שתף קטע נבחר

סנקציה על קבלנים שעבודתם הופסקה מטעמי בטיחות

שר העבודה חיים כץ הודיע בדיון שעסק בתאונות העבודה הרבות בענף בוועדה לביקורת המדינה, כי קבלנים שהוצאו נגדם צווי הפסקת עבודה מטעמי בטיחות, לא יוכלו להתמודד במכרזי בנייה ממשלתיים

 

 

 

קבלנים שהוצאו נגדם צווי הפסקת עבודה מטעמי בטיחות, לא יוכלו להתמודד במכרזי בנייה ממשלתיים. כך הודיע היום (ד') שר העבודה והרווחה, חיים כץ. השר הדגיש כי משרד האוצר תומך בסנקציה הזו.

 

רשימת הקבלנים המובילים בעבירות בטיחות

"הפועלים שמתים על מזבח בנייני היוקרה"

מחדל המנופים: 13 אלף אתרי בנייה - ו-22 מפקחים

 

לדברי כץ, מפעילי מנופים מורשים באתרי בנייה יקבלו ממשרד התחבורה רישיון עבודה חכם, שלא ניתן לזיוף. הוא ציין, כי יזם את המהלך  כשנחשפה תופעה רחבה של זיוף אישורי הפעלה של מנופים. בעקבות תלונתו הודיע לו מנכ"ל המשרד, על הנפקה קרובה של הרישיונות המוגנים מפני זיופים.

 

השר כץ אמר את הדברים בוועדה לביקורת המדינה, בישיבת מעקב שכונסה בעקבות דו"ח מבקר המדינה יוסף שפירא. המבקר דרש נקיטת צעדים לשמירת בטיחותם של העובדים ובריאותם, בעקבות גל תאונות העבודה בענף הבנייה.

 

בשנת 2017 הוגשו שישה כתבי אישום נגד קבלנים. עד כה הוכשרו 100 חוקרי תאונות עבודה בענף הבנייה, והכשרה נוספת צפויה להיפתח בעוד כשבועיים.

חיים כץ (צילום: אוליבייה פיטוסי) (צילום: אוליבייה פיטוסי)
חיים כץ(צילום: אוליבייה פיטוסי)
 

השר כץ הוסיף שגילה עם כניסתו למשרד העבודה, כי בענף הבנייה מתנהלת "מערכת לא רצינית בנושא הבטיחות, שבה פועלים 18 מפקחים ללא סמכות על 12 אלף אתרים, וניתנים קנסות של אלפי שקלים בודדים".

 

כץ תיאר את הצעדים שנעשו בנושא. "מינואר השנה אנחנו במהפכה", אמר. "נוספו מפקחים, הוחמרו הקנסות ל-20-35 אלף שקל שכבר הוטלו על יותר מ-1,000 קבלנים, ויגיעו עד מאות אלפי שקלים. אם ליקויי הבטיחות תוקנו - הקנס יורד לחצי. אם לא תוקנו - הקנס מוכפל. כולם על עבירות מהותיות. ככה משנים תרבות של זלזול בחיי אדם בת 70 שנה".

 

כץ אמר, כי "היום, כשנכנס מפקח לאתר, רואים את החשש של היזם שעלול להפסיד ביום אחד רווח ממכירה של דירה אחת. המטרה היא לא להפיל את הקבלנים אלא לעודד הרתעה. אם לא נראה שינוי תוך כמה חודשים, אני אצטרך לתת דין וחשבון".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), התייחסה לעיצומים שהטיל משרדו של כץ על חברות בנייה שבתחומן אירעו תאונות עבודה. "לא מדובר בחאפרים אלא דווקא בחברות גדולות ומכובדות לכאורה, בראשן דניה סיבוס, שתחומי אחריותן הפכו לשדה הקטל של ענף הבנייה. הרשלנות בענף הבנייה גלויה לעין כול. אנשים תלויים באוויר בלי שאף אחד סופר את גורמי האכיפה. זהו מוות ידוע מראש", הזהירה יחימוביץ'.

  

רון ירמיהו מוועד מפעילי עגורן-צריח אישר ש"כבר רואים שינויים, אחרי שבמשך 30 שנה לא היה כלום כי אנחנו המוצר הכי זול שמזלזלים בו. עדיין אין עלינו גוף אחראי אחד".

 

דיון נוסף בנושא נקבע למאי הקרוב, מיד לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה הבא, שגם הוא יעסוק בענף הבנייה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים