שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הפעם, הנסיכה יוצאת להציל את הנסיך
    סוף סוף אגדה חדשה, נטולת סטריאוטיפים, ששוברת את התבנית המיושנת והמוכרת, לפיה גיבור הסיפור הוא בן, בעוד הבת היא רק "דמות" התומכת בגיבור הסיפור. יעל סלור, יוצרת המופע "הנסיכה וסוד הדרקון", מספרת על מודל חיקוי חדש לבנות ובנים, ומזמינה להצטרף לקמפיין גיוס המונים

    בגיל 15 השיער שלי התחיל להיות לבן. אני זוכרת שישבתי בשיעור כימיה, שיחקתי משועממת בשערות ראשי הצעירות, כשלפתע הבחנתי שהשערה שלא שרדה את המגע שלי ונפלה על השולחן היא בעצם שערה לבנה. בצבא כבר הייתי צובעת כל שבועיים את השיער בצבע שחור פחם. שחלילה אף אחד לא יבחין, כי לבן זה זקן, מכוער, מלוכלך, בוטה ומי בכלל ירצה אותי ככה.

     

    בכל צביעה הייתי מביטה בראי ובעיני רוחי נצפתה הנערה היפהפייה מהאגדות, בעלת השיער הארוך, הגולש והשופע, עם העור הרך והענוג, הנערה היפהפייה, שהיא בטח לא אני, אבל כמוה אני רוצה להיות. שנים צבעתי. הסתרתי באובססיביות, נלחמתי בטבע שלי בכוח. שילמתי מחיר רגשי, כספי ובריאותי אבל לא ויתרתי. הייתי נחושה להיות יפה, נקייה, צעירה ונשית. כמו שאני צריכה להיות. כמו שכולן היו צריכות להיות.

     

    צפו בסרטון מקמפיין גיוס ההמונים של ההצגה:

     

    מתי נכתבו החוקים הקפדניים הללו? ומתי אני חתמתי על הסכם בו אני מתחייבת לעמוד בחוקים האלה באדיקות כזו?

     

    במשך שנים עסקתי בנסיכות שפגשתי סביבי: על המרקע, בסרטים ובספרים. ענוגות, רכות ועדינות, מחכות לנסיך שיציל אותן משינה עמוקה או ממגדל גבוה. הן שלטו בי והגדירו אותי ובעיקר את מי שאני לא. הן קבעו כמה אני ראויה ונחשקת. הבטתי בראי, יכולתי לראות את השיער השחור המבריק ונטול הפגמים, אבל לא יכולתי לראות את עצמי. שנים של התעסקות בנסיכות ובצבע לשיער.

     

    מעולם לא הזדהיתי עם הנסיכות הגיבורות

    לפני כמה שנים, כשכבר אישה צעירה, נתקלתי לגמרי במקרה בספר "הנסיכה שלבשה שקית נייר". אליזבט, הנסיכה של רוברט מאנץ', שיצאה להציל את הנסיך שלה וניצחה בתחבולות את הדרקון, היתה הנסיכה הראשונה שהזדהיתי איתה. איפה היא היתה כל שנות ילדותי ולמה לא היו עוד כמותה? רק באותו רגע הבנתי באמת עד כמה מעולם לא הזדהיתי עם הנסיכות הגיבורות שמילאו את עולמי.

     

    מקמפיין גיוס ההמונים של
    מקמפיין גיוס ההמונים של "הנסיכה והדרקון". צילום: רון גלזל

     

    הייתי כבר בת יותר מ-30 כשהפסקתי לצבוע את השיער לשחור וכשנתקלתי באליזבט בפעם הראשונה. מידת ההשפעה שהיתה לה עליי היתה משנת חיים. אליזבט היתה הנסיכה היחידה משלל הנסיכות שהעולם הפגיש לי, שממש התחברתי אליה, שרציתי להיות חברה שלה, שרציתי להיות כמוה. שקצת הייתי כמוה!

     

    ועוד דבר מעניין קרה: גיליתי שכמעט כל הנשים והבחורות סביבי, הרגישו בדיוק כמוני – רוצות להיות נסיכה אבל לא באמת מזדהות עם אלה שהיו סביבן – ענוגות, מפלבלות בעיניהן, פאסיביות וענוגות. וכבר ידעתי – יש עוד כמוני ויש עוד נסיכות, ואני אספר את סיפורה של אחת כזו, הנסיכה אלתיאה.

     

    היא בעיקר מי שהיא

    במופע הנסיכה וסוד הדרקון, יצרתי יחד עם דנה אייזן וענבל גנצר, את אלתיאה. נסיכה שנראית כמו שהיא נראית, שחושבת כמו שהיא חושבת, שמדמיינת ורוצה וחוששת. נסיכה בדיוק כמו שהיא. אלתיאה היא נסיכה בעלת דמיון וחזון שמשנה מציאות והיא בעיקר מי שהיא.

     

    לוגו ההצגה
    "גיבורת הנסיכה וסוד והדרקון נוצרה במטרה להביא ייצוג חדש של נסיכה". צילום: רון גלזל

     

    בישראל 2018 ילדות עדיין גדלות על אגדות רוויות סטריאוטיפים ובהן נסיכות עדינות המחכות לנסיך, שיציל אותן בנשיקה או ממגדל בו הן כלואות. המסר הוא, כי הן אינן יכולות להציל את עצמן וכי הנסיך יציל אותן אם רק יהיו מספיק יפות ועדינות. גיבורת הנסיכה וסוד והדרקון נוצרה במטרה להביא ייצוג חדש של נסיכה. מודל שישמש עבור ילדות (וילדים) מודל לחיקוי ראוי ומעורר השראה. זאת, מתוך מחויבות עמוקה לרעיון על פיו יש לעודד ילדות להאמין ביכולותיהן ולהיות נאמנות לעצמן.

     

    מחקר שפורסם בשנת 2017 הוכיח כי החל מגילאי 6 קיימת צניחה משמעותית בביטחונן העצמי של ילדות, כשבין הגורמים המשמעותיים האחראיים לכך הם הסטריאוטיפים המגדריים אליהם ילדות נחשפות. חוסר הביטחון האוחז בהן משפיע על יכולתן להשתלב במקצועות מדעיים, להימנע מתפקידים בכירים ולוותר על תפקידי הנהגה.

     

    לוגו ההצגה
    משתתפות ההצגה "הנסיכה וסוד הדרקון". צילום: רון גלזל

     

    אנו יכולים לומר לילדות שלנו שהן יכולות לבחור להיות כל מה שירצו כשיהיו גדולות, אך בפועל, בהיעדר מודלים משמעותיים לחיקוי, אפשרות הבחירה של הילדות בישראל 2018 כמעט ולא קיימת. בעידן הנוכחי, בולטת עוד יותר חשיבותן של דמויות נשיות חזקות ומובילות, שיהוו מודל נוסף עבור הילדים והילדות של ישראל.

     

    אני רוצה שילדות בשנת 2018 יכירו את אלתיאה ויבינו שהן יכולות להצליח ללא קשר למראה שלהן, שהן ראויות ונפלאות כמו שהן: בכל הצבעים והצורות. כל הילדות שלנו נסיכות – כשאנחנו אומרים להן את זה, אנחנו צריכים גם להתייחס אליהן ככה. ובעיקר לא להסתיר להן את זה עם צבע לשיער. הנסיכות שלנו, אם רק יאמינו בעצמן, אם גם אנחנו נאמין בהן וניתן להן את הבמה שמגיעה להן, יהפכו לנשים מובילות, מצליחות ושמחות יותר.

     

    • הכותבת, יעל סלור, יוצרת המופע "הנסיכה וסוד הדרקון" שיוצג במוזיאון ת"א, היא מקימת קבוצת בלאקבוקס, הפועלת לשינוי חברתי וקידום שוויון מגדרי דרך ובאמצעות הבמה.

     

    • ההצגה, המיועדת לגילאי 6-13, זכתה למענק יוקרתי ממשרד התרבות ובשיתוף עיריית תל אביב ומוזיאון תל אביב לאמנות, שהעניק למופע בית קבוע להופעות.

     

    • לפרטים ותרומות לקמפיין גיוס ההמונים לטובת המופע לחצו כאן .  

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים