שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    הכי מטוקבקות
      שנה לקריסת המנוף: המנופאי נכה, אין כתבי אישום
      חייו של אלי שקולניק התהפכו בדיוק לפני שנה, כשנפצע קשה בקריסת מנוף בבת ים. רק לאחרונה שוחרר מאשפוז וכעת הוא מתגורר בבית אמו, מבלי יכולת לעבוד. עד כה המשטרה לא סיימה את חקירת המקרה, לא הוגשו כתבי אישום, והוא לא קיבל כל פיצוי: "אין לי חיים עכשיו"

       

       

      היום לפני שנה בדיוק התהפכו חייו של אלי שקולניק (41) מקצה לקצה, כשנפצע קשה באירוע קריסת מנוף בבת ים. שקולניק, שהפעיל את המנוף, נותר נכה כשבנתיים נקבעה לו נכות זמנית בשיעור של 100% ורק לאחרונה הוא שוחרר מאשפוז ושיקום ממושך. חרף הזמן הרב שעבר, המשטרה לא סיימה עד כה לחקור את המקרה ולא הוגשו כתבי אישום.

       

      כיום שקולניק אינו יכול ללכת בשל הפציעות הקשות שנגרמו לרגליו. הוא איבד את מקצועו ועבר להתגורר בבית אמו הקשישה באשקלון. בראיון ל-ynet סיפר, כי עד היום לא דיברו איתו מטעם החברה והוא לא קיבל כל פיצוי. "אין לי חיים עכשיו", סיפר בייאוש.

       

      "הייתי עשרה חודשים בבית החולים ואני ממשיך לקבל תרופות ואנטיביוטיקה", הוסיף שקולניק. "הרגל שלי לא בסדר ואני לא יכול ללכת בלי קביים. זה קשה מאוד".

       


      המנוף שקרס (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
      המנוף שקרס(צילום: מוטי קמחי)


      עו"ד ישראל אסל, שהגיש תביעה נזיקית בשמו של שקולניק לבית המשפט המחוזי בתל אביב, מספר כי נוסף לתלאות העוברות עליו - הוא נאלץ להתמודד כעת גם עם הבירוקרטיה של ביטוח לאומי. "אף אחד לא בא לבקר אותו, לשאול לשלומו", סיפר בריאיון באולפן ynet.

       

      "מאז שהוא הגיע לבית החולים נעלמו עקבותיהם של כולם", הוסיף. "הוא חי מגמלאות של המוסד לביטוח לאומי ואנחנו מתקדמים בתביעה האזרחית ואני מקווה שתוך שנה וחצי הסיפור הזה ייגמר".

       

      "המוות עבר לו מול העיניים"

      אירוע קריסת המנוף התרחש ב-13 בפברואר 2017 בשעות אחר הצהריים, באתר בנייה ברחוב הקוממיות בבת ים. בסך הכל נפצעו ארבעה עובדים באירוע, בהם שקולניק, שהפעיל את המנוף, גבר שעמד ליד מכונית שעליה קרס המנוף שנפצע בינוני ושניים נוספים שנפצעו קל. כמו כן, נגרם נזק לרכוש ולמכוניות שחנו בסמוך.

       

      "נותר לכוד בין חלקי ברזל" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
      "נותר לכוד בין חלקי ברזל"(צילום: מוטי קמחי)

      המנוף הופעל על ידי חברת "מבנים ונתיבים". המשטרה עיכבה בזמנו מעורבים בניהול ובאחריות לאתר, שנסגר ליומיים בהוראת משרד העבודה. כפי שפורסם דאז, הסתמן כשל בביסוס המנוף שיצא מהקרקע עם הבטון שהיה אמור לייצב אותו, ואחד מכיווני החקירה שבהם מתמקדים הוא הבטון שנוצק. בכתב התביעה נטען, כי המנוף הועמד על חול רופף ובניגוד להיתר הבנייה, שחייב להעמידו על בסיס מבוטן.

       

      "עיקר עבודתו של שקולניק בתקופה שלפני התאונה היתה הורדת ברזל בניין, יריעות איטום וחומרי בנייה, ממשאיות שעמדו על הכביש לתוך בור, בהתאם לדרישות הפועלים וקצב העבודה", מסביר אסל. "ב-13 בפברואר, בסביבות השעה 16:20, כאשר העגורן אינו מבצע פעולת הרמה של מטען כלשהו, תוך כדי צידוד צריח העגורן הוא החל לנטות לאחור.

       

      "שקולניק, שהיה בתא המפעיל בגובה של כ-50 מטר מעל פני הקרקע, החל להרגיש פתאום שאט אט הוא רואה רק שמיים והאופק הולך ונעלם. מהר מאוד הוא הבין שמשהו אינו כשורה ונכנס לחרדה, המוות עבר לו מול העיניים. שקולניק אחז בכל כוחותיו בדפנות תא המפעיל תוך כדי שהעגורן קורס לאחור. הוא נותר לכוד בתוך תא המפעיל, שהגישה אליו היתה חסומה על ידי חלקי ברזל עקומים, כוחות החילוץ עמלו שעה ארוכה לחלץ אותו מהתא ופינו אותו במצב קשה מאוד לקבלת טיפול רפואי בבית החולים איכילוב".

       

      "לא מצליחים להגיע לכתבי אישום"

      שקולניק שוחרר מהאשפוז לשיקום רק כעבור עשרה חודשים, עם פציעות קשות ברגליו. אסל מציין כי מכיוון שחקירת המשטרה לא הושלמה, התיק תקוע ואי אפשר להתקדם. "עד עכשיו, כלום לא קרה", סיפר. "אנחנו מחכים לעדכון מהמשטרה, מה קרה בחקירה, מה עשו, עם מי התייעצו, אם החקירה הסתיימה או לא, אם יש פרקליט מלווה או לא".


      ההרס אחרי קריסת המנוף (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
      ההרס אחרי קריסת המנוף(צילום: מוטי קמחי)

      "למרות שחלפה כבר שנה, צוות החקירה של המשטרה ומנהל הבטיחות בעבודה לא ממש התקדם בחקירת האירוע ועדיין לא עודכנו בנוגע להגשת כתבי אישום נגד הגורמים האחראיים לקריסה, או לפחות עדכון שהסתיימה חקירת המשטרה", הוסיף. "אני לא יודע למה לוקח שנה כדי להגיע לתובנות ולכתבי אישום".

       

      אסל טען בנוסף, כי מדובר בהתנהלות שכיחה בחקירת תאונות עבודה בענף. "אפשר להגיש כתבי אישום מכוח פקודת הבטיחות בעבודה וזה לא נעשה", הוא הסביר. "עושים חקירה משטרתית, מעבירים לפרקליטות כדי לבדוק האם היתה פה רשלנות ואז מתחילים להסתבך כי אלה מקרים מאוד טכניים, מאוד מסובכים, ולא מצליחים להגיע לכתבי אישום".

       

      לדבריו, "בינואר 2018 אמורה היתה לקום יחידה מיוחדת לחקירת תאונות עבודה בעלות של 14 מיליון שקל בשנה וזאת במטרה לייעל את החקירה והאכיפה הפלילית בתחום תאונות העבודה. בשל אילוצי תקציב נדחתה הקמת היחידה לינואר 2019 ובינתיים פועלים ממשיכים ליפול אל מותם ולאף אחד לא אכפת".

       

      הפרקליטות: התיק נמצא בבחינה

      ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "אנא הפנו את השאלה למשטרה, משרד העבודה והרווחה אינו מגיש כתבי אישום".

       

      ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לאחרונה סיימה משטרת ישראל לחקור את המקרה, לאחר ביצוע מכלול פעולות החקירה לרבות בחינת הראיות וקבלת חוות דעת של מכון התקנים. תיק החקירה הועבר לאחרונה לעיון והחלטת הפרקליטות".

       

      מהפרקליטות נמסר בתגובה: "התיק התקבל רק לאחרונה בפרקליטות ונמצא בבחינה". 

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מומלצים