שתף קטע נבחר

קרב על פנאי לשבעה - סקודה קודיאק מול פיז'ו 5008

לקטגוריית רכבי הפנאי עם שבעה מקומות ישיבה הצטרף פיז'ו 5008, עם מטרה ברורה: לגבור על הטוב בקטגוריה, סקודה קודיאק. העמדנו אותם למבחן השוואתי ראשון בישראל

 


סקודה קודיאק, רכב הפנאי הגדול של היצרנית הצ'כית, הפך מיד עם נחיתתו כאן ללהיט מכירות. בדומה לבני המשפחה אוקטביה וסופרב, גם הוא מציע חבילה מוטורית מצוינת, ושלא במקרה ניצח ללא בעיות במבחן ההשוואתי שערכנו לו בעבר אשר מיצב אותו כטוב בקטגוריה.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
אלא שכרגיל, קל להגיע לפסגה - לשמור עליה קשה יותר. ולקודיאק בעל שבעה מושבים קמים עוד ועוד מתחרים. למשל פיז'ו 5008 החדש שלפחות "על הנייר" מציע מרחב מחייה גדול יותר וביצועים עדיפים עם תג מחיר זהה.

 

סקודה קודיאק
 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


מנוע, תיבת הילוכים:
טורבו-בנזין 1.4 ליטר (150 כ"ס), שישה הילוכים כפולת-מצמד

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.7 שניות, 196 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת במבחן (יצרנית): 10.9 ק"מ לליטר (15.8 ק"מ לליטר)

בטיחות: תשע כריות אוויר, חמישה כוכבים במבחן ריסוק, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים, ערנות נהג

מחיר רכב מבחן (בסיס): 203 אלף שקל (183 אלף שקל)

מבחן בודד

 

פיז'ו 5008
 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


מנוע, תיבת הילוכים:
טורבו-בנזין 1.6 ליטר (165 כ"ס), שישה הילוכים אוטומטית

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 206 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת במבחן (יצרנית): 11.5 ק"מ לליטר (17.2 ק"מ לליטר)

בטיחות: שש כריות אוויר, חמישה כוכבים במבחן ריסוק, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים, ערנות נהג

מחיר רכב מבחן (בסיס): 200 אלף שקל (180 אלף שקל)

מבחן בודד

 

עיצוב ותאי נוסעים

כמו שאר דגמי היצרנית, גם לקודיאק עיצוב זוויתי ולדעת רבים חסר חן. ה-5008 לעומת זאת מגדיר מחדש את הפער בין סמל היופי הצ'כית לזה הצרפתי עם מראה נאה ומסוגנן בחרטום. הפרופיל והאחוריים לעומת זאת מגושמים למראה ומזכירים מיניוואן, פחות רכב עם יומרת טיול ופנאי.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

גם פנים הקודיאק שבלוני ונטול שאר רוח, ענייני ושימושי. עם זאת, איכות החומרים גבוהה והשימוש בגוונים בהירים עושה לו טוב. אך עיקר יתרונו בהנדסת אנוש עדיפה, סוללת תאי אחסון בלתי נגמרת ופתרונות תכנון מקוריים כמו הגנה נשלפת לספי הדלתות. המושבים נוחים ומציעים תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת המאפשרת ראות טובה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
ה-5008 נראה בפנים מיוחד יותר, אך תפעולו מסורבל ומחייב יותר פעולות דרך סוללת מתגים השולטים על תפריטים שונים במסך המגע. לוח המחוונים דיגיטלי ("12.3, עם אפשרות לתצוגת נתונים משתנה) עם מד סל"ד הפועל בכיוון הפוך למד המהירות ולכל מחוון בערך בעולם המערבי. המושבים מציעים תמיכה טובה, אך בעלי מידות גדולות עלולים לסבול בהם מצפיפות יתר. להגה (שוב כמקובל בפיז'ו, קטן-קוטר) טווח כיוון מוגבל למרחק. גם שדה הראיה פחות טוב.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מרחב המחיה לנוסעים ב-5008 עדיף במעט, בין היתר תודות לבסיס גלגלים ארוך ב-5 ס"מ (284 לעומת 279 ס"מ), הן בשורת המושבים השנייה (רצפה שטוחה, כיוון נפרד לכל אחד) והן בשלישית אליה קל יותר להיכנס. הקודיאק ידידותי יותר לגבוהים ומציע שקע USB ושקע חשמל לנוסעי השורה השנייה.

 

לפיז'ו תא מטען גדול יותר כאשר השורה השלישית מקופלת, (780 מול 593 ליטר) אך צנוע יותר כשהיא בשימוש (233 לעומת 210 ליטר). קיפול המושבים נוח יותר בקודיאק כולל אלה של השורה השלישית באמצעות מנופים מתא המטען.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור ובטיחות

גרסאות הבסיס של השניים כוללות מסך מגע בגודל "8 עם צימוד Apple CarPlay וחישוקים קלים ("18 בפיז'ו, "17 בסקודה). לקודיאק בקרת אקלים מפוצלת, מראות מתקפלות חשמלית ומפתח חכם. ל-5008 מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה אחוריים וקדמיים (אחוריים בקודיאק) ומנופי העברת הילוכים מההגה.

 

הגרסאות הבכירות שנבחנו מוסיפות מושב נהג חשמלי, ריפודי עור (חלקי בפיז'ו), וילונות הצללה לחלונות האחוריים, מטען אלחוטי לסמארטפון ושליטה נפרדת בפתחי מיזוג מאחור. לקודיאק גם דלת תא מטען חשמלית אך ל-5008 חלון שמש, חימום למושבים הקדמיים ומגשים נפתחים בגב המושבים הקדמיים.


 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור בטיחות? לשניהם בלימה אוטונומית במצבי חירום והתראת ערנות נהג. הקודיאק מציע יותר כריות אוויר (7 לעומת 6) ובעיקר ארסנל רחב יותר של מערכות אקטיביות כמו שמירה על נתיב (רק התראה ב-5008 הבסיסי) ובקרת שיוט אדפטיבית, שתי האחרונות מוצעות בפיז'ו רק בגרסה הבכירה. רכבי המבחן צוידו גם בהתראת שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) ואילו בסקודה יש תשע כריות אוויר.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידות הנעה וביצועים

שניהם התייצבו למבחן עם מנועי טורבו-בנזין: 1.4 ליטר (150 כ"ס) בקודיאק, 1.6 ליטר (165 כ"ס) ב-5008. לתיבות שישה הילוכים והן מסוג כפול-מצמדים בסקודה ופלנטרי (רגיל) בפיז'ו. יתרון הכוח של ה-5008 ומשקל עצמי נמוך בכ-200 ק"ג מעניקים לו יתרון קל במבחני התאוצה, הן בזינוק מהמקום והן בתאוצות ביניים.

 

תיבת ההילוכים של פיז'ו חלקה ונעימה יותר, אך מערכת עצור-סע ממהרת מדי לדומם את המנוע. הקודיאק סובל מתיבה עם תגובות גסות לעיתים ורעשי תמסורת בנסיעה עירונית, כמו-גם רעש מנוע נוכח יותר בשיוט.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


מנוע הקודיאק מצויד במערכת לניתוק אספקת הדלק לצמד מהמזרקים, אבל במפתיע צריכת הדלק בו הייתה דווקא גבוהה יותר עם 10.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, לעומת 11.5 ק"מ לליטר ל-5008.

 

נוחות והתנהגות

נוחות הנסיעה ב-5008 טובה יותר, בעיקר ביכולת ספיגת שיבושים באספלט עירוני (ושבילי כורכר מזדמנים). מתליו של הקודיאק נוקשים במעט ועל כן הוא מעט פחות נעים במצבים אלה.


 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


מאידך, לקודיאק התנהגות כביש בטוחה וצפויה. אך גם כאן ה-5008 עדיף במעט, בעיקר בשל המשקל הנמוך יותר ופחות רכינה לצדדים ולפנים-אחור בהעברת משקל במצבי בלימה או פניה. גם בידוד רעשי דרך ורוח בפיז'ו מעט טוב יותר.

 

סיכום

פיז'ו 5008 מביא עמו להשוואה יתרונות רבים. החל במרחב פנים, דרך איכות נסיעה, ביצועים וצריכת דלק בהם הוא עדיף במעט. לעומת זאת, לרעתו עומדים הנדסת אנוש שרחוקה מלהרשים ובעיקר אבזור בטיחות צנוע יותר, בעיקר בגרסת הבסיס.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


ולכן סקודה קודיאק השימושי יותר, הנוח יחסית לתפעול, עם סוללת מערכות בטיחות מתקדמות משכנעת יותר ותחושה ומראה יותר של רכב פנאי ופחות כמיניוואן, מצליח לנצח גם הפעם.


פורסם לראשונה 12/02/2018 21:06

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
מבחן הפנאי
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים