שתף קטע נבחר

פארק המסילה ניצל: הרכבת הקלה בירושלים תעבור בעמק רפאים

בתום מאבק ציבורי הכריעה הוועדה המחוזית: הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים ולא בתוואי פארק המסילה. הוועדה דחתה את טענות המתנגדים שחששו מפגיעה באופייה הייחודי של המושבה הגרמנית, וקבעה: חלופה זו תחזק את אופיו ההיסטורי של הרחוב

הכרעה במחלוקת סביב תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים - שאיים לפגוע בפארק המסילה בעיר. בתום מאבק ציבורי ממושך הכריעה היום (ב') הוועדה המחוזית לתכנון ובניה כי הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים, ולא בתוואי הפארק.

 

הסוף לצפיפות ולבלגן הכרטיסים? מכרז חדש להפעלת הרכבת הקלה בירושלים

שר התחבורה מקדם: הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים - פארק המסילה יישמר

 

בשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי שר התחבורה, ישראל כץ, תומך בחלופה של עמק רפאים, והיום פרסמה הוועדה המחוזית את החלטתה. "חלופה זו, לא רק שלא תפגע ברחוב עמק רפאים, אלא תביא לשיפור ניכר באופיו כרחוב תוסס בעל עירוב שימושים וחיי רחוב חיוניים ותתרום להעצמת רחוב עמק רפאים כמתחם בילוי עירוני", נקבע.

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הרכבת הקלה בירושלים(צילום: EPA)
 

העברת הקו הכחול של הרכבת בעמק רפאים עוררה מחלוקת בקרב בעלי העסקים והתושבים ברחוב, שהתנגדו בטענה שהעבודות יפגעו בהם ויהרסו את אופי המושבה הגרמנית. מנגד קמה מחאה ציבורית רחבה נגד העברת הרכבת על גבי פארק המסילה, אחד האתרים האהובים באזור וסמל לדו-קיום ירושלמי.

 

הוועדה פסלה את החלופות האחרות

הוועדה המחוזית פירטה את השיקולים נגד אפשרויות אחרות, כמו העברת הרכבת בפארק המסילה, כריית מנהרה מתחת לפארק, או העברת הרכבת במסלולים אחרים שלא עוברים דרך המושבה הגרמנית.

 

לגבי חלופת פארק המסילה קבעה הוועדה כי "לא ניתן להעביר את מסילת הרכבת הקלה על פני הקרקע בפארק המסילה, מבלי לפגוע באופן מהותי בפארק ובשימוש בו, עד כדי ביטולו. חברי הוועדה הדגישו כי לפארק המסילה חשיבות רבה לתושבי השכונות הסמוכות לה ולתושבי העיר כולה. הפארק משמש כריאה ירוקה עירונית וכציר הליכה וציר אופניים מרכזי בדרום העיר, הן לצורכי ספורט ופנאי והן לצורכי תנועה, ניתן אף לומר כי הפארק הינו עורק תחבורה למי שבוחר להימנע מתחבורה ממונעת ולעבור לתחבורה רגלית או לאופניים".

 

הוועדה פסלה את האופציה המועדפת על המתנגדים לרכבת הקלה בעמק רפאים, אשר הציעו לכרות מנהרה מתחת לפארק המסילה. מעבר לעלות הגבוהה, פי 3 או 4 מהעלות של בניית קו רכבת רגיל, חששה הועדה מפגיעה בפארק המסילה, בשל המתקנים העל קרקעיים הנדרשים עבור תחנת נוסעים, יציאות מילוט ופתחי אוורור, אשר כל אלו יהוו הפרעה לרצף הפארק.

 

עוד ציינה הוועדה כי "תחנות תת-קרקעיות פחות נגישות עבור אוכלוסיות בעלות ניידות מוגבלת (עגלות ילדים, אוכלוסייה מבוגרת, נכים, נשים בהריון), וכי הגישה המוסתרת לתחנות הופכת את הגישה ללא נעימה. הניסיון מלמד כי מרחבים אורבניים המוסתרים מעיני הציבור (כגון מעברים תת קרקעיים), הינם אזורים עם רמת בטיחות אישית נמוכה ומביאים חוסר נעימות רבה לציבור המשתמשים".

 

ישראל כץ (צילום: מוטי קמחי)
שר תחבורה ישראל כץ(צילום: מוטי קמחי)

חברי הוועדה הדגישו את היתרונות בהעברת הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים, הן מבחינה תחבורתית והן מבחינה סביבתית. "בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר, מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים, בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי רכב", נכתב בהחלטה.

 

הוועדה דחתה את טענות המתנגדים להעברת הרכבת ברחוב מחשש שהעבודות יפגעו באופי הייחודי של המקום, וציינה כי "מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים יביא לחשיפה רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת, בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רכבת קלה החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא וברן".

 

יוסי סעידוב, ממקימי פארק המסילה, מסר בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת הוועדה המחוזית ועל הגיבוי שניתן לה משר התחבורה ישראל כץ. זהו ניצחון גדול לתושבי ירושלים. רכבת קלה בעמק היא התוואי הטבעי והנכון לרכבת קלה. הרכבת תשמר את הרחוב, תפחית את תנועת הרכבים החולפים ואת זיהום האוויר ותקצר את זמן הנסיעה למרכז העיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הרכבת הקלה בירושלים
צילום: EPA
מומלצים