שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    "לוקח את הבן לבד, לא אפקיר אותו בהסעה"
    תחקיר ynet ו"ידיעות אחרונות" שחשף את המחדלים במערך ההסעות והליווי בחינוך המיוחד הביא לפניות של נהגים והורים - אשר סיפרו על מלווים חסרי הכשרה שמתעללים בילדים ואף על שחיתות שמובילה להפקרתם של התלמידים

     


    נהגי הסעות בחינוך המיוחד מספרים על כשלים בהפעלת המערך - מינוי מלווים חסרי הכשרה או נהגים שצורכים סמים - תופעות שהביאו אותם לפרוש מעבודתם. בעקבות תחקיר ynet ו"ידיעות אחרונות" על המחדלים הקשים במערך ההסעות ובליווי, סיפרו גם הורים על ההחלטה לוותר על ההסעה ולהסיע בעצמם מדי יום את ילדיהם למוסדות החינוך.

     

    אליהו (השם המלא שמור במערכת) שימש כנהג במערך ההסעות של החינוך המיוחד. עקב התחקיר סיפר מדוע החליט לפרוש מעבודתו: "עבדתי תקופה קצרה כנהג הסעות לילדי החינוך המיוחד. למשרד של החברה לא יכולתי להתקרב, עישנו שם כל היום סמים, ומשם היו יוצאים נהגים להסיע ילדים נכים, אוטיסטים וחסרי אונים. נשברתי בכל פעם מחדש כשהייתי פוגש חלק מהנהגים שם, שהסתובבו בעיניים אדומות". 


    בתחקיר נחשפה הקלות הבלתי נסבלת שבה מתקבלים לעבודה מי שאמורים ללוות את הילדים חסרי האונים בהסעות. הנהגים סיפרו על מקרים רבים של שכחת ילדים בהסעות ועל מקרים קיצוניים יותר של פגיעות מיניות ויחס משפיל, שנותרו ללא מענה כשאותם מלווים בעייתיים פשוט הועברו לקווים אחרים אך נותרו בעבודתם.

     

    בנוסף התברר כי גם ילדים שמתגוררים במרחק קצר במיוחד ממוסדות הלימוד נאלצים לעבור מסלולים של שעות ארוכות ברכבי ההסעה מסיבות שונות ומשונות.

     

    מרדכי, גם הוא נהג לשעבר, סיפר כי באזור שבו עבד רשמה המועצה מלווים בהסעות שקיבלו משכורת אף שכלל לא עבדו בליווי. "יש תוהו ובוהו מוחלט על גבם של החלשים", אמר. "מישהו צריך לעשות סוף לשחיתות הזאת".

     

    זכריה לנדא, אב לילד אוטיסט בן 4, ויתר זה מכבר על שירותי ההסעות. "כבר ארבעה חודשים שאני מחזיר בעצמי את הבן שלי הביתה בסיום יום הלימודים ומוותר על ההסעה שמגיעה לו על פי החוק", אמר. "יום יום, שעה וחצי בפקקים, על חשבון שעות עבודה שלי, והוצאות דלק כמובן. אבל אני לא מוכן להפקיד את הילד שלי בידיים זרות ולא מקצועיות. זו תופעה ארצית. ילדים מיוחדים שצריכים יותר מכולם השגחה מקצועית, מלווים על ידי אנשים ללא הכשרה, בשכר זעום, ללא בדיקה, מעקב או פיקוח מספק. במשך חודשים נאבקתי, בסוף הרמתי ידיים".

     

    איילה, אמא לילדה בחינוך המיוחד, נכנעה גם היא. "לא מתקבל על הדעת שהתחום הזה מופקר כך", אמרה. "בעיניים שלי ראיתי איך סייעת מרימה ילד מיוחד כמו שק תפוח אדמה, תופסת יד אחת ורגל אחת, והולכת ככה מרחק של 20 מטר ומושיבה אותו בהסעה. קפאתי על מקומי. מאז אני מסיעה את הבת שלי בכוחות עצמי".

    ילדים בהסעה (צילום: אריאלה שטרנבך)
    (צילום: אריאלה שטרנבך)
    ילדים בהסעה (צילום: אריאלה שטרנבך)
    הסעת תלמידים בחינוך המיוחד(צילום: אריאלה שטרנבך)
      

    אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה ואב לילדה בחינוך המיוחד, פנה למשטרה בדרישה לפתוח בחקירה. "נדהמתי לקרוא את הממצאים החמורים", אמר. "לא מדובר כאן בעניינים של התנהלות בעייתית, אלא בסוגייה פלילית. מי שפוגע בילדים צריך לשבת בכלא. מי שפוגע בילדים עם צרכים מיוחדים צריך להיענש בחומרה יתרה.

     

    לדבריו, בישראל יש כ-300 אלף ילדים, ילדות ובני נוער עם צרכים מיוחדים, שחלק גדול מהם משתמשים בהסעות. "ההורים המיוחדים שלהם חיים בחרדות כל חייהם. לא ייתכן שגם המקום הכי בטוח עבורם - הדרך לבית הספר ובחזרה הביתה – יהיה מסוכן עבורם. המוגנות של הילדים והילדות הללו היא באחריות המדינה. צריך להגביר את הפיקוח, וחובה לחקור, לאכוף ולהעניש".

     

    ועדת הפנים התחייבה לבדוק

    יו"ר ועדת השקיפות, ח"כ סתיו שפיר שאחותה אוטיסטית, פנתה בעקבות התחקיר לשר החינוך נפתלי בנט ולמנכ"ל משרדו שמואל אבואב. "כפי שצוין בתגובת משרדכם לתחקיר, מדובר בהסעות לכ-64 אלף תלמידות ותלמידים מדי יום", כתבה. "זהו מערך עצום שנראה כי נפלו פגמים קשים בניהולו במשך שנים". היא כינתה את התופעה "הפקרות של ממש", והסבירה כי "ביטחונם ורווחתם של הילדים הללו מצויים תחת אחריות משרדכם, גם אם האחריות התפעולית להסעות עצמן - בידי הרשויות המקומיות".

     

    שפיר דרשה להבין אילו פעולות תחקיר ובדיקה מבצע המשרד בהמשך לחשיפת האירועים החמורים, אילו קריטריונים קבע המשרד לבחירת אנשי הצוות המועסקים במערך ההסעות וכן לקבל את פירוט כלל התקציבים המועברים לרשויות המקומיות בגין הפעלת מערך זה.

     

    יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש, הגיב גם הוא לתחקיר והבטיח לכנס מייד עם החזרה מהפגרה את ועדת הפנים בכנסת: "המקרים שנחשפו בכתבה מזעזעים. מדובר בהסעות שבאחריות הרשות המוניציפלית ובפיקוח משרד החינוך. בכוונתי לכנס את ועדת הפנים ולבדוק את ההיערכות, הביצוע והבקרה שמבצעות הרשויות להסעות כדי שמקרים מסוג זה לא יקרו". 

     

    מהמועצה לשלום הילד נמסר: "מקרים המלווים על ידי המועצה לשלום הילד ממחישים אף הם כי מדובר בתופעה שצריכה להדיר שינה מעיני כולנו. לא יעלה על הדעת כי קטינים הזקוקים לטיפול ולסיוע, ובפרט קטינים עם צרכים מיוחדים, יופקרו על ידי המערכות השונות וישארו חסרי הגנה מידי יום בדרך למוסד החינוכי וממנו. כבר לפני כמה חודשים פנתה המועצה לשלום הילד, בשיתוף ארגונים נוספים, למנכ"ל משרד החינוך, על מנת שמוגנותם ושלומם של הילדים הללו יוסדרו באופן מפורש במסגרת התקנות בעניין זה והמחדלים העולים מן השטח יוסרו. על משרד החינוך לקחת אחריות ולכנס את כל הגורמים הרלוונטיים בכדי למצוא את הפתרון המיידי הנדרש, כך שקטינים אלה יהיו מוגנים ובטוחים". 


     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים