שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אין לכם מושג כמה שווה היום סוסיתא ישנה
    זה לקח הרבה שנים, אבל יותר ויותר ישראלים מתחילים להבין שמכוניות הפיברגלס הן אייקון תרבות ישראלי, ולא רק מקור לבדיחות על גמלים. ויש כאלה שהמחיר שלהן כבר מטפס ליותר מ-100 אלף שקל

     

    צילום ועריכה: ואסילי שפרגא

    צילום ועריכה: ואסילי שפרגא

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    כשאבגר שחף (27) סיים את שירות הקבע שלו כקצין והשתחרר, הוא קיבל כמתנת שחרור סוסיתא שרכש ביחד עם אביו. בעצם, לא בדיוק סוסיתא, אלא קסטל, דגם נדיר של מפעל אוטוקרס. מודל 1972, מבוסס על הכרמל דוכס, אבל עם חרטום של הרום כרמל העתידית דאז. רק מכונית אחת נבנתה, לצרכי ניסוי, כאשר פשיטת הרגל של המפעל עצרה את הייצור. המכונית נמכרה למשרד הביטחון שהיה הלקוח הגדול ביותר של כרמל דוכס, ובסוף הגיעה לידיים אוהבות.

     


     

    "בסיס הגלגלים צר, ההיגוי בהתאם, אבל היא בהחלט נעימה לנסיעה", מספר שחף. "לפיברגלס יש הרבה יתרונות, אין בעיה של חלודה שנפוצה במכוניות קלאסיות והוא לא אוגר חום כמו מכוניות רגילות ממתכת, כך שאפשר להסתדר בקיץ גם בלי מזגן. יש חלונות משולשים שפותחים ומכניסים אוויר ויש מאוורר. בחורף קצת חסר בידוד, אבל יש חום מתיבת ההילוכים. רק להעדר מפשיר אדים אין ממש פתרון".

     

    אם לא הכרתם: ההיסטוריה של סוסיתא

     

     (אבגר שחף) (אבגר שחף)
    (אבגר שחף)

     

    כילד נסע לבית ספר באוטוסאן אנדול של אביו, מכונית פיברגלס טורקית, שנמכרה בארץ במספרים קטנים. "לאבא שלי הייתה גם סוסיתא 'קובייה' ועד היום אנחנו נהנים במשפחה ממכוניות הפיברגלס. לכולן מנועי פורד אמינים מאוד, עם חלפים שעדיין זמינים, ואם אתה קצת מבין אתה יכול לטפל בהן בעצמך", הוא מסביר.

     

    נהיגת מבחן עכשווית (לפני 15 שנה, אבל מי סופר) בסוסיתא

    סנוב, במסיבת סיום הקיץ של סוסיתא כבר היית?

    נא להכיר: מועדון הסוסיתא הישראלי

     

    שחף, המשמש כמורה להיסטוריה ולספרות בחדרה, הוא דוגמה לדור הצעיר שמצטרף היום לחובבי הסוסיתא ושאר בעלי מכוניות הפיברגלס הישראליות: "אין כמו ללמד היסטוריה ולהגיע לבית ספר עם סוסיתא. התלמידים מאוד מתרגשים, ובכלל, כל מי שרואה אותה. היום האוטו הזה מקבל יחס חם מכולם".

     

     (יוחאי שנער) (יוחאי שנער)
    (יוחאי שנער)

     

    37 שנים לאחר שירדה מפס הייצור אחרונת הרום כרמל, הגרסה האחרונה ממשפחת הסוסיתא, יותר ויותר ישראלים מתחילים לראות במכוניות הפיברגלס שיוצרו בארץ כסוג של סמל לאומי, לא רק התחלה של בדיחה שבסיומה גמל. אפשר לראות את זה במחירי השוק שלהן, שעברו כבר את שלב הירידות ומתחילים לעלות. "סוסיתא לפני שיפוץ נמכרה לאחרונה במכירה פומבית בכ-7,000 שקל, ומכוניות משופצות נמכרות בעשרות אלפי שקלים. הסוסיתא קובייה הקלאסית היא הנחשקת יותר, כרמל דוכס זו המאזדה 3 של הסוסיתות, הכי נפוצה. שרדו גם יחסית הרבה רום 1301. אנשים מתחברים לגל הנוסטלגיה, וכל ישראלי כמעט מכיר סוסיתא, לא כולם מזהים לארק או קונטסה".

     

     (יוחאי שנער) (יוחאי שנער)
    (יוחאי שנער)

     

    יורם מקובר מחזיק את הסוסיתא הכי מבוגרת שקיימת ונוסעת, טנדר מודל 1960, עוד מהסדרה הראשונה עם הגריל המחייך. "אני נתקל לפעמים בחבר'ה צעירים שלא מכירים את החיה הזאת סוסיתא, אבל הרוב מזהים ומיד מחייכים בהתלהבות", הוא מספר. "זה היה אוטו שהיה ממש קבור באדמה, משכנו אותו בעזרת שני ג'יפים החוצה. הייתה רק שלדה וכמה חתיכות פיברגלס. שיקמתי אותה בסדנא לסירות ביפו, כי רק שם ידעו לטפל בפיברגלס, שהוא גם חומר גלם נפוץ בכלי שיט קטנים".

     

     (יורם מקובר) (יורם מקובר)
    (יורם מקובר)

     

    לפני כמה שנים הציע מקובר למכירה את הרכב באתר המכירות הפומביות איביי. "ביקשתי 50 אלף דולר, אבל המחיר הכי גבוה שהציע לי אספן אספן יהודי ממיאמי, היה 25 אלף דולר, אז לא מכרתי", אומר מקובר.

     

    אבי גרוסברג מחזיק ארבעה דגמי פיברגלס. "יש לי סוסיתא קובייה מודל 1965 שהייתה של אבא שלי בדואר, טנדר קובייה 1965, סוסיתא 12 המאוחרת יותר משנת 1968 וגם רום כרמל 1978. ילדים רואים את הטנדר חונה ברחוב ונכנסים פנימה לשבת בארגז המטען. יש בני נוער שמגלים לראשונה את הרכב, אבל כל מי שבן 25־20 יודע במה מדובר. מגיעים אלי גם הרבה סטודנטים שעושים עבודות אקדמיות על הסוסיתא. כשאני נוסע בכביש, אני רואה סמארטפונים נשלפים מסביב לצילומים".

     

    פס הייצור - סוסיתא (יוחאי שנער) (יוחאי שנער)
    פס הייצור - סוסיתא(יוחאי שנער)

     

    תמורת איזה מחיר תסכים למכור?

    "על הקובייה כבר קיבלתי הצעות, אבל אני לא מוכר. גם לא את הרום כרמל שבה אשתי הסיעה את הילדים כשהיו קטנים". גרוסברג הוא ממייסדי מועדון פיברקלאב, שבו חברים כבר 35 בעלי דגמי מכוניות שייצרו מפעלי אוטוקרס ורום כרמל. רבים מגיעים אליו להתייעץ לפני שיפוץ מכוניות שהתגלו בחצרות בתים ומחסנים.

     

     (צילום: ivc.org.il) (צילום: ivc.org.il)
    (צילום: ivc.org.il)

     

    "לסוסיתא קובייה של שנות ה-60 כבר יש שוק משומשות עירני, זה דגם מיתולוגי", אומר מני הללי מאתר car4us.co.il, שמשכיר רכבים קלאסים לאירועים והפקות ומבצע לא מעט עסקאות למכירת רכבים קלאסים. "סוסיתא לפני שיפוץ נמכרת בכ-8,000־7,000 שקל, אחת אחרי שיפוץ מגיעה כבר ל-78־70 אלף שקל. מדי פעם צצה איזו קונטסה או לארק, אבל הן פחות מבוקשות. רוב האנשים שמחפשים מכוניות מהשנתונים האלה מעדיפים את דגמי השרירים של האמריקאיות, לא את אלה שהורכבו בארץ. בפורד אסקורט שהורכבה בארץ יש קצת התעוררות. ג'יפים ותיקים שהורכבו בארץ נמכרים ב־10 עד 15 אלף שקל".

     

    מי המכונית הישראלית הכי יקרה בשוק?

    "ללא ספר דגמי סברה, מכונית הספורט שיוצרה באוטוקרס. יוצרו רק כמו מאות, ושרדו בארץ במצב נסיעה רק בודדות. מכונית כזאת יכולה להימכר בכל סכום שבין 100 ל־300 אלף שקל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים