שתף קטע נבחר

מותר הלכתית ומוזכר גם בגמרא: הרב שפסק בעד קנאביס

חז"ל כינו אותו קנבוס, ובמאה ה-15 כתב רבה של מצרים כי "אומרים שהוא משמח". אבל במאה ה-20 אסרו הרבנים את הקנאביס, למעט לצרכים רפואיים. עכשיו מפרסם הרב ברוך פינקלשטיין, במאמר הלכתי בביטאון רבני "צהר", כי "כל הטיעונים לא תקפים, בטח כאשר משווים את עישון המריחואנה לשימוש באלכוהול"

 

אם אין איסור הלכתי על שתיית אלכוהול, למה לאסור קנאביס? זה (ועוד כמה טיעונים הלכתיים יותר) עומד בסיס פסק הלכה של הרב ד"ר ברוך פינקלשטיין, שפורסם בביטאון רבני "צהר", הקובע כי לפחות מבחינה הלכתית, אין איסור על עישון קנאביס.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

וזה לא דבר של מה בכך, בהתחשב בעובדה שהרב משה פיינשטיין, למשל, מגדולי הפוסקים במאה הקודמת, אסר את עישון החשיש (הרב טוען שהפסיקה הייתה נכונה לשעתה). הוא מסביר כי כיום, כמו בסוגיות דתיות רבות אחרות - רבנים מכל הזרמים ממהרים לאסור. או כדבריו, "זו אופנה לאסור".

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

את הדברים כותב הרב פינקלשטיין, מרצה ליהדות באוניברסיטת בר אילן, מספר חודשים לאחר שהרב אברהם רזניקוב מבית החולים איכילוב, גרם לסערה כאשר קבע כי לחולים מותר לעשן קנאביס רפואי בשבת. הרב פינקלשטיין קובע כי לאור העובדה שאין איסור הלכתי על צריכת אלכוהול, אין סיבה להתייחס אחרת לקנאביס שנזקו הפוטנציאלי שווה או קטן מזה של הטיפה המרה.

 

מצווה גדולה להיות בשמחה

במאמר הארוך והמקיף טוען הרב כי בספרות התורנית יש אזכורים לקנאביס כבר מהמאה השנייה לספירה, כאשר במסכת במסכת כלאיים מוזכרת זריעת שדה בצמח הקנבוס. רבי דוד בן שלמה אבן זמרא, שנולד בסוף המאה ה-15 והיה מנהיגה הדתי של יהדות מצרים - מציין בפירושו לאותה משנה את השימוש בקנאביס, וכותב: "עלי הקנבוס אוכלין אותו במצרים, ומשכר, ואומרים שהוא משמח".

 

הרב פינקלשטיין מסביר כי השימוש בקנאביס אינו דומה לעישון סיגריות, אלא לצריכת אלכוהול, מאחר ובשני המקרים המטרה היא יצירת מצב רוח משופר. אלא שלדבריו, מחקרים מדעיים שנערכו בעשורים האחרונים, קבעו שוב ושוב כי בעוד שאלכוהול גורם לאגרסיביות ואיבוד שליטה על דחפים – הקנאביס דווקא מרגיע ומשרה שמחה.

 

זאת ועוד, גדולי הרבנים, לאורך כל הדורות, לא אסרו על שימוש באלכוהול ועם השנים היו אפילו פוסקי הלכה מובילים (למשל, רבי משה איסרליש במאה ה-16, ומחבר "משנה ברורה" במאה ה-20), שהתירו להתפלל לאחר צריכת אלכוהול, למרות שבעבר הרחוק הדבר היה אסור. לכן קובע פסק ההלכה החדש שאין סיבה הלכתית לאסור על עישון סם קל דוגמת הקנאביס.

 

"גורם תאווה גדולה"

סוגיה נוספת המוזכרת במאמר, היא היחס השלילי של חז"ל להתמכרות. מתברר שכבר במסכת פסחים שבתלמוד הבבלי אנחנו מוזהרים "לא תשתי סמא" ורש"י (גדול פרשני התלמוד והמקרא שחי במאה ה-11) הביע חשש מפני התמכרות שתלווה בבזבוז כסף, ולכן הזהיר "לא תלמד לשתות סמים".

 

למה הרבנים אוסרים במקום שבו ניתן לנסות ולהתיר?

"זו השאלה הגדולה שכל אחד היה רוצה לדעת עליה את התשובה. אני חושב שרבנים ואנשי חוק, לא אוהבים דברים חדשים ולמעשה ממש נרתעים מזה. לכן רבנים רבים התנגדו בעבר לאינטרנט ואחר כך לפייסבוק.

 

"יש פחד ואפילו חרדה מהחדש. רבנים מאוד סובלים מזה, והם צריכים שלא לפחד, אלא לפקוח את העיניים ולהחליט לגופו של עניין. כזה היה למשל הרב פיינשטיין ז"ל, שבשנות ה-60, התיר שימוש בתרומת זרע של גוי, לצורך הפריית אישה יהודייה".

 

ובכל זאת, הרב פיינשטיין עצמו היה מהפוסלים שימוש בקנאביס.

"אני מנתח את פסק ההלכה שלו במאמרי, אבל גם חולק עליו לחלוטין. אני חושב שהוא לא טעה - בתקופתו היה חשש מהאווירה המתירנית שנלוותה לשימוש בסם, ולכן הוא נימק את האיסור במספר סיבות, ובהן שהעישון 'מקלקל ומכלה את הגוף, מקלקל את הדעת... ועוד גורם תאווה גדולה', כלשונו.

 

"הרב פיינשטיין אפילו כתב שעישון סם עלול לפגוע במצוות כיבוד הורים, וברור לגמרי שהפסיקה הזו נובעת מחוסר היכרות עם המריחואנה ומהפחד ממנה. לכן כיום כל הטיעונים האלה לא תקפים, בטח כאשר משווים את עישון המריחואנה לשימוש באלכוהול, וברור שמבחינה הלכתית לא ניתן עוד לאסור על כך".

 

לא ממליץ לנכדים

הרב פינקלשטיין (59) נולד בארה"ב. לאחר שסיים את התיכון עלה לישראל, למד בישיבת ההסדר קריית ארבע, ולאחר מכן המשיך ללימודים ב"כולל" במסגרת ישיבת האידרא שבירושלים, שם גם השלים הסמכה לרבנות.

 

התנסה. הרב פינקלשטיין ()
התנסה. הרב פינקלשטיין

 

את עבודת הדוקטורט שלו עשה על הרב משה פיינשטיין, שחי בארה"ב ונחשב לאחד מגדולי הפוסקים של העולם היהודי. מאז תום לימודיו ועד היום הוא עוסק בחינוך, ובמקביל חיבר סדרת ספרים עם רעייתו מיכל, בנושא פוריות, היריון ולידה, טיפול בתינוקות ודיכאון שלאחר לידה.

 

הרב פינקלשטיין לא מכחיש שצרך קנאביס, "אבל רק כשהייתי צעיר מאוד", הוא מחייך. "כמובן שכסבא, אני לא רוצה שנכדיי יעשנו. מחקרים מעידים שעישון חשיש פוגע בהתפתחות שכלית, וקשה בגיל הזה לדעת גבולות. זה גם מלווה בלחץ חברתי ולכן זה ממש רע אצל בני נוער, אבל הדיון שלי הוא בסוגיה של עישון אצל בוגרים", הוא מדגיש.

 

כמי שגדל בשנות ה-70 בארצות הברית, הרב מפתיע ומספר כי הוריו היו רחוקים מקנאביס. "לא רק שהם לא תמכו בזה, מבחינת אבא שלי זה היה הדבר הגרוע בעולם. צריך להבין שבאותן שנים, בארה"ב, כולם שתו, עישנו סמים קלים כמו קנאביס, וגם קשים כמו הרואין, והייתה פתיחות מינית. לכן מבחינת אבא שלי וגם מבחינת הרבנים ואנשי החוק, הכול היה בבחינת רע מאוד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים