שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כך תשמרו על רעמת שיער מלאה: 5 טיפים שעובדים

    שימו לב לרמות הברזל שלכם בדם, הקפידו על תזונה מתאימה ואל תתייאשו במצב של נשירה - כך תוכלו לשמור על שיער בריא ומלא

    "שיער הקרקפת מבטא בדיוק רב למדי את מצבנו התזונתי, הבריאות שלנו ואפילו במידה רבה את גילנו", מסביר ד"ר אודי בר, מומחה בעיכוב תהליכי הזדקנות העור ונשירת שיער. "שיער הוא מבנה חלבוני המיוצר בזקיקים שבקרקפת באופן דינמי המושפע ומשתנה ללא הרף כתלות בתהליכים גופניים שגופנו עובר. חלק גדול מהשינויים העוברים על השיער במהלך שנות חיינו אמנם מוכתבים גנטית, אך עם זאת תרופות מסוימות, חסרים תזונתיים נפוצים ואפילו עיצוב השיער וטיפול שגוי בו עלולים בקלות רבה להביא לדלדולו גם בבעלי הגנטיקה הטובה ביותר". ד"ר בר מציע חמש דרכים שימושיות לשמירה על צמיחת שיער אופטימלית בכל גיל ומין:

      

    1. הקפידו להשתמש בשמפו "דל שארית" לפחות אחת לשתי חפיפות.

    שמפו "דל שארית" הוא שמפו שקוף בדרך כלל אשר אינו מכיל סיליקון ושעוות, ואינו מותיר כל ציפוי על גוף השערה או הקרקפת לאחר שטיפתו. השימוש בשמפו דל שארית חיוני על מנת להסיר את המשקעים המצטברים על עור הקרקפת מתכשירי הטיפול לשיער, כגון קונדישנר ומסכות טיפוח עשירות, ובכך נמנעת אטימת הקרקפת העלולה לגרום לדלדול בצפיפות השיער, ולפגיעה בייצורו התקין בדומה לחבישת כיסוי ראש ממושכת.

      

    השמפו שישמור על השיער (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    השמפו שישמור על השיער(צילום: shutterstock)

     

    2. הימנעו במידת האפשר משימוש בתרסיסי שיער לשם עיצובו.

    ספרי הנועד לחזק את עיצוב השיער מכיל בין היתר מרכיבים המזיקים ביותר לגוף השערה כדוגמת לכה ואצטון, ואחוז גבוה במיוחד של אלכוהול. התרסיס מגיע גם לעור הקרקפת ויוצר גירויים ודלקות מקומיות אשר גם אם בתחילה הן מיקרוסקופיות בלבד, בהמשך הן גורמות לפגיעה בעור הקרקפת לצמיתות, לדלדול ניכר בצפיפותו של השיער ולשבריריותו. רצוי להעדיף חומרי עיצוב שאינם מגיעים לעור הקרקפת וגם אז להסירם בהקדם האפשרי.

      

    3. בדקו את רמת הברזל בדם.

    בנשים צעירות מחסור בברזל הוא נפוץ ביותר. איבוד הדם במהלך המחזור החודשי הוא הסיבה העיקרית לכך, אם כי גם לצמחונות, דיאטות קיצוניות או טבעונות יש אשמה בכך. מחסור בברזל מביא לדלדול השיער באופן ברור הניתן לתיקון מלא על ידי השלמת החסרים באמצעות הגדלת צריכתו מן המזון או באמצעות תוסף. עם זאת, עודף ברזל אינו מומלץ, כך שבטרם נטילת תוספי ברזל יש תמיד לבצע בדיקות דם לאבחון מדויק של המחסור.

      

    4. תזונה, תזונה, תזונה.

    תפריט תזונתי העשיר בפחמימות ודל בחלבונים מלאים גורר בעקבותיו גם נשירת שיער וגם שינויים מרחיקי לכת במבנה השיער ההופך דק, שביר ודהוי. גוף השערות בנוי מחלבון המיוצר בזקיקים.

     

    על מנת לייצרו בשפע הגוף זקוק לאבני הבניין. אבני הבניין האלה מכונות חומצות אמינו ועל גופנו לקבלן מן המזון. חלקן נמצאות במזונות חלבוניים בלבד המהווים את המקור הבלעדי לכמויות נאותות שלהן כמו למשל בשר עוף ודגים, גבינות, שילוב קטניות ודגנים, פולי סויה ומוצרי טופו. הצורך בקבלת חלבון מלא ממקור תזונתי הוא יומיומי מאחר שגופנו אינו יכול לשמור את החלבון המלא שאכלנו היום למחר, כך שתפריט דל חלבון מוביל בוודאות לדלדול בצפיפות השיער לאורך זמן.

      

    5. יש מה לעשות עם הנשירה.

    בנשים רבות לאחר גיל המעבר ובגברים צעירים עלולה להופיע התקרחות גנטית אופיינית. התקרחות זו הנראית בגברים כקרחת ברורה בקודקוד או דילול שיער דיפוזי בנשים, נגרמת בהשפעתו של הורמון הטסטוסטרון על זקיקי השיער בקרקפת. רגישות זו לטסטוסטרון של זקיקי השיער היא גנטית, אולם עם העלייה בגיל ניתן למוצאה בדרגות אלו או אחרות בכולם.

     

    על מנת לבלום באופן טבעי את השפעתו המזיקה של הורמון הטסטוסטרון, או ליתר דיוק את השפעתה של הנגזרת הפעילה שלו: דהידרוטסטרון (dht), אפשר להיעזר בתוספי תזונה של צמח המכונה דקל ננסי (סו פלמטו), המעכבים במידה רבה את המרתו של הטסטוסטרון לנגזרתו הפעילה, ובכך לעכב באופן ניכר את ביטויה של ההקרחה התורשתית ללא כל פגיעה בתפקוד המיני או תופעות לוואי אחרות.

     

    הכתבה מתפרסמת במוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות"

     

     

    ולמה יש לנו בגוף סוגי שיער שונים?

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לשמור על שיער מלא
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים