הקשר בין החיידקים מאפו של ממציא הפניצילין לעמידות לאנטיביוטיקה

מדענים הצליחו למפות את הגנום של מעל 3,000 חיידקים, רבים מהם עמידים ביותר לכל סוגי האנטיביוטיקה. חלק מהדגימות – מאפו של אלכסנדר פלמינג ממציא הפניצילין

התגלית שעשויה להוביל לפיתוח טיפולים אנטיבקטריאליים חדשים: מדענים הצליחו למפות אלפי חיידקים, חלקם עמידים ביותר. התגלית עשויה להוביל לפיתוחם של חיסונים וסוגי אנטיביוטיקה חדשים, ולסייע בדרכי אבחון חדשות למחלות זיהומיות.

להתגבר על העמידות לסוגי אנטיביוטיקה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
להתגבר על העמידות לסוגי אנטיביוטיקה(צילום: shutterstock)

החוקרים ממכון סנגר שבבריטניה, אספו כ-5,500 דגימות חיידקים, אחת מהן היתה מאפו של אלכסנדר פלמינג, ממציא הפניצילין בשנת 1928. הדגימה מאפו נלקחה מהמכון הלאומי הבריטי לתרביות חיידקים, שיש בו את המאגר הגדול ביותר של חיידקים.

החיידק הראשון עליו עבדו המדענים הוא שיגלה פלקסנרי, שנלקח מדגימה מגופו של חייל משנת 1915. חיידק אלים זה גורם לשלשולים דמיים ואף עלול לגרום לזיהום קטלני בדם. דגימה נוספת כאמור נלקחה מאפו של ממציא הפניצילין פלמינג.

החוקרים מיפו את החומר הגנטי של כל חיידק, הוא ה-DNA. המדובר בסליל כפול המצוי בגרעין התאים החיים, וקובע את התכונות של כל יצור. באמצעות מיפוי ה-DNA, נתגלו דרכי אבחון חדשות, ואף פותחו תרופות מהפכניות שהביאו להצלת חיים.

ההשלכות של עמידות לאנטיביוטיקה

המיפוי החדש של אלפי החיידקים אותו ביצעו החוקרים, מפורסם באתר האינטרנט של מכון המחקר הבריטי NCTC, ופתוח לעיון של מדענים בכל רחבי העולם.

החוקרים מקווים כי הרצף הגנטי שנמצא לכל חיידק וחיידק, יסייע להבין טוב יותר את העמידויות שפיתחו החיידקים במשך השנים ואת הדרכים להתגבר על העמידויות ולפתח חיסונים, סוגי אנטיביוטיקה ובדיקות חדישות.

על פי ההערכות, כ-70% מהחיידקים בעולם כבר עמידים כנגד לפחות לאנטיביוטיקה אחת. רבים מהחיידקים כבר עמידים לכל סוגי האנטיביוטיקה. אחד החיידקים העמידים הוא זיבה, כשעל פי ארגון הבריאות העולמי גורם להדבקתם של כ-78 מיליון בני אדם בשנה.

חיידקים נוספים המגלים עמידויות נרחבות לאנטיביוטיקה הם החיידק הליקובקטר פילורי הגורם לכיב קיבה ודורש טיפול של 3 סוגים למשך שבועיים, וחיידק השחפת בו נדבקו מעל 10.4 מיליון בני אדם, ושגרם למותם של 1.7 מיליון בשנת 2016.

צפו: המקומות הכי מזוהמים בחיידקים שאתם נוגעים בהם כל יום

איזה חיידקים עמידים לתרופות?