שתף קטע נבחר

כתב ראי: לעזור לילד שכותב הפוך

הרבה ילדים בגיל צעיר כותבים ומעתיקים בכיוון הפוך מספרים, אותיות ומילים שהם רואים. אין צורך לתקן אותם כי בדרך כלל זה מסתדר מעצמו אבל אפשר לעזור להם ללמוד לכתוב נכון בעזרת כמה פעולות פשוטות

 

 

ילדים רבים מגיעים לגיל ארבע (יש שמתחילים לפני ויש שאחרי) ולראשונה מתנסים בכתיבת אותיות ומספרים, מנסים לכתוב את שמם ובכלל מתחילים בכתיבה שנקראת "כתיבה ילדית". בגיל הזה נראה את האותיות מרחפות להן בדף בכיוונים שונים ובגבהים שונים.

 

בהמשך, נראה חלק מהילדים כותבים ומעתיקים בכיוון הפוך את המספרים, האותיות והמילים שהם רואים. הם אינם מזהים את הפיכת הכיוון וקוראים בצורה תקינה - את הכתוב. עם הזמן, מתגבשות יותר מילים ובכיתה א' הכתיבה מתחילה להתבסס. יחד עם זאת, עדיין ניתן לראות ילדים שכותבים הפוך- בכתב ראי.

 

מהו כתב ראי?

כתב זה נכתב בכיוון המנוגד לכיוון הכתיבה הרגילה וגם האותיות כתובות באופן הפוך, כך שאם נעמיד ממול ראי נוכל לקרוא את הכתוב. היפוך כיוון הכתיבה יכול להתרחש לא רק במאוזן כי אם גם במאונך, כלומר מלמעלה למטה. כתב הראי הספונטני מתרחש אצל ילדים עד גיל שבע. התופעה נפוצה ובדרך כלל אין שום סיבה לדאגה.

 

מחקרים מראים שאין הבדלי אינטליגנציה בין ילדים בני אותו גיל שכותבים בכתב ראי לבין אלו שכותבים רגיל וכי ברוב המקרים מדובר במהלך התפתחותי תקין, כחלק מרכישת יכולות הכתיבה והקריאה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

למה זה קורה?

המילים והתמונות שאנו מזהים וקולטים, נמצאות בחלק הדומיננטי של המוח, כלומר, במרכזי השפה והדיבור. בדרך כלל בצד שמאל של המוח. אותן מילים ותמונות שאנו קולטים נמצאות גם בצד השני של המוח אך בצורתן ההפוכה - בדרך כלל צד ימין של המוח.

 

הצורה הרגילה שבה אנחנו משתמשים היא הצורה המקובלת בחברה ועל כן, הצורה ההפוכה מדוכאת. כלומר, יש לנו במוח תכנית מוטורית מדוייקת לכל אות, מספר, מילה או משפט שאנו כותבים וזה כולל את ההוראות להפעלת השרירים בזמן ובכיוון הנכון.

 

קראו עוד:

10 משפטים שאימהות קרייריסטיות אומרות לעצמן

"כשאמרו לי מה יש לבני פתחתי גוגל וחשכו עיניי"

פעולות שיחזקו את הקשר עם סבא וסבתא

 

בדרך כלל הצד השמאלי של המוח הוא זה שמכתיב את התנועה של הכתיבה ואילו הצד הימני הוא הצד שאינו פעיל, כך שאצל בעלי יד ימין דומיננטית, הצד הפעיל במוח לכתיבה רגילה הוא שמאל והחלק האחראי לכתב הראי נמצא בצד ימין. לכן אצל ילדים צעירים שהדומיננטיות במוחם לא הוכרעה, הצד הימני מפעיל את הכתיבה ההפוכה הנראית בצורה של כתב ראי.

 

הסבר נוסף הינו על בסיס ההנחה שתנועות לחציית קו האמצע של הגוף שלנו (מהצלעות החוצה) נוחות יותר ומדויקות יותר. כלומר ליד ימין קל לנוע בכתיבה משמאל לימין ובשימוש ביד שמאל - קל לכתוב מימין לשמאל. לכן, אצל ילדים צעירים בשלב ראשית הכתיבה שלהם, כיוון הכתיבה אינו מבוסס והם אינם בטוחים עדיין בכיוון הנכון. על כן הם מתחילים לכתוב בכיוון ההפוך וממשיכים בכתב ראי מבלי לשנות.

 

 (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
(צילום: אלבום פרטי)

בעברית לדוגמה, הכתיבה נעשית מימין לשמאל, כלומר בניגוד לתנועה הטבעית והנוחה של מרבית הילדים בעלי יד ימין דומיננטית ועל כן ניתן לראות הרבה ילדים שכותבים הפוך בכתב ראי. אצל ילדים הכותבים בשתי שפות, גם בעברית וגם באנגלית, ניתן לראות ששפה אחת נכתבת בכיוון הנכון והשנייה בכתב ראי כמקבילה לשפה השנייה. עם הזמן זה מתבסס והכתיבה מותאמת לצד המקובל בכל שפה.

 

תנועה והיפוכה

בכל דבר בחיים שלנו אנחנו לומדים תנועה והיפוכה - לפתוח ולסגור את הדלת, לסובב את המפתח לשני הכיוונים, לסגור ולפתוח כפתור, להתלבש ולהתפשט וכו'. גם בכתיבה המוח שלנו לומד את שתי הצורות ההפוכות, רק שלצורת הכתיבה ההפוכה אין שימוש בחברה שלנו כיום ועל כן היא נזנחת ונותרת ללא שימוש.

 

יחד עם זאת, במהלך ההיסטוריה ניתן לראות אנשים שונים שהשתמשו בכתב ראי בצורה רצונית כמו: ליאונרדו דה וינצי, פיקסו, לואיס קרול וכו'.

 

ניסוי: הרימו שתי ידיים באויר וציירו ריבוע עם האצבעות בשתי הידיים במקביל. שימו לב שהידיים שלכם עובדות תמיד בצורת ראי. אחת עם כיוון השעון והשנייה בכיוון מנוגד.

 

 (צילום: shuttrstock) (צילום: shuttrstock)
(צילום: shuttrstock)

מתי אנחנו צריכים לבדוק אם יש בעיה?

• במידה וכמות ההיפוכים בכיתה א' רבה מאוד ולא מפסיקה או פוחתת עד גיל שבע.

• אם נראה שלילד יש קשיים בתפיסה חזותית היכולת להבחין בכיוון, גודל, מנח או שלמות של דגמים שונים, מה שיקשה אחר כך בקריאה וכתיבה.

• אם ידוע שבמשפחה יש בעיות של תפיסה מרחבית, דיסלקציה, דיסגרפיה או שימוש בכתב ראי גם בגיל מבוגר.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

טיפים לעבודה בבית

1. אל תכעסו על הילד על צורת הכתיבה ההפוכה.

 

2. אין צורך להעיר ולתקן את הילד. במרבית המקרים זה מסתדר מעצמו.

 

3. לילדים בכיתה א' אפשר לכתוב ליד המילה שכתבו בצורה הפוכה, את הצורה הנכונה.

 

4. נכתוב את שם הילד בכיוון הרגיל ובצורתו ההפוכה ונבקש ממנו לסמן את הצורה הנכונה. נראה כך אם יכולת הזיהוי שלו תקינה. יכולת הזיהוי מתפתחת לפני היכולת של הילד לבטא את זה בצורה גרפית.

 

5. נדביק לילד מדבקה כלשהי מוסכמת בצד הדף שיזכור שזה הצד בו מתחילים את הכתיבה. בצורה זו אנחנו לא מעירים לאחר הכתיבה, מה שיוצר תסכול, אלא שמים תזכורת מראש.

 

הכותבת היא יועצת חינוכית, מנחת הורים ומאמנת רגשית לילדים. מנהלת את האתר ועמוד הפייסבוק "הורות יצירתית"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אל תכעסו ואל תעירו
צילום: shutterstock
מומלצים