שתף קטע נבחר

 

דתיים? תחתמו על כרטיס תרומת איברים

"פוסקי ההלכה רואים בתרומת איברים חובה הלכתית ואנושית גם יחד, ומבקשים להביא לשינוי התדמית הציבורית. משום מה, למרות שמדובר במצווה - 30 שנה אחרי הפסק של הרבנות הראשית, רוב הדתיים עדיין לא חתומים על כרטיס אדי"

 

 

הצלת נפשות היא אחת החובות ההלכתיות היסודיות ביותר. רוב מוחלט של המצוות נדחה מפני פיקוח נפש, והתורה מטילה חובה מיוחדת למנוע שפיכות דמים, ואיסור לעמוד מנגד כאשר אדם נמצא בחיים. ניתן היה לצפות, אפוא, שעולם ההלכה יהיה שותף עם התמיכה הגורפת בתרומת איברים. אף על פי כן, נוצרה תדמית ציבורית כאילו ההלכה מתנגדת לתרומת איברים וכי הדבר אסור.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

סיבות היסטוריות רבות טיפחו את המצב, על אף שהרבנים הראשיים לישראל בשעתו, הרב אליהו והרב שפירא זצ"ל, פסקו כבר בשנת 1987 כי ההלכה מכירה במוות המוחי, ופילסו את הדרך לאפשרות לתרום איברים.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

  • "הרבנים מעדיפים בן מחלל שבת על פני בן הומו"

     

    חלק מהסיבות נובע מהעובדה שיש פוסקי הלכה שאינם מכירים במוות המוחי; חלק אחר - בשל תנאים נוספים שהציבו הרבנים הראשיים כדי לקרוא לתרומת אברים, ולקח זמן עד שתנאים אלו מולאו; חלק אחר איננו קשור כלל להלכה, אלא לאמונות מוטעות בדבר גורלו של אדם בשמים אם גופו אינו מגיע שלם לקבר; חלק בשל ניסוחים שונים של כרטיס אדי.

     

    הרב חתם כבר לפני כעשור (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
    הרב חתם כבר לפני כעשור(צילום: עופר עמרם)

     

    כך או כך, חקיקת "חוק המוות המוחי הנשימתי", בהולכת ח"כ לשעבר עתניאל שנלר, קידמה מאוד את המצב, אולם הדברים לא השתנו עדיין. עברו אפוא למעלה משלושים שנים מאז פסיקת הרבנות הראשית, והתדמית לא השתנתה. הנכונות לתרום אברים בישראל לא הגיעה למלוא מיצוי האפשרות האצילה של הענקת חיים לאדם אחר.

     

    חובה אנושית וחובה הלכתית

    ביוזמת המרכז הארצי להשתלות, ובעבודתם של אנשים טובים רבים - בין מהתחום הרפואי והמשפטי, ובין מהתחום ההלכתי והדתי - יושבו הפערים השונים. נוסח כרטיס אדי חדש המתאים לכלל האוכלוסייה בישראל, והעיקרון של כרטיס אחד לכולם התקבל. הוקמה מערכת תמיכה של רבנים שעברו השתלמות מיוחדת בתחום, ואשר מוסמכים לסייע למשפחות המעוניינות בייעוץ רבני בשעה הקשה שעומד להיקבע מוות מוחי ליקירם.

     

    התקיים מחקר שהחוק מחייב, ובו הוכח רטרואקטיבית שכל ההשתלות שנבדקו, נעשו על פי החוק המוסכם על הרבנות הראשית. הוכן חומר הסברה המבאר את השינויים הרבים שמאפשרים כעת חתימה על כרטיס אדי והסכמה בשעת אמת, וכדומה. כעת הבשילה השעה לממש את החובה הגדולה של הצלת הנפשות על ידי תרומת איברים לאחר שנקבע מוות מוחי נשימתי.

     

    אוטוריטות הלכתיות מהציונות הדתית חתמו על מכתב הקורא לציבור לחתום על כרטיס אדי המחודש, ולהסכים לתרום את איבריהם - אם חס ושלום יגיעו למצב של מוות מוחי. אליהם הצטרפו רבנים רבים ששותפים לקריאה זו. המגמה העיקרית של המהלך כולו היא להנגיש לציבור את עמדת פוסקי ההלכה, הרואים בתרומת איברים חובה הלכתית ואנושית גם יחד, ולהביא לשינוי התדמית הציבורית, כדי שחובה זו לא תיתקל בחומת סירוב שיונק מחוסר ידע בנושא. 

     



    ככל שירבו החותמים על כרטיס אדי המחודש, ועוד יותר, ככל שתרבינה המשפחות המסכימות בשעת אמת קשה לתרומה זו - כן תגבר הערבות ההדדית בין בני אדם, וכן תמומש האחריות הגדולה של הצלת איש את רעהו. זוהי גם הזדמנות להביע את ההערכה העצומה למאות המשפחות המסכימות מידי שנה לעשות זאת, אף שמדובר בשעות הקשות ביותר שלהן, ובכך מקיימות את החובה האנושית והדתית הזו.

     

    • הכותב הוא מרכז הוועדה האתית המייעצת למרכז ההשתלות בישראל, וראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר.

  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים