חוקרים מצאו: זו הסיבה האמיתית לבחילות קיצוניות בהיריון

מדענים אמריקנים מצאו רמות גבוהות מאוד של שני גנים מסוימים אצל נשים הסובלות מ"היפראמסיס גרבידריום" - תופעה המתבטאת בבחילות והקאות קיצוניות בשליש הראשון להיריון. כעת מנסים המדענים למצוא טיפול גנטי שיצליח לבצע שינוי בגנים ולמנוע את התסמונת

זו אחת התופעות הקשות בתחילת ההיריון, אבל בעתיד ייתכן שתימצא לה תרופה: מדענים אמריקנים טוענים כי בניגוד להשערה שמדובר בתופעה הורמונלית, הגורמים לבחילות קשות בשבועות ההיריון הראשונים הם שני גנים. מכך הסיקו החוקרים כי בעתיד ייתכן שטיפול גנטי יאפשר מניעה של התופעה. המחקר פורסם בכתב העת Nature Communications.

מרבית הנשים סובלות מבחילות או הקאות במהלך ההיריון, אולם כשניים - שלושה אחוזים מהן חוות את התופעה בעוצמה גבוהה מאוד. לעיתים התסמינים כה חמורים עד כדי צורך באשפוז. מדובר במצב בשם "היפראמסיס גרבידריום" (hyperemesis gravidarum) - ממנו סבלה הדוכסית קייט מידלטון במהלך היריונותיה.

סבלה מבחילות קיצוניות בהיריונות. קייט מידלטון (צילום: MCT) (צילום: MCT)
סבלה מבחילות קיצוניות בהיריונות. קייט מידלטון(צילום: MCT)

החוקרים, מאוניברסיטת UCLA בקליפורניה, בראשות פרופ' מרלנה פייזו (שסבלה בעצמה מהתופעה במהלך היריונה ואיבדה את העובר בשנת 1999), חקרו 15,756 נשים הרות שלא סבלו מבחילות או הקאות. מהנשים נלקחה דגימת רוק מחלל הפה שנשלחה לניתוח DNA. במקביל, נלקחו דגימות רוק מ-1,306 נשים הרות שאושפזו בעקבות היפראמסיס גרבידריום ונזקקו לעירוי נוזלים.

החוקרים מצאו אצל הנשים שסבלו מהתופעה רמות גבוהות של שני גנים, GDF15 ו-IGFBP7 אצל הנשים שסבלו מהתופעה, בהשוואה לנשים שלא סבלו מבחילות והקאות. החוקרים משערים כי גנים אלה גורמים לרגישות הקיבה או לתשדורת מהקיבה למוח ובחזרה ומכאן לבחילות ולהקאות. כעת מקווים החוקרים שניתן יהיה לפתח טיפול גנטי שיאפשר להפחית את פעילות היתר של הגנים ולמנוע את התופעה.

הבשורות הטובות: התופעה חולפת אחרי הסמסטר הראשון

"הגורם המדויק להיפראמזיס בהריון אינו ידוע, אך ידוע כי לשינויים ההורמונליים תפקיד חשוב בכך", מסביר הפרופ' אייל שיינר, מומחה לגינקולוגיה מהמרכז הרפואי סורוקה, "התופעה שכיחה בשבועות שבהם ישנה עלייה בהורמוני ההיריון - וביניהם הורמון ההיריון hCG ופרוגסטרון, והעובדה שהיפראמזיס גרבידריום יותר נפוצה במצבים הקשורים לריכוזים גבוהים של hCG, כמו היריונות תאומים, מחזקת את התיאוריה הזאת.

"יחד עם זאת, ידוע כי קיים 'קשר משפחתי' בתופעה - כלומר, יש לה מידת תורשתיות, והמחקר החדש משמעותי כי הוא מחזק קשר כזה, וכמובן פותח צוהר לשיטות טיפול אחרות בעתיד".

ובינתיים, יש לא מעט פתרונות לתופעה הטורדנית. פרופ' שיינר: "יש להקפיד על ארוחות קטנות ולעיתים קרובות, להימנע ממזון מתובל, להקפיד על ויטמינים, ניתן לנסות תרופות טבעיות על בסיס ג'ינג'ר או תרופות נוגדות הקאה כמו דיקלקטין. הבשורות הטובות הן שהתופעה לרוב חולפת אחרי הטרימסטר הראשון".

וברגע האמת: כך מקבלים לידת חירום בבית עד להגעת האמבולנס - שלב אחר שלב