שתף קטע נבחר

כך משלמים רבבות חברי מועדון שופרסל עמלה מיותרת

ההסכם החדש עליו חתמה שופרסל לתפעול כרטיס האשראי של המועדון, כמו גם השיווק האגרסיבי, הביאו לזינוק של 40% במספר הכרטיסים תוך 3 חודשים, כשעשרות אלפי לקוחות מחזיקים בשני כרטיסי מועדון ומשלמים עמלה מיותרת - והם לא לבד. בדיקת ynet: כך עולה שיעור "הכרטיסים הדוממים" מדי שנה

האם גם אתם מחזיקים כרטיס אשראי שאינכם עושים בו שימוש? הישראלים אוהבים קניות, ובמיוחד באמצעות כרטיס האשראי. היקפי הרכישות גדלים מדי שנה בכ-8%, וכל אדם בוגר בישראל מחזיק בממוצע בשלושה כרטיסי אשראי. אבל, חלק גדול מאותם כרטיסים לא באמת משמשים לרכישות. למעשה, לא נעשה בהם כל שימוש: הם פשוט נחים להם בארנק.

 

לכתבות נוספות בערוץ הכסף שלי

 

בדיקת שוק כרטיסי האשראי נכון לסוף חודש מרס, מעלה כי 2.3 מיליון כרטיסי אשראי הוגדרו כ-"לא פעילים" – כאלו שלא בוצעה בהם כל פעולה במשך שלושה חודשים רצופים. מדובר בכמעט 23% מכלל כרטיסי האשראי שמחזיק הציבור - כרטיסים דוממים המניבים מדי שנה עשרות מיליוני שקלים לבנקים ולחברות האשראי, "דמי כרטיס" שנגבים מבעליהם.

 

בדיקת ynet מעלה כי שיעור הכרטיסים הלא פעילים מתוך סך הכרטיסים בהם מחזיק הציבור הולך ועולה במרוצת השנים, במקביל לקצב הצפת השוק בשלל הכרטיסים השונים. כך למשל בתחילת 2014 שיעור הכרטיסים הלא פעילים עמד על 18%, בתחילת 2016 הוא עמד על כמעט 20%, וכעת הוא מתקרב לשיעור של 23% מסך הכרטיסים התקפים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

איך זה קורה? שלל הרשתות הקמעונאיות ומועדוני הלקוחות השונים משווקים לנו באופן אגרסיבי למדי את כרטיסי האשראי שלהם. זאת, בעוד רובנו כבר מצויידים בכרטיס אחד לפחות, אם לא יותר, בין אם מדובר בכרטיס שהונפק על ידי הבנק או בכרטיס חוץ בנקאי. דוגמה בולטת ועדכנית היא המאבק המתוקשר על מועדון שופרסל, בו לקחו חלק לאומי קארד וכאל.

מידע בנושא כרטיסי אשראי

נזכיר כי לקראת סוף שנת 2017, הודיעה שופרסל, שעד אז הפעילה את כרטיס האשראי של אחד ממועדוני הצרכנות הגדולים בשוק, באמצעות לאומי קארד, כי לאחר 10 שנים של שותפות היא מסיימת את שיתוף הפעולה איתה, ותחל להנפיק את כרטיסי האשראי של המועדון באמצעות חברת האשראי המתחרה כאל, שהציעה לה תנאים נדיבים במיוחד.

 

על פי ההסכם הוותיק עם לאומי קארד, לקוחות המחזיקים בכרטיס אשראי קיים, ימשיכו לקבל את ההטבות שמעניק אשראי המועדון, עד למועד שבו יפוג תוקפו של הכרטיס (לרוב, לאחר 3 שנים מיום הנפקתו). אלא שכאל לא המתינה, כמובן, שהתחלופה הטבעית תעשה את שלה: בשיתוף שופרסל היא החלה בשיווק אגרסיבי של הכרטיס החדש.

 

רבים מאיתנו שביקרו בחודשים האחרונים באחד מסניפי הרשת בוודאי נתקלו בניסיונות השידול התכופים והלא מתונים להנפקת כרטיס חדש. ואולם, צירוף הלקוח והחתמתו על הנפקת כרטיס חדש, אינה מבטלת באופן אוטומטי את הכרטיס הקיים.

 

200 אלף לקוחות עם פוטנציאל לכרטיס כפול

בדיקת ynet מעלה כי נכון לסוף שנת 2017 היו במועדון שופרסל כ-504 אלף כרטיסי אשראי תקפים, מספר זהה לזה שנרשם שנה קודם. בדיקה מעמיקה בדוחות הכספיים של חברת לאומי קארד מעלה כי נכון לסוף חודש מרס 2018, מספר הכרטיסים התקפים של המועדון עמד על 395 אלף. זאת, בעוד הדוחות הכספיים של כאל מדווחים על יותר מ-300 אלף לקוחות.

סניף של שופרסל. 504 אלף כרטיסי אשראי תקפים ()
סניף של שופרסל. 504 אלף כרטיסי אשראי תקפים
 

במילים פשוטות, ממספר סטטי של כחצי מיליון כרטיסים, גדלה הכמות, תוך שלושה חודשים בלבד, בכ-40% - ליותר מ-700 אלף. רובם המוחלט לא ניתן ללקוחות חדשים, אלא ללקוחות שופרסל שהחזיקו כבר בכרטיס של לאומי קארד.

 

כך נוצר מצב בו עשרות אלפי לקוחות מחזיקים בשני כרטיס אשראי של מועדון שופרסל, אחד שהונפק על ידי לאומי קארד ואחד שהונפק על ידי כאל. מלבד הצפיפות בארנק, לכפל הכרטיסים הזה יש משמעות כספית – במקרים רבים אותם לקוחות משלמים דמי כרטיס מיותרים.

 

דמי הכרטיס בכרטיסי לאומי קארד עומדים על 12.9 שקל בחודש, שהם כ-155 שקל לשנה (בכרטיסי כאל דמי הכרטיס עומדים על 14.90 שקל בחודש, אך בשנה הראשונה הלקוחות פטורים מעמלה זו).

 

כלומר, הלקוחות יכולים להחליט להמתין להנפקת כרטיס חדש עד שיפוג תוקף הכרטיס הקיים שלהם (שממשיך להקנות את ההטבות ברשת), או לחילופין להנפיק כרטיס חדש ולבטל את הקיים, אך אין שום סיבה שיחזיקו בשניהם. המציאות מראה כי רבים מהלקוחות שוכחים לבטל את הכרטיס, ובמשך חודשים רבים משלמים עמלה מיותרת.

 

המקרה של שופרסל הוא כאמור רק דוגמה אקטואלית למציאות רווחת, שבה מאות אלפי כרטיסים דוממים מניבים לחברות האשראי ולבנקים רווח נאה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים