שתף קטע נבחר

ביקורת: Secret of Mana

כששמענו שעומד לצאת רימייק לאחד המשחקים האהובים עלינו בעידן הסופר נינטנדו, התרגשנו מאוד. ההמשך היה קצת פחות ובהחלט לא עמד בציפיות שלנו. לכבוד פסטיבל גיימרז, אירוע הגיימרים הגדול בישראל, המתקיים בחול המועד פסח בביתן 1, הנה הסקירה שלנו ל Secret of Mana

בשיתוף פסטיבל גיימרז

 

בתור מישהו שגדל עם Super Nintendo בבית, Secret of Mana היה אחד המשחקים האהובים עלי. כששמעתי שסקוור אניקס מוציאים לו גירסת רימסטר חששתי מעט שהם ישנו את כל מה שהקסים אותי במשחק כשהייתי קטן. רציתי שהם ישאירו הכל בדיוק באותה הצורה, למעט אולי שיפורים בגרפיקה שמן הסתם יגיעו כי דור הגיימרים של היום לא מסוגל להסתכל על pixel art (למרות שאני ממש אוהב את זה) וחייב גרפיקה מודרנית. ובכן, קיבלתי בדיוק את מה שרציתי. בערך.

 

 

גרפיקה מחודשת אבל לא חדשה

הגרפיקה החדשה של המשחק אומנם תלת מימדית אבל להגיד שהיא "מודרנית" זה מוגזם. המשחק נראה בערך כמו משחק PS2 וזה לגמרי הורס את החוויה לדעתי. לא רק שאיבדנו את אלמנט הנוסטלגיה ששחקנים רבים בטח היו מרגישים כלפי גרפיקת pixel art, אלא גם איבדנו את השחקנים של הדור החדש שמעדיפים גרפיקה מלוטשת יותר. אם מחדשים את הגרפיקה של המשחק אז לפחות שיהיה מושקע ויראה טוב. אם לא אז עדיף היה להישאר עם ה-pixel art.

 

מכניקת קרב מיושנת

הפן הגרפי הוא רק חלק מהעניין. לפחות כל שאר המשחק נשאר בדיוק אותו הדבר נכון…? אז כמו שאומרים, "תזהרו ממה שאתם מבקשים".

 

המשחקיות נשארה בדיוק אותו הדבר כמו שהייתה בשנת 93'. מערכת הקרב החדשנית שלהם הכניסה אלמנטים של אקשן במשחק JRPG כך שהקרבות מתרחשים בזמן אמת ואפשרו משחק מרובה משתתפים בצורה שמעט מאוד משחקי RPG עשו באותה התקופה. הבעיה היא שזה היה חדשני ומגניב באותה התקופה, אבל לא ממש היום. אני יכול לחשוב על כמה וכמה משחקים שעושים את מה ש-Secret of Mana החדש עושה בצורה יותר טובה. במיוחד לאור העובדה שיש עדיין מכניקות ארכאיות של JRPG's שנשארו איכשהו חלק מהמשחק, כמו העובדה שאם אויב עושה קסם זה מקפיא את הכל ומחכה שהוא יסיים כאילו זה משחק מבוסס תורות. וזה לא הכל, אי אפשר גם להתחמק מקסם כזה והוא תמיד פוגע אוטומטית.

 

Secret of Mana (צילום: IGN) (צילום: IGN)
Secret of Mana(צילום: IGN)

 

בנוסף לזה, מנוע התלת מימד החדש מביא איתו עוד כמה בעיות. היו מקרים רבים במשחק שבהם הייתי ממוקם עם אויב על שיפוע או גרם מדרגות וההבדל הכי קטן בגובה בינינו מנע ממני לפגוע בו, גם אם נראה שהאנימציה עוברת דרכו. עם זאת, דבר זה לא מנע ממנו מלפגוע בי, והיה מאוד מתסכל.

 

 (צילום: IGN)
(צילום: IGN)

 

משהו שהם דווקא כן שינו מהמשחק המקורי הוא שהם הוסיפו אנימציות מוות לאויבים. במשחק הישן כשהיית הורג משהו הוא היה פשוט נעלם. עכשיו מה שקורה זה שהוא עף אחורה, מתגלגל, נופל על הרצפה ורק אז נעלם. זה כמובן תלוי בסוג המפלצת שהורגים, העובדה שאני צריך לחכות שיסיים עם האנימציה כדי לראות אם הוא מת מעצבנת בכל מקרה. במיוחד בגלל שלא רואים את החיים של האויבים ולכן אי אפשר ממש להבין אם הוא עף אחורה פשוט כי הבאנו לו מכה חזקה (כי זה גם קורה במשחק) או כי הוא מת.

 

לא הכל נורא

יש דברים שהמשחק עושה בצורה טובה עדיין. מערכת שדרוג הנשקים והיכולות של הדמויות הייתה אז ונשארה גם היום נהדרת. היא מאפשרת לשחקנים לפתח את הדמויות באיזה צורה שאתם רוצים, ולשחק עם איזה דמות ונשק שבא לכם. במשחק יש 8 נשקים שונים שכל אחד מהם פועל אחרת ומאפשר לשחקן גישה למקומות חדשים (לדוגמה, השוט יכול להיתפס על משהו כדי לתת לך גישה למקומות שלא היית מגיע אליהם קודם לכן) אז יש הרבה אפשרויות.

 

כמו כן, הסיפור של המשחק כמובן לא השתנה והוא נשאר אפי ומעולה בדיוק כפי שהיה תמיד. אולי אפילו יותר ממה שהיה פעם בגלל ה-cut scenes שמתאפשרים עכשיו עם המנוע התלת מימדי.

 

פסק הדין

באופן כללי אם לא שיחקתם בגרסה הישנה של המשחק הייתי ממליץ לכם בחום לנסות את המשחק הנוכחי, אם כי נדרשת קצת סבלנות להתמודד עם כמה מהמערכות המיושנות של המשחק. אם שיחקתם כבר במשחק הישן אז לא הייתי הורס את הזיכרון עם חוויה חדשה.

 

 

בחול המועד פסח ייערך בגני התערוכה בתל-אביב פסטיבל גיימרז - ובמסגרתו ייחשפו חלק מהמשחקים הבולטים של 2018. לכל הפרטים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים