שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הצפי: 75 מיליון חבילות השנה; חברות השילוח לקמעונאים: הצטרפו למהפכה

    מנכ"ל דואר ישראל אמר ל-ynet כי 30 מיליון חבילות כבר הגיעו לארץ באמצעות החברה במחצית הראשונה של 2018, גידול של 22% לעומת אשתקד, לא כולל משלוחי חברות השילוח. יש גידול של 19% גם במשקל הפריטים. סמנכ"ל DHL ישראל מעריך: "אמזון יגיעו לארץ בחודשים הקרובים". מנכ"לית GCX: "אנחנו בעיצומה של מהפכה שתטלטל את שוק הקמעונאות"

    הצרכנים הישראלים לא מפסיקים לקנות ולהזמין אונליין ובכירי חברות השילוח הפועלות בישראל חושבים שהקמעונאים הישראלים שלא הצטרפו לחגיגה או מוכרים רק בתוך גבולות ישראל, עלולים לפספס את הרכבת: כ-30 מיליון חבילות הוזמנו מחו"ל במחצית הראשונה של 2018, באמצעות דואר ישראל. מדובר בגידול של 22% לעומת המחצית הראשונה של 2017, בה הוזמנו 24.3 מיליון חבילות. כך אמר ל-ynet מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, נתון שמתפרסם כאן לראשונה ויוצג גם בכנס go ecoomerce של מידע כנסים, המתקיים היום (ד').

     

     

    מבצע משלוח חינם אמזון ()
    הגיע מאמזון ארה"ב. משלוח חינם עד הבית: בית בובות במשקל 40 ק"ג

     

    "אני מעריך שיותר מ-70 מיליון חבילות יגיעו לארץ דרך הדואר ב-2018", אמר. לפי ההערכות, נתח השוק של חברות השילוח המתחרות בדואר הוא כ-5% מהשוק, כך שלפי הצפי יגיעו לארץ קרוב ל-75 מיליון חבילות. הרבעון הרביעי של השנה צפוי להיות העמוס ביותר בהזמנות, משום שהוא כולל את חגי הקניות הגדולים - יום הרווקים הסיני ובלאק פריידיי, אך גם יולי השנה רשם שיאים עם מבצעי השילוח חינם עד הבית של אמזון".

     

    גם במשקל החבילות חל גידול בשיעור של 19% מול המחצית המקבילה ב-2017, כשמשקל הפריטים מחו"ל שנקלטו ונמסרו על ידי דואר ישראל עמד על כ-5,919 טון בהשוואה ל-4,954 טון בחציון מקביל אשתקד.

     

    "צרכנים עברו מלהזמין גאדג'טים קטנים להזמנת אופנה ופריטים לבית", מתאר גולדשטיין את האבולוציה של הקנייה אונליין מחו"ל. "כל מה שמסייע להם להקל על יוקר המחיה, כמו ביגוד והנעלה, תוספי מזון, קוסמטיקה, חלקי חילוף לרכב ולאופניים, ברזים, כלי בית, כלי נגינה ומוצרים יקרים יותר וכבדים יותר מבעבר".

    מספר חבילות שנשלחו בדואר ()

    גם לשיפור (הלא מושלם) שחל בזמני המסירה של הדואר יש חלק בגידול במספר החבילות שמגיע ארצה. "אנו מוסרים כיום חבילות ב-1,200 נקודות של מסירת חבילות ברחבי הארץ, שכוללות כ-700 סניפי דואר וכ-500 מרכזי מסירת חבילות בשיתוף מאות עסקים קטנים", אמר. "זאת, בנוסף ל-120 אוטומטים עם אלפי תאים בתחנות דלק ברחבי הארץ, ושירות איסוף חבילות מהיר מהדואר תוך חצי שעה בשיתוף חברת gett. גם פתיחת מרכז הסחר המקוון לחבילות באפריל שעבר, יצרה שינוי בשיטות המיון והמסירה של הדואר וקיצרה את זמני המסירה. חבילות מ-NEXT מגיעות לישראל תוך יומיים ולצרכן תוך 4-3 ימים. יש עוד דרך לפנינו, אבל המסלול ברור".

     

    לפי כל חברות השילוח, גם המחיר שאנחנו משלמים פר הזמנה מחו"ל עלה והוא עומד במממוצע על 90-80 דולר לחבילה, תלוי איזו חברה שואלים, הרבה מעל רף תשלום המע"מ על ייבוא אישי, שעומד על 75 דולר.

     

    בקרוב: אתר לאמזון ישראל?

    אחד הקטליזאטורים לעלייה בערך המשלוחים שישראלים מזמינים היא אמזון, הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם לצד עלי באבא, שיש הטוענים שהיא הגורם העיקרי לדעיכת הקניונים בארה"ב.

     

    גולדשיין סירב להתייחס למבצעי אמזון לשוק הישראלי, בלוני ניסוי שהיא מפריחה לקראת כניסתה האפשרית לישראל, רק אמר שהחברה עשתה שימוש נרחב בדואר השליחים של דואר ישראל במסגרת מבצע השילוח האחרון והנוכחי שלה.

     

    סמנכ"ל DHL ישראל, יונתן איבגי, הסכים להיות יותר גלוי ולשאלה האם אמזון תגיע לארץ, ענה: "לחלוטין כן. זה יקרה בשני שלבים. בעוד חודשיים-שלושה, אני מעריך שהם יצהירו שהם פותחים את amazon.co.il, אתר בעברית, זירת מסחר. זו לא תהיה אופרציה פיזית עם מחסנים מהיום הראשון, אבל לדעתי, תוך 6 חודשים היא תהפוך להיות כזאת. כל האינדיקציות שאני רואה הולכות לשם".

     

    באמת? ישראל היא עדיין שוק קטן.

    "הישראלים הם פסיכים של קניות. דואר ישראל סיים את השנה שעברה עם 62 מיליון משלוחי ייבוא. עכשיו זה יעלה ל-70 מיליון. כלומר, 10 משלוחים לכל אדם שחי פה כשלחצי מהאוכלוסייה אין שום קשר לקניות אונליין מחו"ל. זה מטורף".

     

    האם זה ישנה את השוק המקומי?

    "אמזון ישנו את השוק בישראל, הם יביאו להמון קנייה אימפולסיבית, כשאני עושה השוואה פשוטה של ייבוא אישי אל מול המבצעים של אמזון אין מתאם. אמזון יודעים לדחוף לנו דברים שבממוצע אנחנו לא קונים. הם יודעים לשווק".

     

    לפי יאיר עשהאל, מנכ"ל UPS ישראל, אין רווחיות במשלוח חינם עד הבית מארה"ב, כפי שהנהיגה אמזון במבצע הקודם שלה וגם במבצע הנוכחי (בו יש מגבלת משקל). לדבריו, לחברות ישראליות זה בטוח לא רווחי, אלא אם עלות המשלוח מגולמת במחיר המוצר לצרכן.

     

    "אבל אמזון לא נמדדת במושגים של כלכלה ישנה ברווח והפסד, אלא בשיעורי צמיחה", הוא מסביר. "עד כמה המניה עולה. אין הרבה חברות שיכולות לומר שהן לא מודדות עצמן לאורך זמן ברווח והפסד. מפני שהן יתמוטטו. זה לא יחזיק לאורך זמן".

    יאיר עשהאל (צילום: יוסי אלוני)
    יאיר עשהאל. "משלוח חינם עד הבית מארה"ב? בטוח לא רווחי לחברות ישראליות"(צילום: יוסי אלוני)
     

    נשיאת חברת הבלדרות GCX, אירית קריאף, חושבת ש"אנחנו בעיצומה של מהפכה שתחולל טלטלה רצינית בשוק הקמעונאות. אמזון אכן רוצים להיכנס לארץ, חד משמעית. הם נכנסים בצורה מאוד מחושבת, בשחייה במים רדודים, כדי להבין את המצב. אם אנו מסתכלים בשבועות האחרונים, זה לא מקרה, טרגט אמזון חברה רצינית".

    אירית קריאף (צילום: תמר מצפי)
    אירית קריאף. "אנחנו בעיצומה של מהפכה שתחולל טלטלה רצינית בשוק הקמעונאות"(צילום: תמר מצפי)

    איזה שינוי הם יחוללו פה?

    "השינוי יהיה בכל דרך. קודם כל, הם הצליחו להעלות את ערך העסקאות. בנוסף, הם הצליחו לשנות דפוסי עבודה רגולטורים במהירות שאין לה אח ורע קודם. אנשים הזמינו כסאות בטיחות שנתקעו במכס. תוך זמן קצר רשויות האכיפה התגייסו לפרש את החוק בצורה נכונה וראויה והביאו את האנשים שיישבו בנתב"ג פעמיים בשבוע כדי לשחרר את הכסאות. זה חד משמעית בזכות אמזון".

     

    GCX היא חברה ישראלית קטנה לעומת UPS ו-DHL האמריקנית והגרמנית, אך היא זו שמשלחת את רוב החבילות בארץ שמגיעות ישירות לצרכן, אחרי הדואר. לפי קריאף, "בעתיד, חברות יתמחרו את המוצרים שהן מוכרות לצרכנים כמו באמזון, כולל משלוח ומסים. הכל שולם מראש. קוראים לזה DDP. היום רוב האתרים עובדים בשיטת DDU – קודם המשלוח מגיע לארץ ואחר כך משלמים מסים. העתיד הוא בתמחור מלא מראש לצרכן".

      

    מה יעשו היבואנים והקמעונאים הישראלים?

    כיצד ממליצים הבכירים ליבואנים ולקמעונאים הישראלים, שמנסים להסתתר תחת מטריית המע"מ, להערך לקראת ענק כאמזון? עשהאל חושב שיוזמות מקומיות שאפתניות יכולות להוות השבת מלחמה: "שופרסל בדרך להעלות אתר רציני וגדול שיופץ דרכנו. זה יקרה ברבעון השלישי או הרביעי השנה".

     

    קריאף חושבת ש"הקמעונאים יאלצו להצטרף למהפכה הזאת, בכך שהם יהפכו לנקודות מסירה של חבילות, זה יגביר את הקנייה בחנויות שלהם שעבורן יפנו לקוחות לאתרי האינטרנט שלהם".

     

    מה יקרה לאיביי ולעלי אקספרס אחרי כניסת אמזון? היקף הקנית של ישראלים בהם יירד?

    "לא. הם כבר נערכו הרבה קודם. הם מכרים לקהל הישראלי הרבה שנים. יש להם כלים שיעזרו להם להתמודד מול הכניסה של אמזון, הם כבר יודעים מה הצרכן הישראלי קונה ורוצה".

     

    יונתן איבגי מציע לחברות ישראליות להתחיל לייצא לחו"ל, לנוכח הענק שמחכה להן מעבר לפינה. עבור חברות השילוח משמעות הדבר היא עוד עבודה: "למה שרשתות ישראליות לא יתחילו לייצא לחו"ל? חברת טקסטיל ישראלית מייצרת בעולם ומשווקת בישראל לישראלים בלבד. יש 220 מדינות בעולם, בוא תפתח את השוק. החורף לא היה חורף. נתקעתם עם אלפי מעילים? יש חורף בעשרות מדינות בעולם. מה הבעיה לפתוח אתר ולמכור אותם. המלאי במילא בסין. יש מספיק כוח רכש ויצירתיות לישראלים כדי למכור לכל העולם. גם חברה שאין לה בידול מובהק עדיין יכולה להיות שחקן אי קומרס מאוד גדול אם תשווק עצמה ללא מותג ותמכור בזול.

     

    לדבריו, "יש סיפורי הצלחה מצוינים. יש כ- 20 אלף חשבונות של ישראלים שמוכרים באיביי, כ-5,000 מהם דומיננטיים. אלה חברות שקמו רק למטרה הזאת ושולחות לחו"ל את מוצרי ים המלח, משקפיים, תכשיטים, פטנטים ישראלים. בתחום הזה מוציאים מישראל היקפים מטורפים של שילוח ומכירות במאות מיליוני שקלים".

     

    קודם שיאפשרו שליח תוך יום-יומיים עד הבית. לפעמים ההמתנה לשליח פה ארוכה מההמתנה לחבילה מחו"ל.

    "כן, שליח עד הבית נהיה דבר טריוויאלי. השילוח הוא חלק מהמוצר. לא מעניין אותי מתי המשלוח נחת בארץ, מעניין אותי מתי הוא מגיע אליי. המשלוח מניו יורק הגיע ארצה תוך יום, אבל מחדרה לוקח לו יומיים להגיע אליי הביתה? אלה לא דברים שהצרכן מוכן לקבל יותר. אנחנו בתהליכי פיתוח של רכב אוטונומי עם מרצדס, שיפזר משלוחים, כרגע לא מול הצרכן, אבל זה העתיד".

    דני גולדשטיין מנכ
    דני גולדשטיין. העתיד הוא במכונית אוטונומית וברחפנים(צילום: יונתן הלום)

    דני גולדשטיין מספר על מקצה שיפורים שעורכים בדואר כדי לסייע לקמעונאים בארץ להיערך לגדילה הבלתי פוסקת של ההזמנות מחו"ל. "נשיק לקראת חגי הקניות מערכת CRM חדשה לדואר שליחים, מהמתקדמות בעולם. היא תאפשר לנו להפוך לשחקן מרכזי גם בשוק היצוא המקוון ולסייע למאות עסקים קטנים ובינוניים למכור ברשת, וגם לספק מגוון רחב יותר של שירותים ללקוחותינו בתחום הסחר המקוון בישראל".

     

    גם גולדשטיין חושב שהעתיד הוא במכונית אוטונומית וברחפנים. "אנחנו מתחילים לעבוד עכשיו על הקונספט של רחפנים, אבל במדינה בטחוניסטית כמו ישראל זה מחייב רגולציה. גם מכוניות אוטונומיות יפתרו את בעיות השילוח. זה נשמע כמו חלום, אבל הערים החכמות יהיו כאלה שהתנועה בהן תהיה מינימלית. 10 שנים קדימה – זה יהיה העתיד".

     

    וההפרטה של הדואר, איך היא תשפיע על כל זה?

    "רק לטובה. אני מקווה שמי שייכנס ב-20% יהיה משקיע אסטרטגי שייפתח את הדואר".

     

    זה לא יהיה מישהו שהוא שחקן קיים בשוק שירצה להגדיל חלקו ולפגוע בתחרות?

    "לא, זה יהיה שחקן בשוק שייפתח את התחרות".

     

    צילום: ליהי קרופניק

    צילום: ליהי קרופניק

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים