שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בחו"ל לא יהיה לנו ספר תורה. איך נקרא את ההפטרה?

    שאלה:

    בטיולנו בחו"ל נגיע למקום שבו לא יהיה לנו ספר תורה לקריאה בשבת. ברור לי שאי אפשר לקיים את קריאת התורה ללא ספר, אולם אני מבקש לשאול, האם ניתן לקרוא את ההפטרה עם ברכותיה.

     

    יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    תשובה:

    כדי להשיב יש צורך להבין מה עניינה של ההפטרה. בשולחן ערוך נאמר: "מפטירין בנביא מעניינה של פרשה. ואין פוחתין מכ"א פסוקים" (שו"ע או"ח סימן רפד, א). המשנה ברורה (שם) מסביר: "מפני שפעם אחת גזרו גזירה על ישראל שלא יעסקו בתורה, וקראו בנביאים שבעה וברכו עליהם, כנגד השבעה שהיו צריכים לעלות ולקרות בתורה, ולא היו קורין עם כל אחד פחות מג' פסוקים, והרי בין כולם כ"א פסוקים. לכך, אף על פי שהגזירה בטלה - המנהג לא בטל. ומשום כך תקנו שהמפטיר יקרא בנביא לא פחות מכ"א פסוקים, ויהא קורא בתורה תחילה מפני כבוד התורה... ויברך המפטיר ז' ברכות (דהיינו שתי ברכות שמברך המפטיר על התורה לפניה ולאחריה ואחת על הנביא לפניה וארבע לאחריה) כנגד ז' שקראו בתורה" (שם סק"ב).

     

    כלומר, ההפטרה תוקנה בזמן שאי אפשר היה לקרוא בתורה. גם אחר כך, כאשר הגזרה בוטלה, השאירו את התקנה לקרוא בהפטרה. לכאורה, לפי זה, כאשר אין ספר תורה, חוזר מצב האונס לציבור, וניתן לקרוא שוב בהפטרה עם ברכותיה. אולם באמת אינו כן. וכך כותב בפירוש הרמ"א: "ולא נתקנה ההפטרה רק בציבור, אחר שקראו בתורה, אבל בלאו הכי אסור לקרות עם הברכות שלפניה ולאחריה, אבל בלא ברכה שרי" (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רפד, א). כלומר אין לקרוא ההפטרה - אלא בלא ברכות.

     

    המשנה ברורה מסביר זאת, שאם המפטיר יפטיר בנביאים, ויברך עליו ולא יקראו בתורה, הרי אנו משווים דברי הנביאים לתורה בקריאה וברכה. ואנשים עלולים לטעות שניתן לקרוא בהפטרה גם כאשר יש ספר תורה. ולכן הוא מסיק, שרק כאשר יש ספר תורה – "צריך לקרות המפטיר בתורה תחילה ומזה יראו שהתורה עיקרית..." (סימן רפב ס"ק כח).

     

    לפי זה, כאשר אין ספר תורה אמנם אסור לקרוא את ההפטרה עם ברכותיה, אולם בלי ברכה – מותר. אחד הפוסקים האחרונים (מגן אברהם שם סק"א), הוסיף שכך גם ראוי לעשות (לקרוא בלי ברכה, כשם שקוראים בתורה כאשר אין ספר כשר, כדי שלא לשכוח את נושא הקריאה).

     

    לסיכום:

    כאשר אין לציבור ספר תורה בשבת, קוראים בתורה מתוך חומש ללא ברכות, וכן קוראים בהפטרה ללא ברכות (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים