שתף קטע נבחר

דאצ'יה דאסטר מול MG ZS - כמה טוב זה הכי זול

כולם רוצים רכב פנאי משפחתי והרוב מבקשים לשלם עליו כמה שפחות. לקחנו את שני הדגמים הזולים ביותר בשוק הרכב המקומי למבחן ויש בונוס - מתמודד מפתיע נוסף

 

 

דאצ'יה דאסטר ו-MG ZS המגיעים אלינו מרומניה וסין בהתאמה, הם רכבי הפנאי המשפחתיים הזולים בישראל. אם תרצו, גרסה מוטורית לטיסות לואו-קוסט שהפכו כה פופולריות. שכן בתמורה למחיר באזור הסופר-מיני (כ-100 אלף שקל) מקבלים - על הנייר לפחות - חבילה דומה מבחינת ממדים, ביצועים ואפילו אבזור לזו שתקבלו ברכבי פנאי שהפכו להיטי מכירות דוגמת קיה ספורטאז', יונדאי טוסון וניסאן קשקאי. בהבדל אחד משמעותי של כ-40 אלף שקלים.

דאצ'יה דאסטר MG ZS (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

זה המקום להזכיר כי שני המתמודדים הזולים מגיעים עם מגבלה קריטית: ציון בטיחות נמוך במיוחד (וזהה, 3 כוכבים) במבחני ריסוק, כמו-גם אבזור בטיחות צנוע שאינו כולל מערכות בטיחות אקטיביות חשובות. אין מתנות חינם, אבל היבואניות מתמודדות עם הבעיה הזו באופן זהה ומציגות את הדגמים האלה כאלטרנטיבה ראויה לרכב יקר יותר ומשומש בן מספר שנים, מהעידן בו בלימה תמיד התבצעה רק על-ידי הנהג ולא בעזרת מחשב. ובכן, זה נכון רק חלקית. קראו מדוע.

 

MG ZS
MG ZS (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

מנוע, תיבת הילוכים: 1.0 ליטר, טורבו-בנזין (111 כ"ס), שישה הילוכים אוטומטית

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 12.4 שניות, 180 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 15.8 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, מובילאיי, 3 כוכבים ב-EuroNCAP

מחיר רכב מבחן (בסיס): 105.5 אלף שקל (100 אלף שקל)

מבחן בודד

 

דאצ'יה דאסטר

דאצ'יה דאסטר EDC (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע, תיבת הילוכים: 1.5 ליטר, טורבו-דיזל (110 כ"ס), שישה הילוכים כפולת-מצמדים

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.9 שניות, 171 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 22.2 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, מובאון, התרעת שטח מת, 3 כוכבים ב-EuroNCAP

מחיר רכב מבחן (בסיס): 112 אלף שקל (105 אלף שקל)

מבחן בודד

 

עיצוב ותא נוסעים

הגישה העיצובית של השניים אינה זהה. ה-ZS נראה טוב, מעין העתק (מוקטן) של מאזדה CX5, ועל כן הוא מציג חזות דינמית מושכת בה פוגמים רק חישוקים שנראים קטנים מדי. הדאסטר? הדגם המעודכן נראה אמנם טוב ומודרני מקודמו, אבל הוא חסר חן ומקוריות, זוויתי ונטול השראה.

 

דאצ'יה דאסטר MG ZS (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תא הנוסעים ב-ZS עושה רושם חיובי עם חומרי ריפוד ודיפון מגוונים ונעימים למגע, איכות הרכבה טובה ושימושיות תודות לתאי אחסון רבים וצמד שקעי USB (בודד בדאצ'יה). המושבים נוחים ומציעים תמיכה טובה אך גלגל ההגה מעט אופקי לטעמנו, נטול כיוון לעומק ובעל טווח מוגבל לגובה, הפוגמים בתנוחת הנהיגה.

 

הדאסטר החדש עבר שדרוג משמעותי לעומת קודמו ותא הנוסעים בו אכן נעים יותר, אבל הוא הפחות מרשים בהשוואה, בין היתר עקב שימוש נרחב בפלסטיק נוקשה ומחוספס. תנוחת הנהיגה טובה וגבוהה מזו של ה-MG, אך שדה הראיה - בעיקר לפנים - פחות טוב. המושבים נוקשים מדי, פחות נוחים לאורך זמן ואין אפשרות לכיוון גובה חגורות הבטיחות.

MG ZS (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

ל-ZS בסיס גלגלים קצר מהדאסטר בתשעה ס"מ משמעותיים (258.5 ס"מ לעומת 267.5 ס"מ), אך תכנון טוב (מתקדם וחכם) יותר, מאפשר מרחב מחייה עדיף וספסל אחורי נוח יותר לישיבה. היתרון היחיד מבחינה זו בדאצ'יה: תקרה גבוהה יותר. שניהם לא מציעים פתחי מיזוג הכרחיים בקיץ ישראלי לנוסעים מאחור. לתאי המטען נפח כמעט זהה (כ-450 ליטר) אבל התא ב-MG רחב יותר ובעל תאים שימושיים בצידיו, בעוד רק הדאצ'יה מגיע עם גלגל חלופי בגודל מלא.

 

אבזור ובטיחות

רשימת האבזור בגרסאות הבסיס של שני המתמודדים ראויה וכוללת מסך מגע ("8 ב-MG עם צימוד ל-Apple CarPlay, רק "7 עם תפריט בעברית ומצלמת נסיעה לאחור בדאצ'יה), חיישני תאורה וחיישני חניה מאחור. ל-ZS חישוקי "17 קלים, לדאסטר "16 מפלדה. ה-MG במבחן צויד גם בחלון גג (שאינו אטום לקרני שמש) וריפודי עור, בעוד הדאצ'יה הגיע עם מצלמות היקפיות, מפתח חכם והתרעת שטח מת במראות.


דאצ'יה דאסטר (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידות הנעה וביצועים

ל-ZS מנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר (111 כ"ס, 16.3 קג"מ) שמשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. לדאסטר מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר (110 כ"ס, 26.5 קג"מ) שמחובר לתיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד. תודות ליתרון של כ-50% במומנט ותיבת הילוכים מהירת תגובה, הדאסטר האיץ טוב יותר הן ביציאה מהמקום והן בתאוצות הביניים. הפערים בין השניים הפכו מוחשיים בכבישים הרריים ובעיקר בתפוסת נוסעים מלאה.

MG ZS (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

במפתיע, גם צריכת הדלק של הרכב הסיני הייתה גבוהה משמעותית וקיצונית לרעה - 8.5 ק"מ לליטר לעומת 14 ק"מ לליטר בדאסטר. עם זאת, למנוע ה-MG יתרון בזכות פעולה שקטה משמעותית ונטולת רעידות, גם בהשוואה למנועי בנזין מתחרים בעלי שלושה צילינדרים. הדאסטר בולט לרעה עם טרטור-דיזל שעשוי להציק, בעיקר בנהיגה עירונית.

 

נוחות והתנהגות

ה-ZS אינו רכב נוח במיוחד, שכן הוא סובל מכיול מיתלים בעייתי. נוקשה מדי בתנועה עירונית, עם יכולת שיכוך מוגבלת בתנועה מהירה יותר ובאופן כללי, עם נוחות נסיעה בינונית לכל היותר. בחירה בצמיגים נמוכי חתך שנראים טוב, אינה מסייעת כאן. גם מיתלי הדאסטר מוצקים יותר מהדגם המוחלף, אך נוחות הנסיעה ברכב הרומני טובה משמעותית בכל טווח מהירות, תודות לשיכוך מצוין ההופך אותו לנוח גם בהשוואה לרכבי פנאי יקרים ממנו משמעותית.


דאצ'יה דאסטר EDC (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

גם היכולת הדינמית של ה-ZS נחותה. אחיזת הכביש אומנם גבוהה יותר, אלא שרכב הפנאי של MG מאבד אחיזה בפתאומיות עם נטייה מודגשת לתת-היגוי. ההגה נטול תחושה והבלמים הפגינו עמידות נמוכה למדי. הדאסטר הרך רוכן יותר בפניות, אבל התנהגות הכביש שלו צפויה ומעניקה יותר ביטחון לנהג. גם ההגה מדויק יותר ומאפשר רדיוס סיבוב קטן משמעותית (10.1 מטר לעומת 11.1 מטר).

דאצ'יה דאסטר MG ZS (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום חלקי, כי יש המשך

שני רכבי הפנאי מציעים על הנייר עסקאות מפתות מאוד. שכן ברגע בו החלטתם שציון הבטיחות שמעניק ה-EuroNCAP פחות חשוב ואתם מוכנים לוותר על מערכות בטיחות מתקדמות ואקטיביות, שני כלי הרכב האלה מציעים כרטיס כניסה לקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים. הם מרווחים, שימושיים, מאובזרים ואינם מביישים מבחינת המראה.

 

אך יש ביניהם בכל זאת הבדל. ה-MG ZS נראה ומרגיש טוב יותר והוא גם הזול מהשניים (ב-5%). אבל הוא פחות משכנע מכל בחינה דינמית וסובל מצריכת דלק גרועה. הדאסטר הפשוט יותר למראה בחוץ ובפנים, מרגיש טוב יותר מכל בחינה ברגע בו מתחילים לנסוע. לכן הוא גם המנצח במבחן.

 

 

האלטרנטיבה

זוכרים את טענת היבואניות בנוגע לכלי רכב ישנים יותר? החלטנו להרים את הכפפה ולהציב אחד כזה מול השניים, משומש בן שנתיים במחיר זהה (לפי מחירון לוי יצחק). קיה ספורטאז' מודל 2016 עם 40 אלף ק"מ, רכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל בעבר.

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע, תיבת הילוכים: בנזין 1.6 ליטר, 132 כ"ס, אוטומטית שישה הילוכים

זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 12.1 שניות, 170 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 13.7 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית, 5 כוכבים ב-EuroNCAP

מבחן בודד

 

את הספורטאז' (דור נוכחי) אין באמת צורך להציג. הוא נראה מודרני יותר, מציע תא נוסעים מרווח משמעותית ובמקרה של הרכב במבחן, מרגיש מוצק ובנוי היטב גם אחרי עשרות אלפי קילומרים של שימוש. רשימת האבזור בגרסת אורבן כוללת מסך מגע "8 בהתקנה מקומית, מצלמת נסיעה לאחור, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "16 קלים. יש לו גם פתחי מיזוג נפרדים לנוסעים מאחור אבל יתרונו המשמעותי מתבטא במערכות בטיחות מתקדמות הכוללות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ותאורה דינמית. הוא גם מגיע עם ציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP.

קיה ספורטאז' (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

עם יחידת ההנעה הוותיקה והלא-מרשימה, 1.6 ליטר בנזין (132 כ"ס) שמשודכת לתיבת שישה הילוכים אוטומטית, הביצועים שלו טובים יותר בזמן שצריכת הדלק ממוקמת באמצע - 10 ק"מ לליטר בממוצע המבחן. איכויות הנסיעה גבוהות יותר עם איזון טוב יחסית בין נוחות להתנהגות, מערך ההגה והבלמים עדיפים וכך גם בידוד הרעשים.

השוואת עלויות רכבי פנאי ()

מה עם עלויות שימוש (ראו טבלה מצורפת)? שוב, הספורטאז' מתמקם בין השניים אם כי ראוי לזכור כי לזכותו עומדת רק שנת אחריות יצרן אחת. MG מעניקה חמש שנות אחריות ודאצ'יה שלוש שנים. אז נכון, דאצ'יה דאסטר תהיה כנראה בחירה כלכלית כדאית יותר גם מול הקיה. אבל כרכב משפחתי, אם אתם לא מתעקשים לקרוע ניילונים, הספורטאז' יהיה רכישה נכונה יותר - ולא רק בזכות מערכות הבטיחות המתקדמות.

קיה ספורטאז' דאצ'יה דאסטר MG ZS (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
תודה לחברת טרייד מוביל שסיפקה לנו את קיה ספורטאז' להשוואה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
דאצ'יה דאסטר MG ZS
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים