שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מדריך: כך תדאגו לסבא וסבתא

    לרגל יום הקשיש הבינלאומי שחל אתמול (1.10) חשוב להעלות גם המודעות לזכויותיהם של הקשישים ולמנוע מקרי התעללות ביורוקרטית מפרכים. להלן כמה עצות שיוכלו להקל את התנהלות יקיריכם ולהיטיב את חייהם בגיל השלישי

    להזדקן זה לא קל. לתהליך ההזדקנות יש השלכות בריאותיות וחברתיות רבות ומדובר בתהליך בלתי נמנע. אלא, שמעבר לפן החברתי הברור והצורך בשמירה על קשר הדוק עם קרובי משפחתנו, חשוב גם לשמור על זכויותיהם ובכך לשפר את אורח ואיכות חייהם של סבא וסבתא שלנו.

     

    אומנם זה נשמע בסיסי והגיוני, אך רבים מאתנו לא יודעים למה זכאים בני משפחתנו ואילו כיסויים ביטוחיים למשל הם רכשו במהלך חייהם.

     

    לרגל יום הקשיש הבינלאומי שחל אתמול (1.10) חשוב להעלות גם המודעות לזכויותיהם של הקשישים ולמנוע מקרי התעללות ביורוקרטית מפרכים. להלן כמה

    עצות שיוכלו להקל את התנהלות יקיריכם ולהיטיב את חייהם בגיל השלישי.

     

    "חטטו" בדואר

    בדקו את המסמכים המצויים ברשות יקירכם. כך למשל, חפשו האם ברשותו פוליסות ביטוח פרטיות או קבוצתיות (בריאות, מחלות קשות, תאונות אישיות, סיעוד וכדומה) אשר בשל הנסיבות ייתכן וניתן לתבוע ולקבל מהן פיצוי. יתכן שלבן משפחתכם מספר פוליסות בכמה חברות ביטוח שונות, אותן רכש במהלך חייו ואין לו שום זיכרון או תיעוד לכך.

     

    יכול שהמידע יתברר באמצעות דיווחים חודשיים או רבעוניים המתקבלים בדואר וייתכן כי ניתן לאתר פוליסה כזו או אחרת אפילו ממסמך ישן המעיד על התקשרות עם חברת ביטוח. שווה בדיקה.

     

    אם אתם רוצים להיות יותר יסודיים ישנם מגוון אתרים ואפליקציות הנותנות את המידע באופן מרוכז וכל שצריך הוא להזין פרטים אישיים. כך תתקבל תמונה ברורה יותר אודות כיסויים וזכויות ביטוחיות להן זכאי בן משפחתכם.

     

    תיעוד המצב

    חשוב מאוד לתעד וכמה שיותר. במידה ויש לנו קרוב משפחה אשר סובל ממצב בריאותי ירוד או מצב תפקודי ירוד, חשוב לדאוג לתעד זאת ואצל הגורם המקצועי המתאים.

     

    כך למשל, בביקור אצל רופא, חשוב שיתעד את המצב הבריאותי של המטופל. בנוסף על כך, אם יש למצב הבריאותי השלכות נוספות כדוגמת ירידה במצב התפקודי או פגיעה ביכולת הקוגניטיבית - חשוב שהדבר יהיה מתועד ובזמן אמת. לתיעוד האותנטי ישנה חשיבות רבה בהמשך הדרך בהתנהלות משפטית מול חברות הביטוח או גורמים אחרים.

     

    התלוו לביקור אצל הרופא. אנו עדים למקרים רבים בהם המטופל הקשיש לא משתף אודות הקושי האמיתי שלו. הוא הרי לא רוצה להיות למעמסה על בני משפחתו ולכן מעדיף שלא להרחיב אודות סבלו. לצערנו, אחר כך הדבר עלול לבוא בעוכריו.

     

    דאגו לספר לאיש המקצוע פרטים ואירועים חריגים מחיי היומיום של הקשיש. לפעמים גם אם מה שארע נראה לכם מינורי, הוא יכול להיות חשוב. אם סבתא שכחה לכבות את הגז מספר פעמים או שהיא יצאה לקניות ואיבדה את דרכה... ספרו לרופא וודאו כי הוא מתעד זאת בכתב. הדבר גם יתן לו אינדיקציה לגביי המצב הרפואי ואופציות טיפול נוספות בבעיה וגם ישמש אתכם בעתיד אם תאלצו להתנהל מול גורמים כאלו ואחרים. כמובן שהדבר צריך להיעשות במידתיות ותוך שמירה על הגיון בריא (אם סבתא שכחה פעם אחת את הגז דולק ולא קרה כלום.. אז לא קרה כלום...).

     

    ביטוח לאומי

    בדקו האם יקירכם מקבל את מלוא זכויותיו מהמוסד לביטוח לאומי. הביטוח הלאומי דואג למתן סיוע בדרכים שונות בהתאם לסטאטוס של הפונה. במקרים רבים, יש צורך בפנייה יזומה. אל תחכו שמישהו יפנה אליכם. הרימו את הכפפה.

     

    לא פעם, החלטות והערכות של המוסד לביטוח לאומי יכולות לשמש אתכם בהתנהלות מול גורמים אחרים ולכן חשוב למצות את מלוא הזכויות במסגרתו.

     

    לזמן יש משמעות

    תוחלת חיים היא דבר לא צפוי, לכן לא כדאי להירדם בשמירה. אם שמתם לב לבעיה אצל בן המשפחה אשר חוזרת על עצמה ומצריכה טיפול, אל תחכו. רבים לא יודעים אך פוליסות רבות וכיסויים ביטוחיים שונים תלויים בתוחלת חיים של מבוטח. מעבר לכך שהמטרה היא לאפשר לזקן לנצל את זכויותיו בעודו בחיים.

     

    הזמן משחק תפקיד גם בפן משפטי. אם פניתם לחברת הביטוח ומסיבה כלשהיא נדחתה פנייתכם/ תביעתכם, אל תתמהמהו. לזמן החולף יש השלכות שבשפה המקצועית מכונה - "התיישנות".

     

    אל תרימו ידיים

    חברות הביטוח לא ששות לשלם תגמולים ולכן עלולות לנצל כל סיבה ולו הקטנה ביותר על מנת לדחות את תביעתכם. רבים מהקשישים "זוכים" ליחס קר ומנוכר ונשלחים כלעומת שבאו בשיטות מתוחכמות. אם פניתם לחברת הביטוח וקיבלתם סירוב, אל תשלימו עם רוע הגזירה. לרוב - יש מה לעשות.

     

    עם זאת חשוב להבין, לעיתים היעדר הידע עם השילוב והרצון לעזור עלול לעשות יותר רע מטוב. מומלץ כי גם לפני הפניה לחברת הביטוח תיעזרו בבעל מקצוע כמו סוכן ביטוח, שיסקור את הפוליסות, ייחשף לתנאים ויוכל לייעץ לכם כיצד לפעול בצורה הטובה ביותר.

     

    אם בכל זאת פניתם באופן עצמאי ופנייתכם נדחתה, רצוי שלא לנהל מו"מ או להכביר במילים, אתם עלולים להזיק ולתת לחברת הביטוח מידע נוסף שעלול לפגוע בהמשך ההתנהלות. פנו לגורם מקצועי.

     

    כיום, בעידן שבו שרותי הרפואה בישראל נגישים (יחסית), השירותים הניתנים יכולים לסייע בהארכת תוחלת החיים ולאפשר הזדקנות בשיבה טובה ובאורח חיים טוב יותר - דאגו להם למיצוי הזכויות. היום זה הם, מחר זה אנחנו.

     

    הכותבת, עו"ד שירי וינקרנץ, היא עו"ד במחלקת הסיעוד במשרד פייל ושות' עורכי דין העוסק בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים