שתף קטע נבחר

בגלל הבד"ץ? על אריזות הבורקס שמשווקת זוגלובק לא מופיעות בנות

החברה משווקת לרשתות השיווק 5 אריזות בורקס עם תמונות של ילדים ממין זכר בלבד. נציג של חברת המיתוג אמר לצרכנים כי ההחלטה קשורה לכשרות. המהלך עורר זעם בקרב נשים: "איך ילדה בת 6 היא אובייקט מיני שצריך להסתיר?". לטענת שדולת הנשים, חברות מזון מנחות מעצבים לא להציג נשים על גבי אריזות. זוגלובק: "יהיו גם אריזות עם ילדות"

למה על גבי אריזות הבורקס החדשות של זוגלובק מופיעים ילדים בלבד ואף לא ילדה אחת? צרכנים תהו על כך אחרי שראו פרסום בנושא בחשבון האינסטגרם של חברת המיתוג  Wicked Brand שיצרה את אריזות המוצרים.

 

לכתבות צרכנות נוספות

 

מדובר בארבעה מוצרים: בורקס גבינה, בורקס תפו"א, מיני בורקס גבינה ומיני בורקס תפו"א, שלהם חמש אריזות. על כל אריזה מופיע ילד חמוד אחר, ממין זכר.

בורקס זוגלובק בנים ילדים אין בנות ()
ילדים - יש. ילדות - אין

 

נציג של חברת המיתוג הסביר ללקוחה שתהתה על כך, כי "הרבנות לא מאשרת בנות". בניגוד לדבריו של הנציג, לרבנות אין איסור כזה. אך זוגלובק משתמשת גם בשירותי השגחת הכשרות של בד"ץ העדה החרדית וצרכנים תהו האם בשל כך אין ילדות על האריזות האלה.

 

בעבר פרסמנו כי אסם, שמחזיקה אף היא בכשרות הבד"ץ הזה בחלק ממוצריה, הורידה מאריזת החטיף דובונים את הדובונת והשאירה רק דובונים זכרים. מאז, הוחזרה הדובונת לאריזות החטיף.

 

בזוגלובק מסרו ל-ynet כי בקרוב יישווקו המוצרים גם באריזות שמציגות בנות ואף שלחו דוגמה לכך, אך תמוהה ההחלטה להוציא לשוק קודם כל את המוצרים עם תמונות הבנים בלבד. ברשתות השיווק ניתן למצוא כרגע רק את האריזות האלה.

אריזות בורקס זוגלובק עם תמונות של בנים בלבד ()
פוסט ב"פוליטיקלי קוראת" שמציג את תגובת משרד המיתוג באינסטגרם

 

ניצן וויסברג, שפרסמה על כך פוסט בפייסבוק, סיפרה ל-ynet: "אני כותבת באופן קבוע על נושאים כאלה. מבחינתי ומבחינת רבים כמותי, מוצרים, מותגים וחברות שמייצגים אפליה יקבלו יחס הולם מהקהל. יש צרכנים שלא רוצים לקנות מוצרים שהפרסומות שלהם או האריזות שלהם מייצגות אפליה נגד נשים, או מזרחים, או כל מגזר אחר".

 

זוגלובק כבר הוציאו לא מזמן מוצרים עם תמונות של נשים, עובדות במפעל זוגלובק.

"חברת המיתוג בטח לא כתבה את זה על דעת עצמה".

 

אם כי אין נוהל כזה של הרבנות.

"גם אם אין נוהל יש חברות שעושות מעבר לנדרש מהן. הייתי חלק מהעותרים לבג"ץ סביב הסיפור של החמץ בבתי החולים. שם יש נוהל של הרבנות וחלק מבתי החולים יישמו את הנהלים על דרך החומרה, כולל להחרים לאנשים חמץ בכניסה והיו בתי חולים שלא עשו את זה. כך שיותר מעניין אותי אם יש צנזורה עצמית ואם יש החמרה בצנזורה העצמית מאשר אם יש נוהל כזה של הרבנות או של הבד"ץ".

אריזות בורקס זוגלובק עם תמונות של בנים בלבד ()
0-5 לבנים

"לא להחרים - להציף"

בין הפוסטים שפורסמו בתגובה לפוסט באינסטגרם שמשרד המיתוג הספיק למחוק, היה גם הפוסט של טליה קליין פרץ שכתבה בפייסבוק: "מה חסר בתמונות? או יותר נכון - מי חסר בתמונות? לפי משרד הפרסום של זוגלובק, Wicked Brand, נאסר עליהם להשתמש בתמונות של ילדות על האריזות. נכון או לא נכון, עובדתית כרגע יש ארבעה מוצרים (חמש אריזות) ורק תמונות של בנים. תסיקו מסקנות בעצמכם".

 

עוד כתבה, כי "טרם הצלחתי להבין איך ילדה בת 6 היא אובייקט מיני שצריך להסתיר. מי שאומר 'זה מה יש' ו'זה מה שתמיד היה' ו'אין מה לעשות', ממש לא צודק - יש מה לעשות. ואני לא מדברת על להחרים אלא להציף. לא עוזר לנו להחרים, צריך שלא יעשו את זה מלכתחילה".



בורקס זוגלובק בנים ילדים אין בנות ()
ברשתות השיווק נמכרים רק המוצרים באריזות עם הבנים

  

גם בשדולת הנשים התייחסו לנושא. בניוזלטר "חדשות השדולה" (עדכון שבועי שנשלח במייל) כתבו ש"כבר לפני כמה חודשים התחלנו לקבל פניות ממעצבות מוצרי מזון, ששיתפו אותנו בהנחיה לא פורמלית לא לצרף דמויות של נשים על האריזות. אנחנו רוצות שלילדות ולילדים שלנו יהיו דמויות שונות ומגוונות לשאוף אליהן, נשים וגברים, דתיים וחילוניים, ממוצאים שונים ודוברי שפות שונות.

 

"מחיקתן של נשים מאריזות מזון, מפרסומות וגם מהמרחב הציבורי באופן פיזי היא סכנה של ממש המרחפת מעל ראשיהן של נשים בישראל, נוכחותן והשפעתן. הדרת נשים אינה שמועה רחוקה, היא כאן איתנו. אלא שהצניעות הנדרשת היא למעשה מאבק של כוחות דתיים מסוימים על כוח פוליטי".

בורקס זוגלובק בנים ילדים אין בנות ()
בקרוב: ילדה על האריזה (הדמיה: זוגלובק)

מעצבת שעבדה עם חברות מזון סיפרה ל-ynet שאם אריזת מוצר המזון מסומנת בחותמת של כשרות מהדרין, אז בתעשייה מעדיפים שלא יופיעו על גביה נשים ואף לא ילדות. "פעמים רבות חברות שמשתמשות בכשרות בד"ץ לא רוצות לעצב אריזת מוצר נפרדת למגזר החרדי, אז משמיטים בנות ממוצר שמשווק לכל האוכלוסייה", אמרה.

 

היא הוסיפה, כי "הייתי לאחרונה במבחן במשרד פרסום שנותן פתרון לחברות הגדולות במגזר החרדי. נתנו לי לעצב אריזת מיונז ואמרו לי שבמגזר החרדי צריך פתרון קריאייטיבי: ללא אנשים. על נשים - אין מה לדבר בכלל.

 

"עבדתי גם בחברת צעצועים שמכרה משחקים שכללו שוקולדים ובצק סוכר. ידענו שאם מופיעות ילדות מצולמות על האריזות, לא נקבל כשרות. במגזר החרדי אפשר להציג רק ילדים בנים, לא חשופים, עם כיפה ואין בכלל בנות. בשלטי חוצות בבית שמש לא יכולנו להציג במודעות אפילו רבע אישה כי יש השחתות. פחדנו מזה אז תמיד הצגנו רק מלל. כל בתי העסק סובלים מזה בצורה מסוימת. ולמה? ילדות זה הכי תמים שיש".

 

מזוגלובק נמסר בתגובה: "הרבנות לא אסרה מעולם על תמונות נשים או ילדות על האריזות. זוגלובק משלבת תמונות נשים באריזותיה. במקרה הזה נפלה טעות ואנו נעלה עם אריזות הכוללות גם תמונות של ילדות באותה סדרת מוצרים".

 

ממשרד המיתוג לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים