרכז המפעיל תכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיתוף עם משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ומטה הסייבר הלאומי במשרד רה"מ, הכירו את בני הנוער שעשו הרבה כבוד מעבר לים.

     

    המצאות שמשנות את האנושות

    "השתתפתי במחנה קיץ מאיץ חלקיקים CERM בשוויץ. זהו מחנה בינלאומי בו משתתפים 24 בני נוער מ-24 מדינות שונות", משתף עופר רונן, תלמיד כיתה יב' מקיבוץ כפר חרוב. רונן שלומד ביוטכנולגיה עם התמחות ברפואה, שנה רביעית בשלוחה של הטכניון במכללת תל חי, תוכנית "אודיסאה", משתף על החוויה: "המטרה של המחנה הייתה לחשוף בני נוער להליכים מורכבים. זכינו לראות איך הכול קורה, למדנו חומר תיאורטי והשתתפנו בניסויים שונים. זו הייתה חוויה מטורפת לחנונים של פיזיקה. היינו המחזור הראשון לנוער שהשתתף בו".

     

    איך נבחרת לייצג את ישראל במחנה?

    בכיתה י"א המורה שלי לפיזיקה סיפר לי על המחנה והציע לי לנסות ולהגיש מועמדות. הגשתי גיליון ציונים וצירפתי המלצות ממורים בבית ספר ומהמרצים באוניברסיטה, את כולם תרגמתי לאנגלית. הייתי צריך להסביר מה מושך אותי במדע ולמה אני רוצה לעסוק בתחום. נבחרנו 24 מועמדים מתוך 2,000 בכל העולם. זו הרגשה מטורפת, אמרו לי לא לפתח ציפיות, שיש המון מועמדים, כשקיבלתי את המייל שבו נמסר לי שהתקבלתי, הייתי בעננים".

     

    עופר רונן (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
    עופר רונן(צילום: אלבום פרטי)

    כדי להתכונן למחנה, רונן למד המון פיזיקה תאורטית והאזין להרצאות. החלק המעניין עבורו היה לפגוש צעירים כמוהו, ועד היום הם שומרים על קשר.

     

    מה מיוחד במחנה?

    "הרמה שם מאוד גבוהה, יותר מכל מה שלמדתי עד כה. למרות שבאתי מוכן והתכוננתי היטב, זה לא הספיק כדי להבין ולתפוס את המשמעות של מה שקורה שם. המקום עוסק בפיזיקה והמצאות שמשנות את האנושות. זכינו לראות את הפרקטיקה מאחורי התיאוריות.

     

    "מלבד בני הנוער, היו עוד 5,000 חוקרים מ-100 מדינות שונות בעולם. כולם עובדים למען אותה מטרה, כל אחד עושה משהו שונה ומתמחה במשהו שונה: לוגיסטיקה, ניסויים, חישובים ועוד, זה מראה כמה עולם הפיזיקה מורכב. שמענו הרצאות ואחר כך פגשנו חוקרים בקפיטריה, כל אחד מהם היה פתוח לשאלות. זה חשף אותי מבחינה מקצועית מדעית ולא פחות מבחינה תרבותית, הכרתי אנשים מכל העולם".

     

    הרגשת שאתה מייצג את ישראל?

    "זו תחושה של כבוד וגאווה. היו דיונים ושיח מאוד פתוחים לאורך כל המחנה. נפגשנו עם אנשים מכל העולם: איראן, תורכיה, קנדה וברזיל. כולם חוקרים ולכולם אותה מטרה. אף אחד לא שופט אף אחד, סוג של אוטופיה בתוך עולם הפיזיקה. לא איכפת להם מאיפה הגעת, יותר איכפת להם מה יש לך להציע, איזה תחום אתה חוקר, מה מניע אותך לחקור. האידיאולוגיה פחות רלוונטית כשאתה עוסק במדע".

     

    "נהנתי מכל רגע"

    שירה בן עמי השתתפה בתחרות מדעי המוח הבינלאומית, בה 25 מדינות מרחבי העולם מתחרות. היא ייצגה את ישראל וזכתה במקום הרביעי. בן עמי, תלמידת כיתה יב' מירושלים השתתפה בתוכנית "אלפא", במעבדה ביולוגית במכון ויצמן למדע בהנחיית ד"ר נטע דגני, המחקר היה בנושא בקרה גנטית על תאים סרטניים.

     

    איך הכול התחיל?

    "כדי להגיע לתחרות הבינלאומית יש תחרות מקדימה בארץ שמנוהלת על ידי פרופ' אילנה גוזס מאוניברסיטת תל אביב. שמעתי מהמנהלת בתוכנית 'אלפא' על התחרות הארצית. היו כמה שלבים: מבחן כתוב, ראיון וגמר עם שאלות מול קהל. זכיתי במקום הראשון, התרגשתי ושמחתי מאוד. טסתי לייצג את המדינה בתחרות שהתקיימה באותה שנה בוושינגטון.

     

    "התחרות הבינלאומית עוסקת בתחומים רבים במדעי המוח: אנטומיה, אבחון מחלות, יש שלבים מעשיים ועיוניים, כולל מבחן עם מוחות אמיתיים, הכול באנגלית".

     

    שירה בן עמי (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
    שירה בן עמי(צילום: אלבום פרטי)

    איך מתכוננים לתחרות כזו?

    "היה לי חודש ללמוד בגלל שהיו לי בגרויות באמצע. קראתי ספרים ברמה אוניברסיטאית גבוהה, השקעתי המון שעות. הצוות באוניברסיטה עזר לי להתכונן, שלחו לי חומר תאורטי וליווי של מומחים באנטומיה, לצד התנסות מעשית במעבדה, כדי להיות מוכנה בצד המעשי".

      

    האמנת שתזכי בחמישייה הפותחת?

    "זו הייתה תחרות קשה. מתמודדים טובים, כל אחד מהם זכה במקום הראשון במדינה שלו. שאפתי לעשות את המקסימום והכי טוב שאפשר. שמחתי והתרגשתי המון, זו חוויה טובה ומשמעותית. נהנתי מכל רגע. פגשתי מתמודדים מכל העולם, זכיתי להכיר תרבויות שונות, לייצג את המדינה וזה כבוד וגאווה, אבל גם הרגשה של אחריות, השתדלתי שהביצועים לא יפגעו מהלחץ".

     

    להכיר תרבויות שונות

    נח גולן (18) מתל אביב שלומד במכון ויצמן למדע זכה בתחרות הארצית של פרס המים ונסע לייצג את מדינת ישראל בשבדיה. המחקר שלו התמקד בשיטה חדישה לטיהור מי שפכים מזהמים אורגניים. "רוב התחרות ניסיתי ליהנות", הוא מספר. "התרגשתי מאוד כשהגענו לביקור בשגרירות, תחושת של ייצוג וגאווה. השתדלתי לעשות כמיטב יכולתי".

     

    נוח גולן (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
    נוח גולן(צילום: אלבום פרטי)

    מה היה החלק הכי מהנה?

    "החלק המעניין היה במפגש עם נערים ונערות בגילי, להכיר תרבויות שונות ולייצר שיחות בנושאים שונים. ביומיים הראשונים התרכזנו בהצגה של הפרויקטים, עשינו כמיטב יכולתנו מול השופטים. לאחר מכן היו לנו עוד שלושה ימים להכיר אחד את השני, לבקר יחד בסיורים שונים, למדתי על העבודות שלהם, זו חוויה מדהימה".

     

    התרגשת מהמעמד מול השופטים?

    "לפני שהגעתי לתחרות הצגתי את העבודה שלי עשרות פעמים ואני בטוח בה ובפרוייקט שלי מאוד. ההצגה באנגלית לא הייתה קשה. היו שלושה סבבים של הצגות מול שופטים שונים, צוות השופטים כלל פרופסורים ואנשים מתחומי שונים בעולם. ההצגה הראשונה הייתה מעט מלחיצה, אבל לא משמעותית, השתדלתי לעשות כמיטב יכולתי ולהתעלם מהלחץ, השנייה הייתה טובה והשלישית מעולה. אני מרגיש שייצגתי את ישראל בצורה מכובדת, יצרתי קשרים בכל העולם".

     

    עולם שלם של תחרויות בינלאומיות

    רינה סבוסטיאנוב (18) מאשדוד למדה במחזור הראשון בתוכנית "אלפא" במרכז מדעני העתיד באוניברסיטת תל אביב לנוער עשתה מחקר בביוטכנולוגיה שהתמקד ביצירת מצעים חזקים להנדסת רקמות במטרה סופית למיין תאי גזע לתאי עצם. לסבוסטיאנוב יש עבר עשיר בתחרויות בינלאומיות.

     

    "בכיתה י' השתתפתי בתחרות שנקראת 'BRAIN BEE', זו הייתה השנה הראשונה שבה ישראל השתתפה. נערכה תחרות ארצית בניהול ד"ר אילנה גוזס מאוניברסיטת תל אביב. זכיתי מקום ראשון וטסתי לאוסטרליה לייצג את ישראל. התחרות עסקה באנטומיה, מוח, זיהוי מחלות, תחום רחב של מדעי המוח".

     

    נלחצת מהמעמד?

    "לא. אם הייתי חושבת על העובדה שאני מייצגת את המדינה, זה היה מלחיץ. ניסיתי לחשוב כמה שפחות וליהנות מהחוויה. רציתי שההורים שלי יהיו גאים בי, הם השקיעו בי המון. כל מי שליווה אותי, המרצים מהאוניברסיטה, כולם תמכו והמליצו להתרכז בחוויה".

     

    סבוסטיאנוב משתפת כי אחרי שחזרה לארץ, נחשפה לעולם שלם של תחרויות בינלאומיות, ישראל משתתפת בארבע מהן: פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב ומתמטיקה. היא ניסתה את מזלה בתחרות ארצית בכימיה בכיתה ט' אך לא עברה את השלב הארצי, שנה לאחר מכן ניסתה שוב והגיעה למקום ראשון.

     

    שנה לאחר מכן, לאחר אימונים בהנחיית ד"ר איזנה ניגל ופרופ' גרוס מהטכניון היא נסעה יחד עם עוד שלושה נציגים לאולימפיאדה בכימיה שנערכה בגאורגיה וזכתה במדליית ארד. בנוסף היא השתתפת בתחרויות בקזחסטן, רוסיה ותאילנד, שם זכתה גם במדליית ארד ואף זכתה במקום ראשון בתחרות מדענים ומפתחים צעירים באוניברסיטה העברית וטסה עם מדענים נוספים לייצג את המדינה בתחרות בינלאומית בלוס אנג'לס.

     

    מה מרתק בעולם התחרויות הבינלאומיות?

    "מעבר לתחום הלמידה, אני מאוד אוהבת שהעולם נפתח בפנינו, נוצרים קשרים ושיתופי פעולה בינלאומיים. הכרתי אנשים מהמון מדינות בעולם, קשרים שנשארו לאורך זמן וזה ערך מוסף עבורי, בלי קשר לתחרות.

     

    "כיף להציב מטרה ולהגיע אליה. היה לי הרבה מזל שפגשתי אנשים שעזרו לי וקדמו אותי. כשסיימתי את עבודת הגמר, הגשתי ביחד עם ד"ר ליהי אברמוביץ שהייתה המנחה שלי ופרופ' אהוד גזית, ראש המעבדה, מאמר שהתפרסם באוגוסט האחרון בעיתון בינלאומי של האגודה לכימיה הבריטית. ולאחרונה אף הגשנו פטנט שממתין לאישור בארה"ב.

     

    "אני מאמינה שאם רוצים להשיג משהו, בכל תחום צריך לתת הכול. ללמוד ולהשקיע, זה מרתון של למידה. אנשים נוטים לראות שורה של הצלחות. הם לא רואים שמאחורי הצלחה יש לפחות כישלון או שניים. אז נכון שהתאכזבתי כשלא זכיתי בחלק מהתחרויות, אבל לקחתי את הדברים החיוביים, זה נתן לי מרץ להתקדם קדימה".

     

    אלי פריד, מנכ"ל מרכז מדעני העתיד: "אנו גאים מאוד בהישגים המרשימים בזירה הלאומית והבינלאומית אליהם מגיעים תלמידות ותלמידי מרכז מדעני העתיד. העשייה העניפה של המרכז נועדה להעניק לתלמידות ולתלמידים שלנו כלים איכותיים להוביל, להצטיין ולהגיע להישגים פורצי דרך בתחומי מחקר וידע מגוונים. אנו מאמינים כי בוגרי התכניות שלנו, צעירות וצעירים, מוכשרים ומצטיינים, יהוו בעתיד הקרוב חוד החנית של החברה הישראלית במגוון תחומי עשייה ודעת".

     

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים 


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלבום פרטי
    "זכינו לראות את הפרקטיקה מאחורי התיאוריות"
    צילום: אלבום פרטי
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים