שתף קטע נבחר

לדווש על שביל ישראל: רמ"י תשקיע עשרות מיליונים בהכשרת שבילי רכיבה

לא רק לצועדים: רשות מקרקעי ישראל באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים בחרה בשביל ישראל לאופניים כפרויקט לאומי. במסגרת זו יושקעו 45 מיליון שקל, שיאפשרו להשלים רצף שבילי רכיבה באורך 1,200 ק"מ מאזור החרמון ועד אילת

אוהבים לרכוב על אופניים בטבע? בעוד שנים לא רבות תוכלו, כנראה, להתחיל ברכיבה בשביל ישראל בקצה הצפוני של המדינה ולסיים בקצה הדרומי. ל-ynet נודע כי הנהלת הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל בחרה אתמול (ב') בשביל ישראל לאופניים כפרויקט לאומי, שבו יושקעו כ-45 מיליון שקל. ביצוע הפרויקט צפוי להימשך כ-3 שנים, ובמסגרתו מתכננים לסלול 600 ק"מ של שבילי אופניים.

 

הפרויקט מיועד להשלים את רצף השביל לרוכבים, זאת לאחר שמקטע בין מצפה רמון לאילת כבר בוצע על ידי רשות הטבע והגנים, ומקטע נוסף, בין ערד למצפה רמון, נמצא בשלבי תכנון מתקדמים. בסופו של דבר השביל צפוי להיות באורך של 1,200 ק"מ, מאזור החרמון ועד למפרץ אילת.

 

שביל ישראל אופניים (צילום: באדיבות רשות מקרקעי ישראל)
שביל ישראל לאופניים בדרום(צילום: באדיבות רשות מקרקעי ישראל)

הפרויקט כולל תכנון ותיאום בין משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, גופים מוניציפליים וגורמים נוספים. הקרן, באמצעות רשות מקרקעי ישראל, תוביל ותקדם את ביצוע הפרויקט. "מדובר בהזדמנות למאות אלפי רוכבי אופניים בישראל להכיר את נופי הארץ", ציינו בקרן.

 

בקרן ציינו כי הסדרת השביל נועדה לכוון את הרוכבים לתוואי מוגדר, שנקבע בשיתוף אקולוגים וגורמי מקצוע, ושעובר בתאי שטח המתאימים לרכיבה. התוואי מורכב מנושאים שונים שיחד בונים תמונה של נוף, תרבות, טבע ומורשת.  

שביל ישראל אופניים (צילום: באדיבות רשות מקרקעי ישראל)
(צילום: באדיבות רשות מקרקעי ישראל)

התכנון נועד ליצור מצב שבו כל יום רכיבה יאופיין בנושא מרכזי – התילים הגעשיים בגולן, צליינות לאורך תוואי דרך הבשורה, חקלאות והתיישבות בעמקים, מרחב ביוספרי טבעי בהרי מנשה, עתיקות קיסריה, מישור החוף וחוף הים, הנחלים במישור החוף, העלייה לרגל לירושלים, התילים המקראיים בלכיש, יער יתיר, מצדה, ים המלח, ארץ המכתשים, דרכי הבשמים, חקלאות הערבה והרי אילת.

 

"פרויקט רב אתגרים"

בקרן הוסיפו כי הפרויקט יביא בין היתר לחיזוק התיירות והכלכלה המקומית בפריפריה, קיבוץ ואיחוד השטחים הפתוחים במדינה לרצף אחד מצפון לדרום, ביסוס תיירות בת קיימא וחינוך לאהבת הארץ וידיעתה.

 

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, מסר כי "מדובר בפרויקט רחב היקף ורב אתגרים שידרוש תכנון מחושב ושיתוף פעולה הדוק בין כלל הגורמים המעורבים בו, הן הגופים המוניציפליים שבשטחיהם נמצאים אותם אזורים והן ברמה הלאומית, מכיוון שמדובר בשטחים רחבי ידיים שחוצים מספר רשויות".

 (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע) (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

"פרויקט לאומי שכזה יתרום הן לרווחת כלל הציבור, שיוכל ליהנות מהפיתוח ומהתכנון, שבהם ישולבו ראייה עתידית וחשיבה סביבתית מתקדמת, והן לדורות הבאים שייהנו מפירות הפרויקט", הוסיף.

 

הפרויקט נבחר בישיבה שערכה הנהלת הקרן במלאת 5 שנים להיווסדה. לאור תקציב גדול מהרגיל בשנה זו, הוחלט להקצות את הסכום לפרויקט ברמה לאומית. בין הקריטריונים שנבחנו היו תרומתו של הפרויקט לתועלת הציבור ולשמירה על שטחים פתוחים, מורשת ותרבות.

 

לבסוף נבחר כאמור שביל ישראל מבין מספר מועמדים. פרויקטים נוספים שנבחנו היו שיקום אקולוגי וטיפול בנחלים ציפוי ושורק, שיקום חלקו הצפוני של נהר הירדן ופיתוח פארק מדברי לאומי בארץ המכתשים ודרכי הבשמים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
שביל ישראל
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
מומלצים