שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

ראש מינהל הבטיחות החדש: "יש קבלנים של חברות בנייה שלא מודעים לאחריותם הפלילית לתאונות עבודה"

מתחילת 2018 קיפחו את חייהם 12 פועלי בניין. הקורבן האחרון: עומר מוחמד אחמד אדעיס, בן 54 במותו. יום לאחר שנודע על דחייה נוספת בהקמת היחידה המיוחדת שנועדה להילחם במכת התאונות בענף - ראש מינהל הבטיחות הנכנס במשרד העבודה מספר ל-ynet בריאיון ראשון מהן הפעולות שבכוונתו לנקוט

יום הפועלים הבינלאומי, האחד במאי , מצוין היום (ג'), בזמן שחייהם של פועלי הבניין בישראל ממשיכים להיות הפקר. מתחילת שנת 2018 נהרגו כבר 12 עובדים בתאונות עבודה בבניין, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד, ו-54 עובדים נפצעו באורח בינוני וקשה - האחרון שבהם אתמול. כך לפי ארגון "נרתמים - בטיחות לעובדי הבניין", המופעל על ידי ארגון קו לעובד ומבצע מעקב שוטף אחר התאונות המדווחות בענף.

 

חודש פברואר היה קטלני במיוחד עם 7 הרוגים, אך מאז נרשמה ירידה במספר ההרוגים בתאונות בנייה ובאפריל נהרג פועל אחד. בסרטון נוגע ללב שהוכן בסיוע הארגון לרגל כנס שנערך בנושא, מספרים קרובי משפחה של הרוגים על הנסיבות שהובילו למותם ועל ההתמודדות היומיומית.

 

חודש מרס: חצי מהפקחים בחופשת פסח, אתרי הבנייה ממשיכים לפעול

פברואר גבה 7 קורבנות בענף הבנייה

הקבלנים המובילים בעבירות בטיחות - הרשימה נחשפת

 

 

 

השבוע נכנס לתפקידו ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומפקח העבודה הראשי החדש במשרד הרווחה, ארז מימון, לשעבר קצין בצה"ל בדרגת סגן אלוף. מימון, שכיהן בעבר כראש תחום חקירות ואכיפה במינהל הבטיחות, אמור להכיר את הליקויים בטיפול בבעיות הבטיחותיות בענף הבניין, המוביל בשיעור ההרוגים והפצועים בתאונות עבודה.

 

בריאיון ראשון לאמצעי התקשורת הוא מספר ל-ynet על תוכניותיו לטיפול בנושא. מימון מסביר, כי בנה עם צוות מינהל הבטיחות תוכנית עבודה בהתאם למדיניות המשרד, שתתמקד בשני מישורים עיקריים. האחד כולל את העמקת הפיקוח והאכיפה באתרי הבנייה והתעשייה, טיוב מערך הטלת העיצומים הכספיים על מבצעי עבירות בטיחות, היערכות לכניסת של טכנולוגיות חדשות דוגמת רחפנים ומערכות מידע מתקדמות, רתימת הרשויות המקומיות ועוד.

 

ארז מימון ראש מינהל הבטיחות (צילום: יח
ארז מימון, ראש מינהל הבטיחות (צילום: יח"צ)

המישור השני יתמקד בתחום הגיהות והבריאות התעסוקתית, שמהווה לדבריו "תחום חשוב מאוד, שמשפיע על איכות החיים של עובדים רבים. אני מאמין שבשיתוף עבודה עם משרד הבריאות נוכל לקדם משמעותית תחום זה".

 

כיצד אתה מתכוון להתמודד עם השיעור הגבוה של ההרוגים בענף הבניין?

"אתרי בנייה הם מקומות עבודה המרובים בגורמי סיכון, שמשתנים ומתעצמים עם שלבי הבנייה השונים. יחד עם זאת, זה בהחלט לא אומר שאתרי בנייה חייבים להיות מסוכנים, הם הופכים למסוכנים כאשר מבצעי הבנייה, קבלנים ויזמים, אם מטעמי חיסכון או עומסי עבודה בלוחות זמנים קצרים, אינם מקיימים את החוקים והתקנות בתחום הבטיחות.

 

"יתרה מכך, כשחקרנו באזהרה מנכ"לים של חברות בנייה גדולות, לא אחת התברר שהמנכ"ל לא היה מודע לאחריות הפלילית שהוא נושא לאירוע תאונה וחשב שהאחריות נעצרת בבעלי התפקידים ברמות הנמוכות".

 

מימון מוסיף כי "במקביל לאכיפה חזקה של החוקים והתקנות הקיימים, קיים צורך לעדכן את החקיקה, לבחון את עדכון בעלי התפקידים הנושאים באחריות באתרי הבנייה ולהכניס לתמונה רגולטורים נוספים, כל אחד בתחומו, הן ברמה הממשלתית והן ברמה המוניציפאלית, על מנת לייצר מערך אפקטיבי עוד יותר".

 

 

נפגעי תאונות עבודה בבניין אפריל 2018 ()
נפגעי תאונות עבודה בבניין אפריל 2018

 

ובינתיים: פעילות היחידה לחקירת תאונות עבודה נדחתה ל-2019

אתמול התברר כי צפויה דחייה נוספת בצעד חשוב, שאמור להוות בשורה בטיפול בתאונות הרבות בענף. כפי שהודיעה המשטרה בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, הקמת היחידה לחקירת תאונות עבודה תחת להב 433, מתוכננת רק בשנת 2019, בזמן שהשר לביטחון פנים גלעד ארדן הכריז לאחרונה כי היא תוקם כבר במהלך השנה הנוכחית.

 

ההחלטה על הקמת היחידה התקבלה בעקבות המלצת פרקליט המדינה בנושא לפני כשנתיים, נוכח המספר המזערי של כתבי האישום שמוגשים בעקבות תאונות עבודה, כשגם אלו לא מגיעים לכדי הרשעות ומאסרים בפועל בשל חוסר תיאום בין המשטרה לבין מפקחי מינהל הבטיחות.

 

בתשובה לשאלה מהן הפעולות שבכוונתו לנקוט כדי לייעל את ביצוע החקירות של תאונות העבודה באתרי הבנייה, משיב מימון כי "בשנה וחצי האחרונות המשרד רענן את נוהלי העבודה וחיזק את שיתוף הפעולה עם המשטרה והפרקליטות.

 

"אנו מבחינים בשינוי חיובי, בסגירת מעגלים מהירה יותר בין המינהל למשטרה, וליווי הפרקליטות בתהליך בשלב מוקדם. משרד העבודה והרווחה הקצה את התקנים הדרושים להקמת יחידת חקירות ואנו תקווה כי התהליך יושלם במהרה על ידי השר לביטחון פנים.

 

"אני מאמין שעם מיסודה של יחידת החקירות המשטרתית לטיפול בתאונות עבודה בשיתוף פעולה מקצועי איתנו, נהיה במקום טוב הרבה יותר. במקביל, בכוונתי להוביל בקרוב עבודת מטה מול משרד המשפטים על מנת לבחון ולטייב את סרגלי ענישה הפלילית הקיימים כיום".

 

בניית מרכז מסחרי ברחובות סול פז נכסים  ()
אתר בנייה

 

מספר מפקחים מזערי אמור לפקוד אלפי אתרים

אחת הלקויות הבולטות בפיקוח על הענף הוא מספר המפקחים המזערי, שנדרש לפקוד את אלפי אתרי הבנייה בישראל. לפי פעילים בשטח מספרם של המפקחים בבניין עומד על 22, אבל לדברי מימון, יש 30 מפקחים בבניין ויצאו מכרזים לאיוש 22 תקני מפקחים נוספים.

 

במקביל, כך לפי מימון, פועלים במשרד לשיפור ביצועים על בסיס כוח האדם הקיים. זאת, בין היתר על ידי עדכון המבנה הארגוני וטיוב תהליכי העבודה, העצמת יכולות האכיפה והכנסת טכנולוגיות מתקדמות דוגמת הפיילוט עליו הודיע המשרד בחודש שעבר, להפעלת רחפנים לאיתור הפרות בטיחות באתרי בנייה, במטרה לקבל תמונת מצב שתאפשר לרכז מאמצים באתרים הנחשבים למסוכנים, ולתעד עבור הטלת קנסות.

 

האם נשקלת כוונה לאפשר למפקחים לפעול ברמה פלילית?

"חקירה פלילית היא פעולה המצריכה משאבים רלוונטיים וידע מקצועי בתחום. לכן, מי שמוביל את החקירות הפליליות כיום הם משטרת ישראל ויחידת החקירות של המינהל על פי חלוקה שהוגדרה מראש".  

 

נפגעי תאונות עבודה בבניין אפריל 2018 (צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
פינויו של הפצוע במצב קשה בתאונת העבודה שהתרחשה אתמול, יום שני(צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)

לדבריו, "למפקחים נדבך חשוב בחקירות שכן, מעבר לחקירות של תאונות עבודה, אנו מבצעים גם היום חקירות פליליות במקרים בהם עולים ממצאים קשים מהאכיפה שמבוצעת על ידי המפקחים, כגון במקרים של הפרת צווים. מינהל הבטיחות לוקח את המידע ומעבד אותו, ופונה לרשם הקבלנים להמשך טיפול בקבלנים רשלנים בעלי רקורד בעייתי.

 

"במקביל, אנו יוצאים למבצעי בטיחות משולבים עם פקחי רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, משטרה, פרקליטות ועוד. מפקחי הבטיחות שלנו היום הם הגורם המקצועי המאפשר למשטרת ישראל להבין את הגורמים לתאונה ולהתמקד בעבירות בטיחות".

 

"שינוי חיובי ביחס לניהול הבטיחות באתר"

חלק ניכר מהפעולות אותן מונה מימון דווחו בחודשים האחרונים על ידי משרד הרווחה, כפעולות אותן מוביל השר העומד בראש המשרד, חיים כץ. אולם גורמים הפועלים בשטח טוענים פעמים רבות כי מדובר בלא יותר מספינים.

 

כך למשל, השר הכריז בשבוע שעבר כי מתחילת השנה הוטלו קנסות בגובה של 44 מיליון שקל במבצעי אכיפה, שהתקיימו בעקבות החוק אותו יזם, להגדלת הקנסות המושתים על קבלנים בגין עבירות בטיחות. עם זאת, לטענת ראובן בן שמעון שהקים את הפורום למניעת תאונות עבודה, עד היום לא נגבה ולו שקל אחד, בעקבות הקלות שנקבעו לדבריו בלחץ הקבלנים ובהמלצתו של כץ, ממש באותו היום שבו החוק נכנס לתוקף.

 

 

בתשובה לשאלה מה סכום הקנסות שנגבו בפועל מקבלנים מאז תחילת השנה, משיב מימון, כי "מתחילת ינואר 2018 ניתנו יותר מ-1,600 קנסות בהיקף של יותר מ- 44 מיליון שקל, שמטרתם להעמיק את ההרתעה האפקטיבית שתציב המדינה מול קבלנים שמשתמטים מאחריותם. נכון לחודש אפריל 2018, מאות עיצומים בהיקף של עשרות מיליונים נמצאים בתהליך של גבייה. הגם שההיקף הוא גבוה, העניין הוא לא הכמות אלא האפקט של מערך העיצומים החדש על השטח. אני מקווה שבעתיד הקרוב הדבר יבוא ליידי ביטוי גם בירידה בהיקף הנפגעים".

 

שינוי בפתח? "עדיף מפקחים במקום רחפנים"

מימון החליף בתפקיד ראש המינהל המפקח הראשי את אריק שמילוביץ', ששימש בתפקיד בחצי השנה האחרונה, מאז הדחת המפקחת הראשית לשעבר, ורדה אדוארדס. לדברי ראובן בן שמעון, פעיל ותיק בתחום, "מימון מכיר את המערכת מבפנים ואנחנו מצפים שינקוט בצעדים משמעותיים. הבעיה המהותית כיום היא נושא חקירת תאונות עבודה, נושא שיש לו רקע בו ושנופל כיום בין הכסאות".

ראובן בן שמעון ()
ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה

"החודשים האחרונים אופיינו בחוסר שקיפות מצד המינהל", מוסיף בן שמעון. "רוב השאילתות שהגשנו פשוט לא נענו והמדיניות היתה של הסתרה ואי אמירת אמת, המבוססת על ספינים. יחד עם זאת, זה מתחיל להשתנות ואף נקבעה לנו פגישה עם משרד העבודה, כלומר יש נכונות".

 

בן שמעון מברך על החלטת משרד העבודה לפרסם את רשימות צווי הבטיחות שהוטלו על קבלנים, אבל מציין כי יש לעשות זאת בפרק זמן קצר בהרבה לעומת היום ובסמוך להטלת הצו. כמו כן הוא מביע הסתייגות ממיזם הרחפנים. "מבחינתנו זו פארסה אחת גדולה, שנוגדת בכלל את החוקים האוסרים להטיס רחפנים מעל בני אדם", אמר. "איך בכלל יכניסו אותם לבניינים כדי לבדוק שאין פירים פתוחים או ליקויי חשמל?".

 

76% מהעובדים לא מרגישים בטוחים באתרים

בחודש אפריל התווסף אל מניין ההרוגים בענף עומר מוחמד אחמד אדעיס מהכפר יטא ליד חברון, בן 54 במותו, לאחר שנפל מגובה של 10 מטרים באתר בנייה באזור התעשייה במעלה אדומים. המשטרה פתחה בחקירה לבדיקת נסיבות מותו, אך באתר לא ביקרו מפקחי מינהל הבטיחות במשרד העבודה והוא לא נסגר לפעילות למשך 48 שעות - כפי שנהוג בתאונות עבודה קטלניות.

פועל בנייה שנהרג עומר מוחמד אחמד אדעיס  (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)
ההרוג בחודש מרס: עומר מוחמד אחמד אדעיס המנוח(צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)

הסיבה לכך היא מיקומו של אתר הבנייה. "משרד העבודה לא מבצע אכיפה וחקירות באזורים שמעבר לקו הירוק, בטענה שאינו מוסמך לכך", מסביר בן שמעון. "למעשה, המינהל האזרחי ומשרד העבודה מפילים את האחריות לנושא האחד על השני".

 

בנוסף נפצעו בחודש שעבר באתרי הבנייה, 11 עובדים באורח בינוני ושלושה במצב קשה, האחרון שבהם אתמול, בעקבות נפילה מגובה באתר בנייה בנצרת.

 

בסקר פייסבוק שערך פרויקט "נרתמים" בקרב עובדי בניין דוברי ערבית לרגל ה-1 במאי, התברר שהרוב המכריע של העובדים אינם חשים בטוחים באתרי הבנייה. בסקר השתתפו כ-260 משיבים, שענו על השאלה: "אם הינך עובד באתר בנייה בישראל, האם אתה מרגיש שהוא בטוח?". הממצאים: 76% אינם מרגישים בטוחים, לעומת 24% שכן.

 

בארגון קובלים, כי "רק אתמול התבשרנו שלמרות הכרזות הגופים השונים במהלך השבועות האחרונים, לא תוקם השנה יחידה משטרתית בשיתוף עם מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה לחקירת תאונות עבודה בבניין, למרות ההמלצות הגורפות לצורך בגוף זה של היועץ המשפטי לממשלה וגורמים נוספים. בשנה שעברה היו אפס כתבי אישום בתחום. נראה כי גורמי האכיפה פוחדים להביא למצב שבו מישהו באמת ייתן את הדין על זילות חיי האדם באתרי הבנייה".

 

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי "אנו קוראים לשר לביטחון פנים גלעד ארדן לממש את הבטחתו ולהקים לאלתר את היחידה המיוחדת לחקירת תאונות עבודה במסגרת להב 433, שתהיה חוד החנית במלחמה בתאונות העבודה. רק חקירות איכותיות, הגברת האכיפה הפלילית והגשת כתבי אישום נגד הקבלנים יביאו בסופו של דבר לשמירה על חיי פועלי הבניין ולשינוי מגמת התאונות בפרט בענף הבנייה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה
צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה
מומלצים