שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עד איזו שעה בשבת חייבים לעשות קידוש?

    שאלה:

    בשבת בבוקר, עד איזה שעה חייבים לעשות קידוש? (ג' ליברמן).

     

    תשובה:

    הקידוש בליל השבת או החג הוא הקידוש העיקרי של השבת ושל היום הטוב. כך נאמר בתלמוד: "תנו רבנן 'זכור את יום השבת לקדשו' (שמות כ', ח') - זוכרהו על היין. אין לי אלא ביום, בלילה מניין?... אדרבה, עיקר קדושא בלילה הוא קדיש". כלומר, מכיוון שהלילה מציין את כניסת השבת או חג, ראוי לקדש בכניסתו. עם זאת, לדעת רוב הפוסקים המצווה לקדש על היין איננה מן התורה אלא מדרבנן, והפסוק הובא כאסמכתא.

     

    יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    אף על פי שלמעשה הקידוש בליל השבת (או החג) תקף גם ביחס ליום, חכמים תיקנו קידוש נוסף ליום, ומטרתו היא אזכור נוסף של קדושת היום. קידוש זה הוא קצר יותר והוא כולל רק ברכה על היין (בלי ברכת "מקדש השבת"), ונוהגים להקדים לו פסוקים מן המקרא העוסקים בקדושת היום .

     

    חכמים תיקנו שלא לאכול דבר לפני הקידוש בערב. איסור זה חל מרגע כניסת השבת. ואף ביום השבת אסור לאכול או לשתות לפני הקידוש. חכמים גם אסרו לאכול לפני תפילת שחרית.

     

    נוהגים כדעה שחובת הקידוש איננה נוהגת - אלא לאחר התפילה, שכן הקידוש ניתקן במקום הסעודה, שנאמר: "וקראת לשבת עונג", וכל האוכל לפני התפילה עושה זאת בלית ברירה, לצורך בריאותו ולא לעונג, ולכן לא שייך שיקדש אז.

     

    כאמור, עיקר זמן הקידוש הוא לפני הסעודה, ואם התחילו את הסעודה ללא קידוש ונזכרו שלא קידשו, יש להפסיקה ולקדש.

     

    זמנו של הקידוש הוא לאורך כל היום.

     

    אישה שרגילה להתפלל שחרית, רשאית לשתות לפני התפילה, ואם תצטרך, מותר לה אף לאכול - כדין הגברים, שכל זמן שלא התפללה, עדיין לא חלה עליה חובת קידוש. אך אישה שרגילה להסתפק בברכות השחר, מיד כשתקום היא מתחייבת בקידוש, ואם תרצה לאכול או לשתות, תברך תחילה ברכות השחר, ואחר כך תקדש ותאכל ותשתה (משיב: הרב אבי רזניקוב).

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים