שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    גורל התחנה המרכזית: "השימוש בה מזהם, ממרר את חיי התושבים וגורם לתחלואה"
    סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, על חתימת ההסכם להמשך הפעלת התחנה המרכזית ב-24 שנים נוספות: "את התחנה כמבנה אולי נכון להשאיר, אבל את השימוש צריך להעתיק משם. לא מייצרים אלטרנטיבה, החשיבה היא מהיום למחר". משרד התחבורה: "ההסכם החדש יכלול שיפוץ נרחב"

      

    דיון בנושא עתיד התחנה המרכזית בת"א

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ב') בעתיד התחנה המרכזית בתל אביב, לאחר שמשרד התחבורה וחברת נצבא חתמו על הסכם להמשך הפעלת התחנה במתכונתה הנוכחית ב-24 שנים נוספות.

     

    חולדאי קורא לפינוי התחנה המרכזית: מהווה מטרד

     

    את הדיון יזם יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), מחשש שחתימת החוזה תביא לעיכוב של שנים בפינוי התחנה ותסב נזק גדול לבריאותם וחייהם של תושבי השכונות בדרום העיר. ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) העיר: "עכשיו אני מבין שהאחראים לסבל שלהם הם לא מבקשי העבודה המסתננים מאפריקה".

    מה יעלה בגורלה? התחנה המרכזית החדשה בת"א (צילום: עופר עמרם)
    מה יעלה בגורלה? התחנה המרכזית החדשה בת"א(צילום: עופר עמרם)
      

    ח"כ חנין אמר בפתח הדיון: "כל 80 אלף הנוסעים שעוברים בה ביום מגיעים בלית ברירה למקום המזוהם,המוזנח והמופקר הזה. מי שיכול להימנע לא היה מגיע לשם. ככה לא נראית תחנה שצריכה לתת שירות לציבור. היא גם לא נדרשת מבחינה תחבורתית. אנחנו מזמן מבינים שמתנהלת כאן תחרות בטיפשות.

     

    "על גופותינו היא תמשיך לפעול. אנחנו נמנע בכל הדרכים את הפשע הזה שהתחנה הזאת תמשיך להרעיל אותנו. אני פונה לכל מי שבחדר הזה לבטל מיד את הרעיון של הארכת החוזה להפעלתה ב-24 שנים לפני שהתחנה תקבור אותנו חיים".

     

    גיל יעקב, נציג הנוסעים שהתארגנו למאבק, אמר כי "לא ניתן שם להגיע ישר לאוטובוס מבלי לעבור מחדרי השירותים שזה אוסף של מחראות. על השירותים האלה קובי מימון, הטייקון ואחד הבעלים, גובה מכל אחד שקל ומשלשל לכיסו שני מיליון שקלים בשנה".

     

    מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל-אביב מיטל להבי אמרה: "בכל תחנת דלק אתה רואה את השירותים הכי נקיים במדינה, כי מתברר שאפשר לסגור תחנה אם השירותים מלוכלכים". סטלה אבידן, המתגוררת בשכנות לתחנה, הוסיפה: "איפה כל פקחי הרגולציה של העסקים? גם רצחתם וגם ירשתם אחרי ש-400 מבעלי החנויות כבר הלכו לעולמם"?

     

    דרור גנון ממשרד התחבורה השיב לטענות: "אין יכולת לסגור את התחנה וכל עוד לא יהיה מקום חלופי נסכם עם הבעלים של המבנה על שיפוץ כולל ושירותים חינם". בינתיים, לדבריו, אף אחד לא חתם על משהו ואפילו אין טיוטה של הסכם. "אנחנו עדיין יושבים על מפרטי השיפוץ של התחנה".

     

    ח"כ חנין תמה, "למה צריכים לזה 24 שנים"? גנון: "זה רק אופציה שאפשר לממש או לא. נכניס לחוזה סעיף שאומר שאנחנו יוצאים ועוברים אם יהיה מתקן חלופי". הוא ציין כי גם האוצר בתמונה. ח"כ חנין שאלה: "גם כששר האוצר משה כחלון נמצא בידידות עם קובי מימון מבעלי נצבא? הוא לא נמצא בניגוד עניינים?".

     

    פרי אטיאס, מנכ"ל קבוצת נצבא, הגיב: "אני מוחה על הכפשות החברה ומר מימון היו"ר שלה לשעבר, אין כל קשר בינה לבין מימון. לא ראוי לקחת ציטוט מהתקשורת ולהכפיש".

     

    היו"ר חנין סיכם את הדיון: "אנחנו נקיים אחריכם דיון מעקב. המפלצת של התחנה המרכזית החדשה לא דרושה. היא צריכה להיסגר וצריך לקדם את החלופות כדי לסיים את הסאגה הזאת. נדרש כאן שילוב ידיים של כל המעורבים ובעיקר דיאלוג בין עיריית תל אביב ומשרד התחבורה כדי לקדם את המתקן החלופי המוצע על גבול תל אביב וחולון.

     

    "בינתיים שתי העיריות מתווכחות על השליטה במתקן. משרד התחבורה יצטרך לקדם חוק שיפתור את בעיית השיפוט במסמך המדיניות של תכנית המתאר, ותל אביב תצטרך להקצות שטחי חנייה לאוטובוסים. תשקלו את הדברים האלה". הוא ביקש לקבל תשובה מהעירייה תוך שבועיים ולקבל תוך שלושה חודשים תמונת מצב איפה עומד מסמך המדיניות.

     

    "פגיעה נוראית באיכות חיי התושבים"

    מוקדם יותר טענה להבי בראיון באולפן ynet  כי "יש לנו תכנית מתאר, במסגרתה יועתקו השימושים של התחנה המרכזית לשני מיקומים חלופיים: אחד בסבידור והשני בצומת בן-צבי. התכניות הללו מאפשרות להסיט את התחבורה הציבורית לאזורים אחרים ולשקם את נווה שאנן, באמצעות הכנסת שימושים של תעסוקה ומגורים". עוד הוסיפה להבי, כי היא מצפה ממשרד התחבורה "לבוא ולומר, לא רק בתל אביב אלא בכלל, איפה הוא מתכנן להקים מסופים. אין תכנית מתאר ארצית למסופים, לחניונים".

      

    להבי הוסיפה כי מבחינת עיריית תל אביב, "הבעיה המרכזית היום היא הפגיעה הנוראית באיכות חייהם של התושבים באזור. את התחנה כמבנה אולי נכון להשאיר, אבל את השימוש צריך להעתיק משם. השימוש מזהם, מרעיש, ממרר את חיי התושבים, וגורם לתחלואה ולתמותה.

     

    "ההסכם הזה אומר ששוב לא נערכו מראש להזזת התחנה ושלא מייצרים אלטרנטיבה. זה אומר, שוב, שהחשיבה היא מהיום למחר. בעולם לא בונים יותר מרכזי תחבורה ענקיים, מקימים מסופים ואזורי מעבר".

     

    ממשרד התחבורה נמסר כי "התחנה המרכזית בתל אביב היא אחת ממרכזי התחבורה העיקריים של מדינת ישראל. הפעלה תקינה של תחבורה ציבורית מחייבת תשתיות תומכות רבות, כגון חניונים, מסופים ותחנות מרכזיות. בעבר נעשו מספר בחינות לאיתור מיקום חלופי לתחנה, אולם עד היום לא נמצא אתר מתאים לנפח הפעילות הגדול במקום.

     

    "כל שינוי של מיקום התחנה המרכזית יחייב את הרשויות המקומיות הרלוונטיות במציאת אתר חלופי שייתן מענה לצורכי התחבורה בהיקפים הנוכחים, ובגידול הטבעי הצפוי. חשוב לציין כי קיימת מצוקה קשה של תשתיות תומכות תחבורה ציבורית בארץ בכלל, ובעיר תל אביב בפרט.

     

    "לאחר שפג תוקף ההסכם בין החברות 'דן' ו'אגד' לבין התחנה המרכזית, ובמסגרת הליך משפטי שהתנהל בין נאמני התחנה המרכזית בתל אביב לבין מפעילי התחבורה הציבורית, התבקש משרד התחבורה לתת את עמדתו ביחס לתחנה המרכזית בתל אביב. בתום ההליך המשפטי, קבע בית המשפט כי שרי האוצר והתחבורה יקבעו את דמי השימוש. קביעה זאת קיבלה תוקף של פסק דין.

     

    "הצדדים נועדו להתקשר בהסכם מסגרת להסדרת התפעול בתחנה ועיגון הזכויות והחובות של כל הצדדים. ההסכם החדש יכלול שיפוץ נרחב של התחנה והעלאת רמת השירות לנוסעים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "גורל התחנה המרכזית: "השימוש בה מזהם, ממרר את חיי התושבים וגורם לתחלואה""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים