שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בדקנו: איזה חלב מועשר הוא המומלץ ביותר
    מדפי החלב במרכולים עמוסים בשנים האחרונות בסוגים שונים של חלב מועשר. איזה מבין מותגי החלב מכיל הכי הרבה ויטמינים, איפה תמצאו את כמויות הסידן והחלבון הגדולות ביותר ומהו החלב המומלץ לרגישים ללקטוז? התזונאית איריס אינגבר פסקין בדקה, השוותה וחזרה עם התוצאות

    עד לפני לא הרבה שנים לא היינו צריכים להתלבט מול מדפי החלב בסופרמרקטים ובחנויות המכולת. אם רצינו לקנות חלב, היינו מצאנו רק סוג אחד של חלב פרה, בשקיות פלסטיק או באריזות קרטון.

     

    היום מקררי החלב עמוסים בסוגים רבים של חלב מועשר ובמגוון של משקאות חלב מכל המינים והסוגים: חלב דל שומן, חלב דל לקטוז, חלב מועשר בוויטמין D, חלב מועשר בסידן, חלב עתיר חלבון, חלב עם סיבים תזונתיים, חלב בטעם וניל, חלב בטעם אגוזי לוז ועוד.

     

    חלב הוא מוצר מזון בסיסי שנמצא כמעט בכל בית. הוא עשיר בסידן, בחלבון ובוויטמינים שונים. החלב מהווה מרכיב חשוב בארוחת הבוקר של ילדים ומבוגרים רבים, כתוספת לקפה וכחלק חשוב בתבשילים, מאפים, גלידות וקינוחים. זו אולי הסיבה לכך שיצרני החלב פיתחו בשנים האחרונות שפע של משקאות חלב פונקציונליים בעלי ערך תזונתי יותר גבוה.

     

    מוצר מזון בסיסי. חלב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מוצר מזון בסיסי. חלב(צילום: shutterstock)
    הצרכנים היום מודעים הרבה יותר מבעבר לתזונה שלהם והם כבר לא מחפשים סתם "חלב", אלא משקה שיענה על העדפותיהם התזונתיות: החל מהורים שמעוניינים להעניק לילדיהם חלב מועשר בסידן שיתרום לחיזוק העצמות, או חלב מועשר בוויטמינים, דרך צרכנים ששומרים על תזונה בריאה ומעוניינים בחלב דל שומן וקלוריות, ועד לצעירים שעוסקים בפעילות גופנית ומעוניינים בתוספת חלבון.

     

    כל סוגי החלב ומשקאות החלב המועשרים טובים ובריאים כמו חלב רגיל. מי שרגיל לצרוך מדי יום חלב ומוצריו יכול לעבור ללא היסוס גם למשקאות החלב המיוחדים. 

     

    להלן המאפיינים הבריאותיים של החלב המועשר על סוגיו:

     

    טבלת השוואה חלב מועשר ()
     

    חלב מועשר בסידן

    סידן הוא אחד המינרלים החשובים לתפקוד הגוף. הוא אחראי על חוזק העצמות והשיניים ושמירה על בריאותן, משתתף בתהליכי בקרה על קרישת הדם ולחץ הדם, מעורב בתהליך התכווצות שרירים (כולל שריר הלב) ובהעברת גירויים עצביים בין תאי העצב.

     

    הסידן דרוש לנו בכל שלבי החיים. מהינקות, לאורך הילדות והנעורים, בגיל הבגרות, בגיל המעבר ואפילו בזקנה. זאת כדי לסייע לבניית מסת עצם מירבית, שימור מסת העצם ושמירה על תפקודי הגוף.

     

    חלב הוא אחד מהמקורות הטובים והנפוצים ביותר לקבלת סידן באופן טבעי מהתזונה. בחלב ומוצריו הסידן מצוי בצורת סידן פוספט, שספיגתו בגוף נחשבת יעילה. לכן חלב מועשר בסידן הוא מוצר רצוי לכל מי שמעוניין להגדיל את צריכת הסידן מהמזון.

     

    צריכת סידן יומית המומלצת לאדם מבוגר עומדת על 1200-1000 מ"ג ביום. לבני נוער מומלץ לצרוך אפילו 1300 מ"ג ביום. בחלב רגיל, ללא תוספות, כמות הסידן בכוס מלאה (בנפח של 250 מ"ל) תהיה 250 מ"ג סידן בלבד. במשקאות החלב המועשרים בסידן כמות הסידן היא כמעט כפולה.

     

    ע"פ בדיקה שלנו (פירוט בטבלה), במוצרי החלב המועשרים בסידן של טרה יש את כמות הסידן הגבוהה ביותר: 200 מ"ג סידן ל- 100 גרם, כך שבכוס חלב (250 מ"ל) יהיו כ-500 מ"ג סידן. כמות זו היא כמחצית מהצריכה היומית המומלצת לילדים/נוער ביום.

     

    חלב מועשר בחלבון

    בחלב רגיל יש שני סוגי חלבונים: 20% חלבונים מסיסים במים שנקראים חלבוני Whey (מי גבינה), ו-80% אחוז חלבונים לא-מסיסים שנקראים Casein (קזאין). שניהם נחשבים חלבונים "מלאים" כיוון שהם מכילים חומצות אמינו חיוניות ובזכות היכולת הגבוהה שלנו לעכל אותם ולספוג אותם.

     

    ילדה שותה חלב (צילום: shutterstock)
    דרוש לנו לאורך כל שלבי החיים. סידן(צילום: shutterstock)

    מחקרים מדעיים מייחסים לחלבוני החלב יתרונות רבים: בנוסף לתרומתם המשמעותית לבניית מסת השריר והעצם בגוף, יש להם תפקיד בבניית מערכת החיסון, השפעה על מערכת העצבים, הפחתה של לחץ דם, ופעילות נוגדת-קרישה. בנוסף, חלבוני הקזאין ממלאים תפקיד חשוב בקשירת מינרלים כגון סידן וזרחן ומסייעים לספיגתם במעי.

     

    כמות החלבון בכוס (250 מ"ל) חלב "רגיל" היא סביב 8-7.5 גרם חלבון. במשקאות החלב המועשרים בחלבון יש בכוס 15-11 גרם חלבון. כמות החלבון הגבוהה ביותר נמצאת במשקה יטבתה 2% PRO חלב מועשר בחלבון, שמכיל 6 גרם חלבון ל-100 גרם משקה. שהם כ-15 גרם חלבון בכוס חלב.

     

    חלב דל / נטול לקטוז

    חלב מכיל לקטוז. הלקטוז הוא דו-סוכר שמורכב משתי יחידות שמחוברות יחד: גלוקוז וגלקטוז. על מנת לפרק את הלקטוז הגוף צריך אנזים מיוחד שנקרא לקטאז. כאשר קיים מחסור באנזים זה, הגוף לא יכול לעכל ולספוג את הלקטוז, הוא עובר למעי הגס, ושם הוא גורם לשלל תופעות לא נעימות: ספיחת מים, גזים, נפיחות, שלשולים וכאבי בטן. מצב זה מוגדר על ידי הרופאים כ"אי- סבילות ללקטוז".

     

    אי-סבילות ללקטוז היא תופעה נפוצה מאוד שנובעת גם מגורמים גנטיים. בישראל יותר ממחצית התושבים סובלים מרמה כלשהי של אי-סבילות ללקטוז. ככל שמתבגרים, הגוף מייצר פחות לקטאז והתופעה מחמירה. חלב נטול לקטוז מיוצר על ידי פירוק אנזימטי ממושך הנעשה לפני תהליך העיקור והמילוי. פירוק זה מוריד את רמת הלקטוז בחלב לכמות הנמוכה מ-0.05 גרם לקטוז ב-100 מ"ל של חלב. כמות שנחשבת זניחה, כך שגם מי שלא יכול לעכל לקטוז, יכול לשתות את החלב הזה. חלב נטול לקטוז יש רק לחברת שופרסל.

     

    חלב דל-לקטוז כשמו כן הוא: דל בלקטוז ולא נטול. החלב הזה משווק על ידי טרה, תנובה ויוטבתה ומכיל עד 0.5 גר לקטוז ל- 100 גרם (כמות גדולה יותר מחלב נטול-לקטוז). חשוב לציין שחלב דל/נטול לקטוז לא מתאים למי שמקפיד על הגבלת כמות הפחמימות (סוכרתיים לדוגמא). בגלל תהליך הפירוק האנזימתי, בחלב דל/נטול לקטוז הפחמימה פחות מורכבת, האינדקס הגליקמי גבוה יותר וספיגת הגלוקוז בדם מהירה יותר.

     

    חלב מועשר בוויטמין D

    ויטמין D הוא אחד הוויטמינים החשובים, במיוחד לילדים, לקשישים ולנשים בהריון. ויטמין D כולל קבוצה של חמש תרכובות מסיסות בשמן המסייעות למאזן תקין של משק הסידן והזרחן בגוף. כמו כן יש לו השפעה מהותית על תפקידים רבים אחרים כמו הגברת ספיגת הסידן בעצם, הפחתת סיכונים לשברים, מניעת דיכאון, הגנה על מערכת הנשימה, מניעת סרטן, מניעת מחלות לב ואפילו מניעת עששת.

     

    בחלב טבעי אין כמויות גדולות של ויטמין D. חלב מועשר מכיל כמות של 5-2.5 מק"ג ויטמין D לכוס משקה (כ 10% מהצריכה היומית המומלצת). מבין משקאות החלב המועשרים בוויטמין D, כמות הוויטמין הגדולה ביותר יש בחלב המועשר בוויטמין D של טרה. בשלושת המשקאות המועשרים של החברה יש 2 מק"ג ויטמין D ל-100 גרם, שהם 5 מק"ג לכוס משקה. כמות ויטמין זו היא כשליש מהצריכה היומית המומלצת למבוגר וכמחצית מהצריכה היומית המומלצת לילדים, כך שמדובר בכמות משמעותית.

     

    חלב דל שומן / דל קלוריות

    בחלב רגיל יש 3% שומן, שהם 7.5 גרם שומן לכוס משקה. בחלב דל שומן 1% כמות השומן הופחתה ל-2.5 גרם שומן לכוס בלבד. חלב דל שומן מכיל גם פחות קלוריות ולכן הוא מבוקש מאוד על ידי אלה שמנסים לשמור על משקלם או על תזונה דלת שומן.

     

    כל משקאות החלב דלי השומן דומים בתכולת השומן שלהם. אין הבדלים בין החברות.

    גבר שותה חלב (צילום: shutterstock)
    אין הבדלים בין החברות. חלב דל שומן(צילום: shutterstock)
     

    חלב מועשר בסיבים תזונתיים BIO

    סיבים תזונתיים הם סוג של פחמימה (פולימרים של רבי סוכר) שמקורם בצומח. הסיבים אינם מתעכלים בגופנו אך מתפרקים בחלקם על ידי חיידקי המעי הגס שיוצרים מהם חומרים המזינים ומחזקים את תאי המעי.

     

    לסיבים התזונתיים אין ערך קלורי אך הם תורמים לתחושת שובע, עוזרים לפעילות תקינה של מערכת העיכול, חשובים למניעת סרטן המעי הגס ומסייעים בהפחתת ספיגה של סוכרים ושומנים מהמזון.

     

    משקה החלב המועשר ביותר בסיבים הוא של טרה 1% ביו - מועשר בסיבים תזונתיים, ויטמין D וסידן. יש בו 2.5 גרם סיבים ל-100 גרם חלב, כך שבכוס משקה (250 מ"ל) יש 6.25 גרם סיבים תזונתיים מיסים, שמהווים כרבע מהצריכה היומית המומלצת למבוגר.

     

    לסיכום: איזה משקה חלב הכי מומלץ?

    • מבחינת הטעם, קשה להמליץ על משקה חלב מסוים, מאחר שהטעמים שונים וכפי שנאמר: "על טעם ועל ריח אין מה להתווכח".
    • מי שחשוב לו לקבל מהחלב כמות משמעותית של ויטמין D וסידן, יבחר באחד מהמשקאות המועשרים בויטמין D וסידן של חברת טרה (יש 3 סוגים כאלה כולל דל לקטוז מועשר, 1% ו-3%) 

     

    • מי שמחפש משקה חלב כמקור לחלבון איכותי – יבחר במשקה יוטבתה פרו 2% מועשר בחלבון.

     

    • מי שמעוניין במשקה חלב שיהיה גם דל בשומן וקלוריות וגם משביע - יעדיף את משקה טרה מועשר 1% שומן (שמכיל יותר סיבים תזונתיים).

     

    • מבין משקאות החלב דלי הלקטוז, העשיר ביותר מבחינת כמות ויטמין D, סידן וסיבים, הוא המשקה של טרה דל-לקטוז 2% שומן, מועשר בויטמין D וסידן.

     

    • מי שמחפש משקה חלב נטול לקטוז יבחר במשקה חלב נטול לקטוז של שופרסל גרין.

     

    איריס אינגבר פסקין היא דיאטנית קלינית

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "בדקנו: איזה חלב מועשר הוא המומלץ ביותר"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים